۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
کد خبر: 872352

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: کشاورزان نیشابوری تا خردادماه ۶۰۰ تن ریواس برداشت خواهند کرد.

نیشابور قطب تولید ریواس کشور است

به گزارش قدس خراسان، علی مبارکی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی مناسب باعث شده تا نیشابور به یکی از قطب‌های تولید ریواس تبدیل و کیفیت ریواس منطقه بینالود زبان زد باشد.

مدیر جهادکشاورزی نیشابور ادامه داد: کشاورزان نیشابوری کار برداشت ریواس در این شهرستان را  از آخرین روزهای سال آغاز و تا خردادماه ادامه می‌دهند که در این مدت ۶۰۰ تن ریواس برداشت خواهند کرد.

وی با اشاره به محصولات مختلف از ریواس عنوان کرد: ریواس در بخشی از شهرستان به صورت پراکنده بوده ولی در قسمت هایی مانند میرآباد، عیش آباد و بوژان متراکم تر بوده و برداشت بیشتری صورت می‌گیرد.

مبارکی افزود: هم اکنون کار برداشت ریواس در ۲۳۰ هکتار از مراتع شهرستان در حال انجام است که پیش بینی های با توجه به کاهش بارندگی ها این است که امسال میزان کمتری ریواس نسبت به سال قبل برداشت کنیم.

وی تصریح کرد: با راه اندازی کارخانه های فرآوری ریواس زمینه اشتغال زیادی محیا می شود و این در حالی است که هم اکنون برای کار برداشت گیاه تعداد ۳۵۰ نفر و تعداد ۱۵۰ نفر در کارگاه های کوچک مشغول کار هستند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: در محصول ریواس هم موضوع خام فروشی وجود دارد و نزدیک به ۷۰ درصد محصول به صورت خام مصرف و باقی آن تبدیل به شربت و به سایر شهرستان‌ها ارسال می‌شود.

مبارکی اظهارکرد: از ویژگی های بارز ریواس ارگانیک بودن آن می باشد زیرا این گیاه در طبیعت رشد کرده و در پرورش آن از سمی استفاده نمی شود و با توجه به این که روی این گیاه کار مطالعاتی زیادی انجام نشده به طبع روی فرآوری آن هم کار نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: تلاش داریم در آینده پای شرکت های دانش بنیان را به حوزه این محصول باز کنیم تا با مطالعه و تحقیق روی آن زمینه ایجاد محصولات جدید و فرآوری آن کار شود.

وی ادامه داد: گیاه ریواس به صورت غیر زراعی و در طبیعت رشد می‌کند و گونه ای که بصورت زراعی کاشته شود تاکنون معرفی نشده و بهره برداران در طبعیت اقداماتی روی آن انجام می ‌دهند.

مبارکی بیان کرد: جشنواره ریواس در اردیبهشت ماه امسال در روستای میرآباد با حضور خیل زیادی از اقشار برگزار شد ولی از این نکته نباید غافل شد که برداشت بی رویه از این محصول باعث نابودی آن خواهد شد و از آنجایی که این گیاه در مراتع وجود دارد کار نظارت بر برداشت از وظایف اداره منابع طبیعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.