مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن گفت: کشت گیاهان دارویی راه برون‌رفت از بحران کم‌آبی در این شهرستان است.

کشت گیاهان دارویی راه برون‌رفت از بحران کم‌آبی بردسکن است

به گزارش قدس خراسان، مهدی مسروری اظهار کرد: زیره سبز و زیره سیاه مهمترین گیاهان دارویی هستند که در شهرستان بردسکن کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن بیان کرد: زیره سبز در سطح ۷۰۰ هکتار با میانگین برداشت ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و زیره سیاه نیز در سطح ۲۰ هکتار و با میانگین برداشت ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در بردسکن کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال توسعه کشت گیاه آنغوزه در شهرستان هستیم، افزود: تاکنون به صورت پایلوت با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری گیاه آنغوزه در چند نقطه شهرستان کشت شده است. اگرچه گیاهان دارویی وحشی بسیاری در مراتع شهرستان داریم اما در کشت زراعی به صورت عمده زیره سبز و زیره سیاه، آنغوزه و گل محمدی کشت می‌شود.

مسروری بیان کرد: تاکنون برای کشت گل محمدی و اسانس گیری و گلاب‌گیری از این محصول نیز در شهرستان اقداماتی انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن در ادامه از کشت گیاه آنغوزه در سطح وسیعی خبر داد و گفت: در مجموع سطح زیرکشت گیاهان دارویی گل محمدی، زیره سیاه، زیره سبز و انغوزه امسال ۷۵۰ هکتار است.

وی با اشاره به خلع بسته‌بندی و فراوری در همه محصولات کشاورزی شهرستان اظهار کرد: با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فراوری در محصولات باغی می‌توان روغن دانه انار، انگور و فراوری پوست پسته را برای صنایع بهداشتی و درمانی تولید کرد.

مسروری با بیان اینکه هنوز در بخش گیاهان دارویی صادرات چشم‌گیری نداریم، گفت: با توجه به بحران آب می‌توان با کشت گیاهان دارویی وضعیت موجود را مدیریت کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن ادامه داد: زیره سیاه به عنوان اولین محصول در کشور بود که در سطح ۲۰ هکتار از مزارع بردسکن به صورت زراعی کشت شد. اکنون این محصول بین ۷۵۰ تا یک میلیون تومان خریداری می‌شود، زیره سیاه به خصوص برای مناطق کوهپایه‌ای و کم آب بسیار مطلوب است.

وی با بیان اینکه این شهرستان، دومین قطب تولید محصول زیره سبز در خراسان رضوی است، اظهار کرد: شهرستان بردسکن پس از سبزوار با سطح ۷۰۰ هکتار مقاوم ، رتبه دوم خراسان رضوی را در کشت زیره سبز دارد، در سال‌های که بارندگی مناسب داشتیم تا ۲۵۰۰ هکتار این محصول بسیار مقرون به صرفه کشت می‌شد.

مسروری با بیان اینکه توسعه گیاهان دارویی مانند به‌لیمو را می‌توان در گلخانه کشت کرد، افزود: بردن تسهیلات ویژه به سمت توسعه گیاهان دارویی در فضای باز و گلخانه یکی از سیاست‌های کلی این سازمان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن عنوان کرد: هرچند برای برندسازی باید بر روی بسته‌بندی و فراوری محصولات اقدام کرد اما هنوز کار خاصی در شهرستان انجام نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.