معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت بلندمرتبه سازی در استان نباید تصویری ازتعارض منافع باشد و هدف از ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه باید رفع نیازهای شهری باشد.

بلند مرتبه سازی تصویری از تعارض منافع نباشد

به گزارش قدس خراسان، جواد خدایی در همایش ساختمان‌های بلند مرتبه که صبح امروز در برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: هدف از بلندمرتبه‌سازی باید اول برای سازندگان مشخص شود که رفع نیاز شهری است یا فقط بعد اقتصادی ساخت ساختمان در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه در مشهد اقتصادی نیستند و تنها به دلیل تورم است که از بعد اقتصادی دچار افت نشده است، ادامه داد: آپارتمان‌های مرتفع مشهد در دهه ۵۰ ساخته شده است که سازه‌های کاملا منظم در نزدیکی هم هستند و نمادی برای توسعه شهر در آن زمان بوده‌اند و زیرساخت‌های آن کاملا رعایت شده است و الگویی برای نهضت ملی مسکن از نظر زیرساختی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: آپارتمان‌های مرتفع مشهد برای رفع نیاز ساخته شده‌اند و هیچوقت جزو ساختمان‌های لوکس نبوده و کاملا اقتصادی ساخته شدند که می‌توانست برای توسعه مشهد تکثیر شود.

خدایی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی در حال حاضر در استان شامل ساختمان‌های لوکس می‌شود، افزود: ما نمی‌توانیم آن را تکثیر کنیم.

وی گفت: ما در آستانه تصویب سند بلندمرتبه‌سازی در مشهد هستیم و قبل از ابلاغ باید از تمامی جوانب تجمع در یک نقطه مطمئن شویم تا بلندمرتبه‌سازی در مشهد به مجموعه‌ای از تعارض منافع تبدیل نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: همان‌طور که بلندمرتبه‌سازی اسباب افتخار است اما اگر خطایی در آن رخ دهد خطاهایش بیشتر دیده می‌شود و ما باید با خرد جمعی نواقص آن را قبل از تصویب برطرف کنیم.

ثبت ۸ هزار پرونده تخلف نظام مهندسی در سال گذشته

مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در ایران انبوه‌سازی بر بلندمرتبه‌سازی در اولویت قرار گرفته است و با انبوه‌سازی بار سنگینی از دوش دولت در زمینه مسکن برداشته می‌شود.

داوود دانشگر بیان کرد: توسعه پایدار شهری در دنیا از سال ۲۰۰۲ با اولویت اثرات زیست محیطی، اجتماعی و سپس اقتصادی بررسی و تعریف می‌شود در حالی که قبل از آن هر سه اثر با یک اولویت در نظر گرفته می‌شد.

وی اثرات زیست محیطی را شامل حیات وحش، گیاهان، کاهش سوخت‌های فسیلی و مواردی از این دست عنوان کرد و افزود: از نظر اجتماعی نیز توسعه پایدار در ایران باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و حس تعلق شهروندی را افزایش دهد که نمادهای محله، پیاده‌روسازی، توقفگاه‌ها و پارک ها نمونه‌هایی از آن هستند.

دانشگر تصریح کرد: از نظر اجتماعی مخصوصا در میان قشر جوان تعلق به مناطق مسکونی وجود ندارد و این موضوع در حال تبدیل شدن به بحران است که منجر به مهاجرت می‌شود و بیشترین نماد آن را در برج‌ها شاهد هستیم در حالیکه در گذشته و خصوصا در محله‌های مسکونی قدیمی این معضلات را کمتر می‌بینیم.

مدیر کل توسعه مهندسی ساختمان در ادامه به جای خالی صدور خدمات مهندسی ساختمان به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: کشورهای اطراف که نیاز به بازسازی دارند و ما می‌توانیم به شدت موثر عمل کنیم و توان مهندسی ما آنقدر بالا باشد تا بتوانیم پروژه‌های خاص را توانمندتر از سایر کشورهای منطقه اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: ما از نظر داشتن انبوه‌سازانی که با تکنولوژی ساخت و رعایت ضوابط و مقررات بتوانند خروجی قابل افتخاری داشته باشند در مضیغه هستیم.

دانشگر یکی از معضلات دیگر سازمان نظام مهندسی را نداشتن شرح خدمات مهندسی و هزینه‌ها دانست و افزود: ۸ هزار پرونده تخلفات در ساختار نظام مهندسی در سال گذشته به ثبت رسیده است که یکی از علل آن نداشتن شرح وظایف، تعرفه‌ها و هزینه‌های مهندسی است که در خردادماه ابلاغ خواهد شد.

ایمنی یک هزار و ۸۵۰ ساختمان در سال گذشته ارزیابی شد

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی در حوزه شهرسازی و معماری به طور ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: تعریف واحدی از بلندمرتبه‌سازی در دنیا نداریم اما روی اینکه ساختمانی دارای هشت سقف و ارتفاع آن بیش از ۲۷ متر باشد اتفاق نظر وجود دارد.

وحید داعی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی ابتدا در سه بخش پهنه، لبه‌ای و نقطه‌ای تعریف شده است و افزود: در سال ۹۹ بلندمرتبه‌سازی نقطه‌ای با توجه به آسیب‌هایی که داشت حذف شد.

وی تمرکز جمعیتی، آوار برداری، زمین شناسی، فرونشست و حریق را از جمله مباحثی دانست که باید در بلندمرتبه‌سازی به آن توجه کرد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: بعد از حادثه متروپل کارگروه شناسایی ساختمان‌های ناایمن تشکیل شد و ساختمان‌های زیادی در استان در این زمره قرار گرفتند که نگرانی‌های اجتماعی را به بار آورد.

داعی با بیان اینکه ایمنی یک هزار و ۸۵۰ ساختمان در سال ۱۴۰۱ مورد ارزیابی قرار گرفت توضیح داد: این ارزیابی‌ها خصوصا در حوزه حریق انجام شد و اخطارهای لازم به ساختمان‌های ناایمن داده شده است.

خبرنگار: طیبه بازپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.