در پی وضعیت مبهم اجرای دو نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان و «هملت» کار مسعود دلخواه، مدیر مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی ارایه و از وجود برخی کارشکنی‌ها و مغشوش کردن اذهان هنرمندان در فضای تئاتر ابراز تاسف کرد.

تاسف مدیر تئاترشهر از کارشکنی‌ها/با راهکارهای سازنده، شعله تئاتر را پر فروغ کنیم

به گزارش قدس آنلاین، در چند وقت اخیر به صورت غیر رسمی مشخص شده بود که نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان بعد از نمایش «مکبث زار» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود اما بعد از گذشت مدتی، ظاهرا اجرای این نمایش به حالت تعلیق درآمد. از سوی دیگر چندی پیش هم مطلبی از مسعود دلخواه که تصمیم داشت نمایش «هملت» را در همین سالن روی صحنه ببرد، درباره تردیدش برای اجرای تئاتر منتشر شد.

سید محمد جواد طاهری درباره آخرین وضعیت اجرای نمایش «بک تو بلک» و در پاسخ به این پرسش که چرا این نمایش با وجود داشتن مجوز و بعد از پشت سر گذاشتن ۳۰۰ اجرا، اجازه اجرای مجدد در تالار اصلی را پیدا نکرده است، گفت: اتفاقا خود ما به دلیل موفقیت این نمایش در جذب تماشاگران در سال گذشته  امید داشتیم که با اجرای مجدد آن شاهد استقبال تماشاگر تئاتر باشیم. به اعتقاد بنده تا زمانی که مخاطب از اثر نمایش استقبال می‌کند باید با توجه به زمان دیگر آثار ، به آن فرصت دیده شدن داد چرا که با توجه به جمعیت ۲۰ میلیونی کلان شهر تهران ، استقبال تماشاگران از یک اثر موفق حداکثر در حدود چند هزار نفر خواهد بود با توجه به این مقیاس ، همیشه این مجال را برای گروه‌های تئاتری قائل هستم و فارغ از سالن دولتی و خصوصی پیگیر آثار ماندگار و با کیفیت که دارای مفاهیم زیبایی شناسی و پر مخاطب هست،  خواهم بود .

وی ادامه داد: با توجه به  فروش خوب نمایش «بک تو بلک» در سال گذشته نظر بعضی از مسئولان در معاونت هنری بر این بود که این فرصت به گروه دیگری داده شود و یا اینکه آقای افشاریان نمایش جدیدی را تولید و اجرا کنند اما از آنجائی که آقای افشاریان بازخورد خوبی از نمایش مذکور گرفته بود و شاید فرصت تولید نمایش جدید را نداشتند، درخواست اجرای همین نمایش را داشتند و ما هم بنا به درخواست کارگردان، نمایشنامه را برای اخذ مجوز به شورای نظارت ارسال کردیم و منتظر جواب درخواست هستیم . به نظر بنده نمایش‌های این‌چنینی که در جذب مخاطب موفق بوده‌اند، امروز هم می‌تواند باعث شور و رونق تئاتر باشد اما واقف به این هستم که این نگاه می‌تواند تک بعدی باشد. به هر حال من این بُعد را می‌بینم و دوستان شورای نظارت یا معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی قطعا به ابعاد دیگری هم توجه دارند .

