محقق، پژوهشگر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: ذات ادبیات دینی کودک، خلقی هنرمندانه برای هدایت مخاطب به سوی معانی و معارف قرآنی است.

محمدرضا سرشار: هدایت مخاطب به معارف قرآنی ذات ادبیات دینی کودک است

محمدرضا سرشار درباره ظرفیت‌های عظیم و گسترده قصص مذهبی و تبدیل آن به مباحث داستانی با محوریت کودک و نوجوان گفت: در این حوزه و نقش تاثیرگذار آن تردیدی وجود ندارد و آن‌چنان‌که پیش‌از این در کتاب «و اما بعد...» نوشته بودم بر این مهم تأکید فراوانی کردم که محکم‌ترین دلیل بر ریشه‌دار بودن علاقه انسان‌ها به قصه کتاب آسمانی ما برخورداری آن از ده‌ها قصه، تمثیل زیبا و آموزنده است که در آن به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: بخش اعظم کتاب آسمانی مسلمانان قرآن کریم را قصص و تمثیل‌ها تشکیل می‌دهند و کثرت وجود تمثیل‌های جالب و زیبا در سخنان پیامبران الهی ازجمله پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز مؤید آن است.

برنده عنوان «فجر آفرین عاشورایی» در حوزه ادبیات توسط شورای فرهنگ عمومی تأکید کرد: روح معصوم و دید وسیع و منبسط کودکان و نوجوانان یکی از اصلی‌ترین بسترها برای ارائه داستان‌های دینی و مذهبی در مسیر تعالی و رشد ذهنی، فکری، روحی و روانی کودکان و نوجوانان است.

سرشار با تأکید بر آنکه ادبیات دینی کودک و نوجوان نه‌تنها در ایران که در تمام جهان مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: آنچه کتاب آسمانی ما قرآن کریم در حوزه قصص، روایات و همچنین در قالب تاریخ سترگ اسلام در حوزه روایت و زیست ائمه اطهار(ع) و رسول مکرم دین اسلام در اختیار قرار داده است، گنجینه‌ای ارزشمند است که هر یک از معارف آن در سایه پرداخته لطیف و منطبق با جهان‌بینی کودک و نوجوان امروز می‌تواند اثرگذاری شگرفی در تبیین و شکل‌دهی جامعه‌ای فرهنگی و توسعه و تعالی آن با خود به‌همراه داشته باشد.

منبع: ایکنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.