مدیرکل کمیته امداد گفت: ۷۹ هزار و ۶۹۷ نفر از مددجویان تحت پوشش، دارای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هستند.

حمایت کمیته امداد از ۷۹ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج

مجتبی احمدلو اعلام کرد: مجلس و دولت ایران بیماری‌های خاص را شامل بیماری‌های ام‌اس، هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و پیوندی دانسته است. طبق تعریف مذکور ۷۶۸۵ بیمار خاص تحت حمایت کمیته امداد هستند.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، یادآور شد: سال گذشته مجلس شورای اسلامی موضوع تشکیل صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت را تصویب کرد تا خدماتی که بیمه پایه و تکمیلی پوشش نمی‌دهند را پوشش دهد. در همین راستا سازمان بیمه سلامت نیز ساز و کار تشکیل این صندوق را ایجاد و وزارت بهداشت برای شناسایی بیماران در سامانه همشهری، اقدام کرد.

وی ادامه داد: از همین رو برای عضویت مددجویان دارای بیماری‌های خاص در صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج، با هماهنگی رئیس بیمه سلامت، رؤسای ادارات استان‌های کمیته امداد عضو جلسات کمیته بیمه سلامت شدند تا آنها از این راه عضو صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج شوند و خدمات بهتری متناسب با ضوابط و مقررات از صندوق دریافت کنند.

احمدلو با بیان اینکه ۱۰۷ بیماری به عنوان بیماری‌های صعب‌العلاج شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: ۷۲ هزار و ۱۲ بیمار صعب‌العلاج نیز تحت حمایت کمیته امداد هستند.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد در پاسخ به این سوال که به جز خدمات صندوق بیماران صعب‌العلاج، کمیته امداد چه خدماتی به مددجویان تحت پوشش دارای بیماری ارائه می‌دهد، بیان کرد: با توجه به اینکه مددجویان دارای بیمارهای صعب‌العلاج کمیته امداد هم «نیازمند» و هم «بیمار» هستند، امداد در ابتدا تعریف بیماری صعب‌العلاج را مشخص و اعلام کرد بیماری‌های پرهزینه و طولانی مدت، بیماری صعب‌العلاج هستند.

وی ادامه داد: ۱۴ نوع بیماری همچون بیماری‌های ژنتیکی، انواع سرطان‌ها، انواع سندرم‌ها، بیماری‌های تنفسی و… در زیر مجموعه بیماری‌های صعب‌العلاج دسته‌بندی شده‌اند. کمیته امداد از این طریق ۷۲ هزار و ۱۲ بیمار را در این ۱۴ دسته را شناسایی کرد که در مجموع ۷۹ هزار و ۶۹۷ نفر را شامل می‌شود.

احمدلو یادآور شد: به جز ظرفیت‌هایی که دولت در سازمان‌های بیمه‌گر برای کمک به این بیماران گذاشته است، کمیته امداد به همراه شورای عالی بیمه فرانشیز بستری مددجویان کمیته امداد را با نظام ارجاع رایگان و خدمات دارو و لوازم مصرفی سهم بیمار را در مراکز دولتی برای کلیه مددجویان کمیته امداد در تعهدات سازمان بیمه سلامت لحاظ کرد. همچنین در گذشته سهم تعهدات سازمان بیمه سلامت برای فرانشیز خدمات سرپایی ۷۰ درصد بود و اکنون در تمامی مراکز ۸۵ درصد شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.