تلویزیون تعداد ۶ تله تئاتر در قالب یک بسته هنری تولید کرده که این تله‌تئاترها بعد از گذشت دو سال هنوز به آنتن نرسیده و امکان پخش پیدا نکرده‌اند.

تله تئاترهایی که پس از دو سال به آنتن نرسیدند

به گزارش قدس آنلاین، مسعود ساکت‌اف، کارگردان تلویزیونی این بسته هنری، ضمن اعلام این خبر گفت: حدود دو سال پیش در زمان مدیریت آقای علی عسگری، رئیس وقت سازمان صداوسیما یک سری محتواها در مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما ساخته می شد و رئیس سازمان برنامه‌ها را به شبکه های مختلف می دادند. یکی از برنامه‌ها بسته ای شامل ۶ تله تئاتر بود که من کارگردان تلویزیونی این بسته بودم. تهیه کننده‌اش هم آقای احسان نیلی بود. ۶ نمایشی که قبلا روی صحنه رفته بود، مجموعا به کارهای تلویزیونی تبدیل و کارهای قابل دفاعی شد. از جمله این نمایش‌ها می‌توانم به رگ به کارگردانی ایوب آقاخانی با بازی وحید آقاپور و اتابک نادری، سگک از رضا بهرامی و کجایی ابراهیم به کارگردانی لیلی عاج اشاره کنم. این نمایش ها را قبلا اجرا کرده بودند و ما دوباره با میزانسن تلویزیونی ضبط کردیم.

وی افزود: در این تغییر و تحول رئیس صداوسیما معلوم نشد این تله‌تئاترها متعلق به کدام شبکه است. مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما هم دیگر برنامه سازی نکرد. این ۶ تله تئاتر، دو سال است که در آرشیو مانده است. دو مناسبت هفته دفاع مقدس و دهه فجر آمده و رد شده و این تله تئاترها پخش نشده است. موضوع هر ۶ کار مقاومت است و قابلیت پخش در این ایام را دارد. نمایش رگ درباره سه سربازی است که زمان رضاشاه مقابل ارتش شوروی می‌ایستند. یکی از نمایش‌ها هم درباره بمباران کرمانشاه است.

ساکت‌اف با بیان این که الان سازمان صداوسیما تشنه محتواست اظهار داشت: چون این تئاترهای تلویزیونی در معاونت سیما ساخته نشده، کسی آنها را پخش نمی کند. من پولم را گرفته ام و دستمزدها را پرداخت کرده ام. ولی دوست دارم این آثار پخش شود. ساخت شش تله تئاتر بسیار ارزشمند است. چون تلویزیون در چند سال اخیر ۶ تله تئاتر تولیدی نداشته است.

وی افزود: هزینه تله تئاتر در مقایسه با خرید حق پخش فیلم سینمایی و سریال گران و مخاطب آن کمتر است. اما شبکه های بزرگ دنیا وقتی تله تئاتر می سازند بارها آن را پخش می‌کنند. در کنار این موضوع نمایش‌نامه نویس ایرانی که بتواند برای تلویزیون بنویسد کم است. در این سال‌ها بیشتر تله تئاتر خارجی ساخته شده است. نمایشنامه خارجی را ممیزی می کنند و شیر بی یال و دم و اشکم می‌شود. اما متن نمایشنامه ایرانی را نمی شود سانسور کرد. مرکز سیمرغ صداوسیما اگر می‌خواهد به سمت تله تئاتر برود، باید به سمت تولید متن برود.

رگ مورد توجه دوستان تلویزیونی قرار گرفت

ایوب آقاخانی، کارگردان نمایش «رگ» نیز با اظهار بی اطلاعی از دلیل پخش نشدن این تله تئاتر گفت: من می دانم مشخصا رگ مورد توجه دوستان تلویزیونی قرار گرفته است. از بین آن بسته تله تئاتر اگر یک کدام امید به پخشش باشد همین یکی است. ولی برای خود منم سوال است که چرا همین یک مورد هم پخش نشده است. یکی از مراکز صداوسیما تعدادی تله تئاتر را سفارش داده بود. احتمالا به خاطر جابجایی مدیران شبکه‌ها این تعلل اتفاق افتاده است. از ابتدا تکلیف این بسته معلوم نبود که قرار است از کدام شبکه پخش شود. برای همین احتمالا بسته را نگه می دارند تا برای هر شبکه‌ای مناسب دیدند پخش کنند.

وی با یادآوری این نکته که آخرین تله تئاتری که برای تلویزیون کار کرده آهسته با گل سرخ نام داشته و سال ۱۳۸۴ پخش شده اظهار داشت: همان تله تئاتر هم با تاخیر و اصلاحات پخش شد. بعد از آن دیگر هیچ تله تئاتری برای تلویزیون نداشتم.

آقاخانی در پاسخ به این سوال که رابطه تلویزیون با تله تئاتر چگونه است توضیح داد: این رابطه نه خوب است و نه سازنده. تلویزیونی‌ها نه بودجه تخصیص می دهند و نه عزمش را دارند که تله تئاتر را تولید و پخش کنند. البته درباره‌اش خیلی حرف می زنند. آنها باید از مرز حرف عبور کنند و به چرخه تولید و برنامه ریزی برسند و برای این قالب جذاب جدول پخش ثابت داشته باشند. مخاطب باید به چنین پدیده ای عادت کند و منتظرش باشد.

وی افزود: سال ها قبل تله تئاتر از شبکه ۴ به صورت منظم پخش می‌شد و سه شنبه‌ها منتظر تماشایش بودیم. تله تئاتر تله موش به خاطر مضمون جذاب پلیسی‌اش بارها پخش شد. به هر حال ذات بودن این باکس (جدول پخش) در شبکه چهار امیدبخش بود. ولی الان چیزی به اسم تله تئاتر در تلویزیون نداریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.