معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: برنامه «پازک» با هدف پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان در بهزیستی خراسان رضوی اجرا می شود.

برنامه «پازک» با هدف پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان اجرا می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از  بهزیستی خراسان رضوی، غلامحسین دلبری اظهار کرد: برنامه پازک با هدف پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان در راستای مقابله با اعتیاد بانوان سیاستگذاری شده است.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: یکی از طرح‌های این برنامه تحت عنوان پیشگیری از اعتیاد در زنان دارای همسر معتاد با موفقیت در شهرستان‌های مشهد، کاشمر و سبزوار اجرا شد. در این طرح، اطلاعات اولیه توسط متخصصین این حوزه در اختیار همسران فرد مصرف کننده قرار گرفت تا بتوانند از خود و فرزندانشان در مقابل مواد مخدر محافظت کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد کلی این طرح، حفاظت از خانواده در مقابل اعتیاد است، گفت: هدف اساسی این طرح، توانمندسازی زنان و خانواده‌های آنها است. ارتقای سطح آگاهی و نیز تبادل تجربیات و نظرات شرکت‌کنندگان از مهم‌ترین نقاط قوت این برنامه محسوب می‌شود. زنان این احساس را پیدا کردند که به‌عنوان همسر، نقش کلیدی و اثر گذاری در راستای تأمین سلامتی خود و خانواده‌شان دارند و به نحو درستی می‌توانند موضوع اعتیاد همسر را کنترل، مدیریت و در برخی مواقع درمان کنند. این طرح در مشهد در چهار منطقه کال زرکش، توس، عباس‌آباد و کلاته برفی اجرا شد.

دلبری افزود: مخاطبین و شرکت‌کنندگان در این طرح ۲۲۹ نفر بوده‌اند. آسیب‌های ناشی از اعتیاد در محلات حاشیه شهر و کم برخوردار به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی در خصوص سلامت فردی و خانوادگی نه تنها گریبان خود فرد معتاد را می‌گیرد، بلکه اطرافیان و به‌ویژه خانواده فرد مبتلا را نیز درگیر می‌کنند.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه نتایج حاکی از آن است که این طرح نقش مهمی در توانمندسازی خانواده‌ها در راستای پیشگیری و درمان اعتیاد داشته است، گفت: درصدد هستیم تا امسال این طرح را برای جامعه هدف بزرگ‌تر و تعداد بیشتری از افراد اجراکنیم.

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم و دشوار در اجرای این طرح، جلب اعتماد و مشارکت خانواده‌‎ها دارای فرد معتاد برای شرکت در این کلاس‌ها و برنامه‌ها است. اجرای این طرح در محلات، منجر به شناسایی و اعلام نیاز برخی از شرکت کنندگان شد بنابراین به‌دنبال پیش‌بینی سازوکار پیگیری و ارجاع پس از اعلام نیاز هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.