مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: خشکسالی و کمبود آب موجب شده سد فریمان در بدترین شرایط سال‌های اخیر قرار داشته باشد.

سد فریمان به علت خشکسالی و کمبود آب در بدترین شرایط قرار دارد

به گزارش قدس خراسان، ادریس قائمی اظهار کرد: هرچند برای مواقع بحران دو سناریو تعریف می‌شود ابتدا اینکه با جیره‌بندی آب زمان را طولانی‌تر کرده و تا انتهای سال برسانیم تا بارندگی‌ها کسری را جبران کند اما این سناریو غیر کارشناسی و بر اساس حدس و احتمالات و انتظار و آرزو پیش می‌رفت ولی در سناریوی دوم واقع‌بینانه به موضوع نگاه شد و در این راستا توافقاتی با کشاورزان شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس توافقاتی که اوایل فروردین‌ماه در محل سد فریمان با کشاورزان صورت گرفت مقرر شد با توجه به گرمای زودرس و از سویی نبود بارندگی شروع زمان آبیاری برای جمع کردن صیفی‌جات کشت شده از اواسط فروردین‌ماه اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: در این جلسه تأکید شد کشاورزان کشت‌های تابستانه را انجام ندهند و به جای آن بتوانند محصول جو و گندم را با همین آب موجود و برنامه‌ای که مشخص شده کشت کنند.

قائمی با اشاره به اینکه هنوز تا پایان خردادماه امید داریم که بارش داشته باشیم و مقداری به آب سد اضافه شود، افزود: اگر به ظرفیت سد اضافه شود خواهیم توانست برای یک مرحله آبیاری کشت زعفران در اواخر تابستان اختصاص دهیم.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه بارها تأکید کرده‌ایم کشاورزان کشت‌های پر آب طلب را انجام ندهند، ادامه داد: به دلیل خلاءیی که قبلاً در قانون توزیع عادلانه آب داشتیم و چون هیأت‌های سه و پنج نفره تعیین تکلیف نشده بودند منجر به بروز تخلفاتی در بالادست سد شده بود، اما طی یکی دو سال اخیر هیات سه نفره و متعاقب آن هیات ۵ نفره آرای خود را صادر نمودند و تکلیف برخی از حقابه بران بالادست مشخص شد.

وی گفت: به محض اینکه امسال رأی هیات ۵ نفره صادر شد آن را بدون وقفه عملیاتی کردیم، همچنین به استناد آن هفته گذشته برای چندمین بار با متخلفان برخورد و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز عملیاتی شد.

قائمی افزود: نتیجه این برخوردها و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز این شد تا آبی که تقریباً نصف دبی تحویلی فعلی به کشاورزان است به سمت سد سرازیر شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آنچه اجتناب‌ناپذیر است اینکه طی یک یا دو ماه آینده با روند فعلی تحویل آب سد خشک خواهد شد و این را به همه اعلام نمودیم و کشاورزان و ذینفعان به این موضوع اشراف کامل دارند.

وی گفت: اگر بارش داشته باشیم به این زمان اضافه می‌شود، اما هر چه باشد کشت تابستانه را نه تنها مجاز نمی‌دانیم بلکه کتباً اخطار داده‌ایم که به هیچ عنوان انجام ندهند.

قائمی همچنین افزود: اگر متخلفان مجدد اقدام به گرفتن انشعاب غیر مجاز کنند بلافاصله برخورد جدی شده و بعضاً به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز نیازمند همکاری مردم و کشاورزان هستیم، اظهار کرد: اگرچه برخی از متخلفان که انشعاب غیرمجاز می‌گیرند به استناد برخی از مدارک خود را متخلف نمی‌دانند اما آن مدارک و سوابق از نظر ما قانونی نیست.

وی با تقدیر از همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و مسئولان شهرستان در برخورد به موقع با متخلفان گفت: صیانت از آب وظیفه ما است و برای اینکه مجدد مورد گزند قرار نگیرد باید کنترل کنیم.

قائمی در ادامه ورودی به سد فریمان را بر اساس دبی پایه رودخانه کمتر از ۱۰۰ لیتر اعلام کرد و گفت: اگر در بالادست تخلفاتی رخ دهد از این میزان کاسته می‌شود، هم اکنون حدود ۲۰۰ لیتر آب به کشاورزان تحویل می‌‎دهیم.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ذخیره مخزن سد فریمان را کمتر از ۱۹ درصد اعلام کرد و گفت: این ۱۹ درصد با احتساب رسوبات داخل مخزن است.

وی با بیان اینکه سد صرفاً برای تأمین آب بخش کشاورزی است، گفت: هرچند امسال جزء سال‌های خشک و کم بارش است، اما هنوز امید داریم که حتی تا پایان خردادماه بارش‌هایی را داشته باشیم.

قائمی تأکید کرد: تلاش شده با اتخاذ تدابیر کارشناسی شده کمترین اعتراض و انتقاد را داشته باشیم و بتوانیم به موقع آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.