یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که تنها ۱۶ درصد از مردم آمریکا از مسیری که این کشور و حاکمانش در پیش گرفته‌اند، رضایت دارند و بزرگترین نگرانی آن‌ها هم ضعف در رهبری است.

فقط ۱۶ درصد آمریکایی‌ها از وضع کشورشان راضی هستند

به گزارش قدس آنلاین؛ نظرسنجی تازه موسسه گالوپ نشان می‌دهد که رضایت کلی طرفداران حزب دموکرات از مسیری که کشورشان در آن قرار دارد، در ماه مارس ۳۴ درصد بود، اما در آوریل به ۲۹ درصد رسید. این از تابستان گذشته تا امروز، کمترین میزان رضایت ثبت‌شده دموکرات‌ها از مسیری است که کشورشان در آن قرار دارد.

رضایت کلی جمهوری‌خواهان هم که در نظرسنجی قبلی گالوپ در مارس شش درصد بود، حالا به چهار درصد کاهش پیدا کرده و همچنان تک‌رقمی است. شرکت‌کنندگانی که به هیچ یک از دو حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات تعلق ندارند، تفاوت چندانی در میزان رضایت خود از مسیر کشورشان ابراز نکردند؛ اما میزان رضایت آن‌ها که ۱۶ درصد است، در ماه‌های اخیر کم‌سابقه بوده‌است.

این یعنی به صورت میانگین و فارغ از جهت‌گیری‌های حزبی، تنها ۱۶ درصد از تمامی مردم آمریکا از مسیری که حکمرانان کشورشان در پیش گرفته‌اند، رضایت دارند.

نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که این نارضایتی تا حد زیادی به ضعف رهبری دولت برگشته و آمریکایی‌ها این را بزرگترین مشکل کشور خود می‌دانند. مسائلی مانند اقتصاد، هزینه زندگی یا تورم، مهاجرت و حق حمل سلاح به ترتیب درصد نسبتاً کمتری از مردم آمریکا را نگران می‌کنند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۱۴ درصد از مردم آمریکا نگران وضعیت کلی اقتصاد کشورشان، ۹ درصد نگران هزینه‌های بالای زندگی، هشت درصد نگران مسئله مهاجران و هفت درصد نگران مسئله حمل سلاح هستند.

اما بزرگترین مسئله‌ای که ذهن شهروندان آمریکایی را به خود مشغول کرده، مسئله رهبری ضعیف دولت کشورشان است و ۱۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از آن نام برده‌اند.

پس از موارد فوق‌الذکر، این مشکلات به ترتیب دغدغه‌های بعدی مردم آمریکا هستند که هر یک دست‌کم سه درصد از آرای شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند: «جرم یا خشونت»، «فقدان اتحاد در کشور»، «روابط نژادی یا نژادپرستی»، «فقر» و «زوال اخلاقی، وجدانی، مذهبی و خانوادگی».

فقط ۱۶ درصد آمریکایی‌ها از وضع کشورشان راضی هستند

افزایش نگرانی از جرم و جنایت و خشونت مسلحانه

این نظرسنجی تازه از سوم تا بیست‌وپنجم آوریل برگزار شد، یعنی چند روز پس از کشته شدن شش تن (از جمله سه کودک) در تیراندازی مدرسه‌ای در ایالت تنسی. علاوه بر این، تنها در ۱۰ آوریل هفت مورد خشونت مسلحانه در آمریکا روی داد که آن هم به نوبه خود چندین قربانی داشت و از نظر تعداد حملات در یک روز، در سال میلادی جاری بی‌سابقه بود. پس از آن، چندین مورد از شلیک شهروندان آمریکایی به دیگر شهروندانی ثبت شد که نه به قصد سرقت، بلکه به اشتباه وارد خودرو یا دارایی‌های شلیک‌کنندگان شده‌بودند!

احتمالا به همین دلیل است که در نظرسنجی تازه گالوپ شاهد افزایش نگرانی مردم آمریکا از فقدان قوانین موثر در کنترل سلاح (۷%) و جرم و خشونت (۶%) هستیم. این بالاترین میزان ثبت‌شده در نظرسنجی‌های گالوپ از ماه ژوئن سال گذشته است. این مقادیر در ماه گذشته میلادی به ترتیب یک و سه درصد بودند.

