در خرداد سال ۱۳۹۵ دولت جمهوری اسلامی ایران با تقدیم دادخواستی ضمن اشاره به اقدامات ایالات ‌متحده‌ آمریکا در مورد ضبط و مصادره حدود ۲میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی و اموال سایر شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کر

کارشناس حقوق بین‌الملل درباره رأی دیوان لاهه: مذاکرات حقوقی با آمریکا ارتباطی به برجام ندارد

حالا دیوان پس از هفت سال حکم نهایی خود را درباره شکایت ایران از آمریکا صادر و دولت واشنگتن را به نقض چند مورد از تعهدات خود مطابق با «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و کنسولی» محکوم کرده و تهران را مستحق دریافت خسارت تشخیص داده است. یک کارشناس حقوق بین‌الملل ضمن گفت‌وگویی با قدس درباره  رأی دادگاه لاهه درباره پرداخت غرامت آمریکا به ایران اظهار می‌کند: مذاکراتی که قرار است میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به‌منظور دریافت خسارت صورت بگیرد، برگرفته از متن رأی صادره در دادگاه لاهه است.
سید حسین موسوی‌فر تصریح کرد: براساس نظر دادگاه،  فرصتی برای طرفین داده شده تا درپرداخت خسارت با یکدیگر مذاکره و گفت وگو کنند. این بخشی از اجرای رأی صادره  از سوی دیوان است.
وی درباره اینکه اگر این مذاکرات به‌ثمر نرسد چه اتفاقی خواهد افتاد هم گفت: اگر دو کشور ایران و آمریکا در زمان تعیین شده به نتیجه نهایی دست پیدا نکنند، بررسی پرونده در اختیار دیوان دادگستری قرار می‌گیرد. او در ادامه گفت: رأی دادگاه لاهه یک رأی حقوقی است و هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد، در امر قضا استقلال رأی منطبق با حقوق بین‌الملل است.

امور حقوقی با مسائل سیاسی متفاوت است 
این کارشناس حقوق بین‌الملل درباره ارتباط دادن پرونده خسارت ایران از آمریکا با مسئله هسته‌ای گفت:  امور حقوقی با مسائل سیاسی متفاوت است، برجام یک پرونده سیاسی و مسئله دریافت خسارت از آمریکا امری حقوقی است که درقالب بین‌الملل مطرح شده.موسوی‌فر درباره احتمال پرداخت خسارت توسط آمریکایی‌ها افزود: اگر رأی دیوان دادگستری به سمتی حرکت کند که اموال در مرحله اجرا و پرداخت خسارت باشد، رأی انجام خواهد شد که این امر با پیگیری جمهوری اسلامی ایران همراه خواهد بود. وی درباره  علت طولانی شدن پرونده ایران در دادگاه لاهه گفت: امور حقوقی و قضایی زمان‌بر است و  حکم نهایی درباره شکایت ایران از آمریکا پس از هفت سال توسط دادگاه لاهه صادر شده و در طول این مدت آمریکایی‌ها نتوانستند روی این پرونده تأثیری بگذارند؛ چرا که امر سیاست از امور قضا جداست.

خبرنگار: حسینی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.