معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زنگ خطر هشدارهای جمعیتی در کشور  از بیش از یک دهه به صدا درآمده است.

 زنگ خطر هشدار جمعیتی در کشور به صدا درآمد

به گزارش قدس خراسان،دکتر سید جواد حسینی در مراسم تجلیل از خانواده‌های باشکوه مرکز بهداشت خراسان رضوی افزود: نرخ باروری در کشور که عبارت است از میانگین تعداد فرزندانی که یک خانم به دنیا می‌آورد، به حدود ۱.۶ درصد رسیده و متاسفانه این رکوردها در تاریخ ایران و حتی تاریخ کشورهای اسلامی بی سابقه است.


وی افزود: در ۱۰ سال آینده جمعیت سالمندی به دو برابر جمعیت فعلی می‌رسد و باید بتوانیم پاسخگوی نیاز این جمعیت باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  هم اکنون ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است، اما سال‌های آینده که تعداد سالمندان بیشتر و درصد سالمندان جامعه به ۲۰ درصد برسد چگونه خدمت رسانی خواهیم کرد؟

در این مراسم که با حضور معاون فنی معاونت بهداشت، مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس و جمعی از مدیران و کارشناسان مرکز بهداشت استان برگزار شد ۷ نفر از کارکنان دارای خانواده باشکوه (۴ فرزند و بیشتر)  تجلیل شدند.

با ادامه نرخ رشد فعلی، تا ۲۰ سال آینده یک سوم از جمعیت کشور سالمند خواهد بود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم  در همایش سهم من از جوانی ایران در طرقبه شاندیز گفت: با ادامه نرخ رشد فعلی، تا ۲۰ سال آینده یک سوم از جمعیت کشور سالمند خواهند بود.

دکتر محمد احمدیان افزود: در سال‌های اخیر روند باروری در کشور با  شیب نزولی از ۲.۱ در سال ۱۳۹۵ به ۱.۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده است که  با سطح جانشینی (۵/۲) فاصله زیادی دارد.

وی افزود: هم اکنون کشور در برهه پنجره جمعیتی قرار گرفته است و انتظار می‌رود با سیاست‌های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم  شود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶ سال فرصت داریم با اجرای مناسب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از مدار نزدیک این سیاه چاله جمعیتی عبور و از سالخوردگی جمعیت جلوگیری کنیم.

این مراسم  با حضور فرماندار، امام جمعه، مدیر شبکه و جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان طرقبه شاندیز برگزار شد و برخی از از کارکنان دارای خانواده باشکوه (۴ فرزند و بیشتر)  تجلیل شدند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.