این دو مورد (خشونت و کنترل سلاح) نه تنها نسبت به ماه‌های گذشته، بلکه در مقایسه با سال‌های گذشته هم نگرانی کم‌سابقه‌ای را نشان دادند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که معمولا بعد از تیراندازی‌های فاجعه‌بار که کشته‌های زیادی در پی دارد، نگرانی مردم آمریکا از این دو مسئله افزایش می‌یابد. از میان این فجایع می‌توان به تیراندازی در مدرسه‌ای در فلوریدا (۲۰۱۸)، کشته‌شدن ۲۳ تن در فروشگاهی در تگزاس (۲۰۱۹) و تیراندازی در مدرسه‌ای در همین ایالت و همچنین فروشگاهی در ایالت نیویورک (۲۰۲۲) اشاره کرد.

فقط ۱۶ درصد آمریکایی‌ها از وضع کشورشان راضی هستند

گرچه نگرانی عموم شرکت‌کنندگان از این مسائل بیشتر شده، اما مشخصا طرفداران حزب دموکرات نگرانی بیشتری نسبت به این دو مورد ابراز کردند، شاید - دست‌کم تا حدی - می‌توان کاهش رضایت دموکرات‌ها را از روند کلی امور در کشورشان، به افزایش نگرانی آن‌ها از خشونت‌های مسلحانه نسبت داد.

  • نگرانی دموکرات‌ها از مسئله اسلحه در آمریکا در ماه مارس سه درصد بود، اما حالا به ۱۸ درصد رسیده است. در عین حال چه در نظرسنجی سابق و چه در این نظرسنجی تنها یک درصد از جمهوری‌خواهان مسئله اسلحه را بزرگترین مشکل آمریکا می‌دانند. همچنین در این نظرسنجی مشاهده شد که نگرانی افراد مستقل و غیرحزبی از این مسائل در یک ماه گذشته از یک درصد به چهار درصد رسیده‌است.
  • به طریق مشابه، نگرانی دموکرات‌ها نسبت به جرم یا خشونت از پنج درصد در ماه مارس به ۱۱ درصد در آوریل رسیده است. اما این افزایش در جمهوری‌خواهان و مستقلان به ترتیب یک و دو درصد ثبت شده‌است.

دیدگاه‌ها درباره حکمرانی، ثابت است

بر خلاف افزایش ثبت‌شده در موارد قبلی، نگرانی مردم آمریکا نسبت به مسائل مربوط به حوزه «حکمرانی»، تفاوت چندانی با نظرسنجی‌های قبلی نداشته‌است. این طیف شامل مسائلی مانند انتقاد از کنگره، رئیس‌جمهوری، احزاب سیاسی، تفرقه سیاسی و انفعال سیاسی است. این مسائل در بیش از یک دهه گذشته همواره در صدر فهرست نگرانی‌های مردم آمریکا قرار داشته و در نظرسنجی اخیر هم تنها دو درصد کمتر از نظرسنجی ماه مارس (۲۰ %) ثبت شدند.

از دیگر موارد کاهش در نگرانی مردم آمریکا می‌توان به مسئله مهاجران اشاره کرد که در سه ماهه نخست سال میلادی جاری ۱۰ تا ۱۱ درصد را نگران کرده بود، اما در نظرسنجی اخیر تنها هشت درصد از نگرانی‌ها را به خود اختصاص داده است.

فقط ۱۶ درصد آمریکایی‌ها از وضع کشورشان راضی هستند

گرچه اطمینان خاطر آمریکایی‌ها از وضعیت اقتصاد کشورشان در آوریل کاهش یافت، اما نام «اقتصاد» دو درصد کمتر از ماه مارس بر زبان شرکت‌کنندگان نظرسنجی جاری شد و از ۱۴ درصد به ۱۲ درصد رسید. علاوه‌براین، اشاره مشخص به مسائل اقتصادی به عنوان مهم‌ترین مشکل حال حاضر آمریکا، نسبت به ماه گذشته با چهار درصد کاهش به ۲۹ درصد رسید. این پایین‌ترین میزان از ژانویه ۲۰۲۲ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.