یک کارشناس اقتصادی گفت: شکستن انحصار زمین و حرکت به سمت ویلایی‌سازی مسکن، مهم‌ترین راهکار دولت در زمینه مهار تورم و رشد تولید مسکن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همه دستگاه‌ها پایِ کار ساخت خانه حیاط‌دار برای مردم باشند

به گزارش قدس آنلاین، خشایار نادی، کارشناس اقتصادی، در خصوص ساخت خانه‌های ویلایی و تک طبقه که در طرح ملی مسکن مطرح شده است، اظهار داشت: خانه‌های ویلایی به لحاظ روحی و روانی شرایط بهتری را برای ساکنان به وجود می آورند و از بروز بیمارهای مختلف از جمله افسردگی جلوگیری می‌کنند، همچنین امکان تحرک در خانه‌های حیاط‌دار بیشتر است و این امر به سلامتی افراد خانواده کمک می کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: آپارتمان سازی در کشور بر اثر اضطرار در دستور کار قرار گرفته است و قطعاً خانه‌ های حیاط‌دار با سبک زندگی ایرانی و فرهنگ ما سنخیت بیشتری دارد.

وی افزود: ساخت خانه‌های تک طبقه و حیاط دار نیاز به بررسی‌های دقیق دارد، در برخی شهرها و روستاها امکان ساخت این مدل خانه‌ها وجود دارد و هر جایی که امکان ساخت خانه های ویلایی را داریم باید از این فرصت استفاده کنیم و این حق مردم است.

* لزوم حمایت دولت از ساخت مسکن ویلایی

نادی با اشاره به اینکه قبلاً در دولت دهم قرار بود طرح‌هایی در زمینه اعطای زمین به خانوارها برای ساخت مسکن در دستور کار قرار بگیرد، گفت: در اطراف کلانشهرها مانند تهران می‌توان به خانه‌سازی پرداخت اما مهم است که امکانات لازم از جمله آب، برق و گاز به این شهرها ارائه شود، برای ساخت خانه‌های جدید در اطراف شهرها باید دولت حمایت جدی از سرمایه گذاران داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر قرار است سرمایه‌گذار در حاشیه شهرها به خانه سازی بپردازد، قطعاً باید تسهیلاتی برایش در نظر بگیریم و مشوق هایی ایجاد کنیم تا انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها داشته باشد. به طور مثال، در مسکن ملی باید به موضوع تسریع در صدور پروانه ساخت توجه کافی بشود و حتی الامکان این زمان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: دولت شخصاً نمی تواند به موضوع خانه سازی ورود کند بلکه باید به عنوان یک تسهیل‌گر باشد و بستر لازم را برای فعالیت سرمایه داران و ورودشان به مسکن سازی در کشور مهیا کند.

* انحصار زمین در کشور باید بشکند

نادی در خصوص دلایل مقاومت برخی سازمان‌ها مانند شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی در مقابل ساخت خانه‌های یک طبقه و حیاط‌دار، گفت‌: با وجود اینکه خانه‌های یک طبقه و حیاط‌دار مزیت‌های زیادی دارد اما شاهد مقاومت برخی افراد و نهادها هستیم و این به خاطر منفعتی است که برخی افراد و نهادها از آپارتمان سازی دارند.

وی تأکید کرد: شکستن انحصار زمین و حرکت به سمت ویلایی سازی مهم ترین راهکار دولت در زمینه مهار تورم و ایجاد مسکن برای خانوار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: طرح‌های مختلفی را می‌توان در راستای ساخت مسکن یک طبقه و حیاط دار در کشور به اجرا گذاشت، می‌توانیم در شهرهایی که زیر 100 هزار نفر جمعیت دارند و مشکل زمین وجود ندارد، به اعطای زمین به خانوارها بپردازیم تا خانه ویلایی بسازند.

نادی گفت: حتی می توانیم به کارمندانی که در شهرهای بزرگ هستند، در شهرهای کوچک و شهرهای خودشان به عنوان مشوق زمین رایگان بدهیم تا از حجم تراکم جمعیت در کلان شهرها بکاهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: برای ساخت این منازل باید تسهیلات بانکی با سود کم در نظر بگیریم، در برخی شهرها زمین‌های خالی زیادی داریم که می‌توانیم از آن ها در راستای ساخت خانه‌های یک طبقه و حیاط دار استفاده کنیم، از آنجا که زیرساخت‌ها در داخل شهرها وجود دارد، ساخت خانه‌های ویلایی در آن ها با مشکلات کمتری مواجه است و دولت بحث تأمین مالی برای ارائه امکانات هم ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.