براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، محدودیتهای موشکی علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ پایان می یابد. این در حالی است که نمایندگان کنگره آمریکا در این روزها تلاش میکنند تا تحریمهای وسیعی را ضد برنامه موشکی و پهپادی کشورمان به تصویب برسانند.

ابعاد و اهداف طرح ضد ایرانی آمریکا در گفت‌وگو با تحلیلگر مسائل بین‌الملل؛ واشنگتن دیگر چیزی برای تحریم ندارد

بدین ترتیب بیانیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کرده تا تنشهای منطقه ای و بین المللی از جمله جنگ اوکراین را به برنامه موشکی ایران نسبت دهد. این تحریم‌ها همچنین شامل حال اعضای بزرگ‌سال خانواده افراد تحریم‌شده نیز خواهد شد.

باوجود این تلاش اعضای کنگره آمریکا اما به باور صاحبنظران حوزه بین الملل، این طرح عمدتا کارکرد داخلی دارد و درنتیجه برنامه موشکی و پهپادی ایران را تحت الشعاع قرار نخواهد داد. 

احتمال تصویب طرح بسیار اندک است

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس اظهار کرد: صنعت موشکی و پهپادی ایران به حدی توسط آمریکایی ها تحریم شده است که بعید میدانم دیگر موضوعی برای تحریم باقی مانده باشد. در واقع تمامی زنجیره صنعت موشکی و دفاعی اعم از نیروی فنی و متخصصین، فرماندهان و دانشمندان، خریداران و فروشندگان تجهیزات دفاعی، تامین کنندگان قطعات و... بارها مورد تحریم قرار گرفته اند و طرح کنگره آمریکا علیه برنامه موشکی کشورمان اقدامی بی‌تاثیر است.

ابوالفتح همچنین افزود: مساله این است که براساس مفاد مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ برجام، تمامی تحریمهای موشکی و پهپادی کشورمان هشت سال بعد از اجرای این معاهده به صورت خودکار لغو میشود. چنانکه تحریمهای تسلیحاتی هم که مدت آن پنج ساله بود از سه سال گذشته لغو شده است. به زودی عمر تحریمهای موشکی پایان می یابد و از آنجایی که کنگره آمریکا نمیتواند اقدام خاصی انجام دهد درصدد است برنامه تحریمی جدیدی در همین زمینه مطرح کند تا فشارها علیه ایران را افزایش دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: گرچه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او و مایک پمپئو تلاش فراوانی داشتند و به هر دری زدند تا تحریمهای تسلیحاتی ایران دوباره برقرار کنند، اما شورای امنیت زیر بار نرفت و به بازگشت تحریمهای تسلیحاتی رأی مثبت نداد. همین مسئله به یک سرشکستگی بزرگ برای دولت ترامپ به شمار آمد. بنابراین در شرایط کنونی، بسیار بعید است دولت بایدن بخواهد همان تجربه شکست خورده قبلی را دوباره را تکرار کند، زیرا شانس تصویب آن باتوجه به افزایش تنشهای موجود در روابط مسکو و واشنتگن بسیار کمرنگ است.

ابوالفتح تصریح کرد: البته از سویی شورای امنیت هم چنین کاری را انجام نخواهد داد و هیچ محلی از اعراب ندارد، چنانکه در دوران ترامپ نیز زیر بار طرح غیر قانونی او نرفت و اعلام کرد درخواست آمریکاییها مبنی بر بازگشت تحریمها خلاف مقررات است. بنابراین اگر آمریکاییها بخواهند به همان روش متوسل شوند پاسخ مشابهی دریافت خواهند کرد. در هفته های اخیر گرچه کنگره آمریکا طرحهای تحریمی را مطرح کرده و اکنون از تحریم صنعت موشکی سخن میگوید، اما این اقدام دستاورد خاصی نخواهد داشت. در نتیجه، این اقدام کنگره هیچ اثر عملیاتی ندارد و صرفا در فضای جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی درصددند به ایران فشار بیاورند و اقدامات ضد ایرانی را با همان ادعاهای تکراری پیش ببرند.

  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.