در ایام دهه کرامت ویژه برنامه‌های زیادی در مساجد رقم خواهد خورد اما در این میان پویش «همدلی» برای ارائه کمک‌های مالی و معنوی،اجرای طرح «جهاد عالمانه» برای پاسخگویی به مسائل روز جامعه و تبیین شبهات و سوالات مردم جزو اهم برنامه‌هاست.

از برپایی پویش «همدلی» تا اجرای طرح «جهاد عالمانه» در دهه کرامت

حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در مورد ویژه برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد در ایام دهه کرامت گفت: با توجه به اینکه یک دهه جشن را در پیش رو خواهیم داشت به همین منظور آذین‌بندی مساجد و همچنین محله‌ها را طبق سنوات گذشته در برنامه‌های خود خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باتوجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد اینکه مساجد پایگاه برنامه‌های قرآنی باشند یک کار عملیات‌محور را با عنوان طرح «شمیم کرامت» در نظر گرفته‌ایم که براساس آن راه‌اندازی پایگاه‌های قرآنی را در قالب شبکه‌های محله‌محور خود خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در ایام دهه کرامت برپایی همایش حضرت معصومه(س) خواهد بود که در کنار برپایی جشن روز دختر، مراسم تجلیل از دختران فعال مسجدی که در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته‌اند را نیز برگزار خواهیم کرد.

ذاکر ابراز کرد: پویش همدلی نیز یکی دیگر از برنامه‌های مساجد در ایام دهه کرامت خواهد بود که قرار است کمک‌های مومنانه و همچنین خدمات افتخاری از سوی مسجد همچون مشاوره‌های رایگان اجتماعی و مواردی از این دست را داشته باشد.

وی افزود: در ایام دهه کرامت پویش «به تو از دور سلام» را ویژه میلاد حضرت معصومه(س)، حضرت احمد بن موسی(ع) و امام رضا(ع) خواهیم داشت که براساس این پویش زیارت هر سه بزرگوار، زیارت امین‌الله و همچنین صلوات خاصه قرائت خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در این ایام مربوط به طرح «جهاد عالمانه» است که براساس آن به شبهات و مسائل روز پاسخ داده می‌شود، از طرفی دیگر بسیاری از مسائل مهم در موضوعات مختلف تبیین خواهد شد.

ذاکر با بیان اینکه خیلی از مساجد جدای از برنامه‌های ابلاغی از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد خودشان برنامه‌های ابتکاری را نیز دارند، یادآور شد: وظیفه مرکز بر این است که در طول سال مساجد و نحوه عملکرد آنها در مناسبت‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهد، این اتفاق جدای از رشد کیفی برنامه‌های مساجد، باعث الگودهی مناسب برای سایر مساجد نیز می‌شود که البته مساجدی که ابتکارات خوبی را در این راستا داشته باشند مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی در مورد ارزیابی سالانه مساجد در همه سطوح نیز گفت: یکی از وظایف ذاتی مرکز رسیدگی به امور مساجد ارزیابی فعالیت‌های مساجد در طول سال است، به همین منظور ما برای ارزیابی یک مسجد شاخص‌هایی همچون مشارکت مردمی در برنامه‌های مسجد، کار شبکه‌ای و تشکیلاتی، خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه‌های مناسبتی، میزان اثربخشی برنامه‌ها بر روی مخاطبان مسجد به ویژه کودک و نوجوان و همچنین عملیات‌های محله‌محور را مدنظر قرار می‌دهیم. براساس موارد فوق در سال گذشته ۵۰ مسجد در تهران دارای شاخصه‌های ذکر شده بود و مورد تجلیل قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.