طاهری با بیان اینکه در این میان نامه‌ای هم دررابطه با قرارداد آقای افشاریان با سالن خصوصی که قبلا اجرا رفته بودند، به دست ما رسید که، ظاهرا در قراردادهای مذکور این بند وجود داشته که نمایش‌هایی که درآن  مجموعه اجرا می‌شوند، تا یک سال در سالن دیگر نمی‌توانند اجرا داشته باشند که این موضوع برای بنده بسیار تعجب‌برانگیز بود. به هر حال مدیر سالن خصوصی مورد نظر از وزارت فرهنگ و ارشاد کتبی درخواست کرده که اجازه اجرای دوباره برای این نمایش در تئاتر شهر صادر نشود و این نامه طی مراحل قانونی به تئاتر شهر ارسال شد. هر چند آقای افشاریان نیز  مدعی است که تاریخ یک ساله‌ای که در قرارداد لحاظ شده، گذشته است و نسخه‌ای از قرارداد را برای بنده ارسال کردند . اگر چنین چیزی درست باشد  ـ صرف‌نظر از اینکه که این نوع قرارداد، اشتباه و نوعی اجحاف در حق گروه‌های نمایشی است ـ اما اگر این مساله مکتوب شده باشد، از نظر حقوقی حق با کسی است که این ادعا را مطرح کرده چون در هر صورت، گروه‌های نمایشی این شرط را پذیرفته و قرارداد را امضا کرده‌اند و بررسی این موضوع هم در تصمیم گیری برای اجرا رفتن و نرفتن نمایش «بک تو بلک» بی‌تاثیر نبود چرا که موضوع می‌تواند حقوقی باشد.

مدیر تئاتر شهر در ادامه و درباره ماجراهای نمایش «هملت» به کارگردانی مسعود دلخواه نیز گفت: آقای دلخواه، هم استاد هستند و صاحب جایگاه و سوابق هنری. موضوع درخواست اجرای «هملت» توسط ایشان در پایان اسفند ۱۴۰۱ در یک جلسه غیر رسمی مطرح شد . خب این در حالی بود که هنرمندانی از جمله آقای نعیمی و دکتر خاکی قریب به یک سال پیش تقاضای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر را داشتند باز لازم به ذکر می‌دانم یادآوری کنم که سالن اصلی تئاتر شهر سالانه حداکثر ۵ الی ۶ اثر را می‌تواند پذیرا باشد. پس از اینکه آقای نعیمی به دلیل عدم جذب اسپانسر خصوصی و همچنین عدم حمایت مالی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به آن مبلغی که مد نظر ایشان بود از اجرا انصراف دادند، ما با آقای دلخواه جدی‌تر وارد مذاکره شدیم . ایشان نیز پیشنهادشان نمایشنامه «هملت» اثر  شکسپیر بود. بنده پیشنهاد دادم  به صورت کارگاهی کار کنند تا بچه‌های جوان‌تر هم از تجربیات‌شان بهره‌مند شوند ولی نظر این استاد گرانقدر بر این بود که با گروهی حرفه‌ای کار کنند و به ایشان گفتم اجازه بدهید زمان را بررسی کنیم. در مرحله بعدی با بازیگرشان تشریف آوردند و شرایط مجموعه خدمت این هنرمند ارزنده تئاتر کشورمان ارائه شد و عنوان کردیم با توجه به جایگاه و سوابق شما، دیگر نیازی به طی کردن روند اداری نیست بلکه متن را به شورای نظارت ارایه می‌دهیم و زمان حدودی اجرا هم مرداد و شهریور است.

طاهری درباره دخالت احتمالی معاونت هنری درباره نمایش «هملت» با تاکید بر اینکه چنین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد، تصریح کرد: در جریان همان گفتگویی که با اقای دلخواه داشتیم، خیلی دوستانه پایان گفتگو به ایشان عرض کردم جناب آقای دکتر سالاری وقتی شنیدند قرار شما در تئاتر شهر اجرا بروید خیلی خوشحال شدند و البته ایشان بابت جشنواره تئاتر فجر و کناره‌گیری شما از شورای سیاستگذاری جشنواره کمی دلخور هم هستند که آقای دلخواه گفتند من اصلا دنبال حاشیه نیستم و توضیحاتی را هم دادند و تمام.

در پایان طاهری با بیان اینکه امروز تئاتر بیش از هر زمانی نیازمند همدلی هنرمندان و دوستداران این هنر اصیل  است، از تمامی دلسوزان این هنر درخواست کرد به جای کناره‌گیری، دور این شمع جمع شویم و با هم گفتگو کنیم و با راهکارهای سازنده، شعله تئاتر را پر فروغ کنیم.   

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.