رئیس شورای حاکمیتی سودان ضمن استقبال از هرگونه طرحی که موجب توقف کشته شدن مردم این کشور در درگیری‌ها شود، اعلام کرد که در آستانه پایان دادن به حضور نیروهای واکنش سریع در خارطوم هستیم.

البرهان: بدون برقراری آتش‌بس و کنار گذاشتن سلاح‌ گفت‌وگو با شورشیان ممکن نیست

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده ارتش این کشور در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای "القاهره الاخباریه" مصر اظهار کرد: شورشیان واکنش سریع هرکار زننده‌ای را در حق شهروندان سودانی انجام می‌دهند و آنها در حال حاضر در بیمارستان‌ها و پاسگاه‌های پلیس خارطوم مستقر هستند.

رئیس شورای حاکمیتی سودان از هرگونه طرحی که مانع از ریخته شدن خون سودانی‌ها شده و ثبات و آرامش را به این کشور بازگردانده و موجب همبستگی ملی شود، استقبال کرد.

البرهان در ادامه گفت: بدون برقراری آتش بس و کنار گذاشتن سلاح‌ها جایی برای گفت‌وگو با شورشیان وجود ندارد.

او در ادامه ضمن تقدیر از عربستان بابت میزبانی از مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در سودان تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان درباره زمان برقراری آتش‌بس صحبت کرد.

فرمانده ارتش سودان افزود:  بدون آتش‌بس برگزاری مذاکرات در عربستان فایده‌ای ندارد و آتش‌بس باید با عقب‌نشینی نیروهای واکنش سریع از شهر همراه باشد.

البرهان در ادامه ضمن اعلام مخالفت خود با بین‌المللی کردن مساله سودان و تحمیل شروط خارجی به مردم این کشور تاکید کرد: راه‌حل مسالمت آمیز در واقع تنها راه‌حل ایده‌آل برای حل بحران فعلی است.

او در ادامه تاکید کرد: ما در آستانه پایان دادن به حضور نیروهای واکنش سریع در خارطوم هستیم و حضور این نیروها در نهادهای دولت مانع از فعالیت ارتش سودان می‌شود.

رئیس شورای حاکمیتی سودان ادامه داد: نگران هستم که این جنگ به دیگر استان‌های سودان منتقل شود، در حال حاضر صدها غیرنظامی در درگیری‌ها در الجنینه و نیالا در استان دارفور جان خود را از دست دادند.

وزارت خارجه عربستان نیز از آغاز مذاکرات مقدماتی میان نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور در شهر جده خبر داد.

این وزارتخانه تاکید کرد، عربستان و آمریکا دو طرف سودانی را تشویق کردند که با جدیت در این مذاکرات حضور یابند تا به توافقی برای آتش‌بس موثر و کوتاه مدت دست یافته، روند انتقال کمک‌های بشردوستانه و فوری به غیرنظامیان در سودان تسهیل پیدا کرده، خدمات اصلی در این کشور از سر گرفته شده و جدول زمانی جهت آغاز مذاکرات گسترده برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی تعیین شود.

از ۱۵ آوریل درگیری‌ها در سودان میان دو طرف در مناطق مختلف این کشور و به طور عمده در خارطوم پایتخت آن آغاز شده و صدها کشته و زخمی در میان غیر نظامیان داشته است، در حالی که آمار رسمی از تلفات نظامیان دو طرف وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.