۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 874301

در حالی که قیمت مصوب جوجه یک روزه ۱۶۹۰۰ تومان است میانگین قیمت در بازار ۲۵ هزار تومان بوده و حالا برخی کارشناسان می گویند این گرانی به بازار مرغ هم کشیده می‌شود.

جزئیات چرخه تخلف از جوجه یک روزه تا گوشت مرغ

به گزارش قدس آنلاین، به تازگی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خبر داده که یک مرغداری بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به دلیل گران فروشی بالاتر از نرخ مصوب جریمه شده است. این موضوع مربوط به هفته های اخیر بوده که به دلیل عرضه کم جوجه یک روزه قیمت ها بسیار بالا رفته بود.

دبیرکل فدراسیون طیور ایران با اشاره به اینکه تخلف مربوط به یک شرکت عرضه کننده جوجه یک روزه بوده که به قیمت بالاتر از مصوبه فروخته است، گفت: قیمت نرخ مصوبه جوجه یک روزه ۱۶۹۰۰ تومان است و در یک ماهه اخیر قیمت جوجه یک روزه کمتر از ۲۵ هزار تومان نبوده است و معلوم نیست این شرکت متخلف با چه قیمتی جوجه عرضه کرده که جریمه شده است.

فرزاد طلاکش با اشاره به اینکه خرید گران جوجه یک روزه به عرضه گران گوشت مرغ بدل می شود، افزود: به طور قطع این چرخه ای همیشه وجود داشته است و ما به به وزارت جهاد کشاورز اعلام کرده ایم که دامنه مثبت و منفی ده درصد قیمت نسبت به نرخ مصوب باید وجود داشته باشد  تا زمانی که قیمت جوجه و مرغ ۱۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب شد دستگاه های نظارتی واکنش شدیدی نشان ندهند و اگر قیمت بازار ده درصد هم قیمت پایین تر از نرخ مصوب بیاید مرغ دار هم باید این کاهش قیمت را تحمل کند تا بازار به تعادل برسد، در چنین شرایطی شرکت پشتیبانی دام و غیره می توانند برای تنظیم بازار ورود کنند.

تاثیر گرانی جوجه یک روزه بر بازار مرغ

در چند هفته اخیر قیمت مصوب کوشت مرغ بالاتر آمده و به ۷۳ هزار تومان رسیده و این نرخ به دلیل اینکه حاشیه سود منطقی دارد عرضه ها افزایش یافته است؛ اما در فروردین ماه به دلیل اینکه میزان جوجه ریزی در بهمن و اسفند کاهش پیدا کرده بود قیمت گوشت مرغ در ابتدای بهار به شدت بالا رفت و با تغییر نرخ گوشت مرغ میزان تقاضا برای جوجه یک روزه هم افزایش پیدا کرد و باعث شد که قیمت جوجه یک روزه بالا برود که قطعا تبعات آن در بازار گوشت مرغ در آینده نمایان خواهد شد، هرچند سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده در صورتی که مرغداران بخواهند بالاتر از نرخ مصوب بفروشند قطعا واردات مرغ از ترکیه را اجرایی می کنیم.

منبع: موج

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.