مسابقات کشتی جام تختی با حواشی زیادی همراه بود

جام جهان پهلوان تختی یا مسابقات محلات؟! / کشتی بر مدار بی اخلاقی و هرج و مرج

چهل و سومین دوره جام تختی در حالی همچنان عنوان بین المللی را با خود یدک می کشد که تنها دو تیم خارجی عراق و افغانستان در آن حاضر بودند! از افغانستان که بگذریم، باید به اقدام عجیب عراقی ها هم اشاره کنیم که نفر وزن ۸۶ کیلوی خود را به جای ۷۴ کیلوی شان به میدان فرستادند! جالب اینکه بعد از گذشت سه دقیقه از کشتی داوران متوجه این اقدام شده و مسابقه را متوقف کردند!

استقبال نکردن تیم های خارجی از این مسابقات قدیمی که روزگاری نچندان دور با حضور پر تعداد کشور های قدرتمند کشتی دنیا برگزار می شد، به نوعی اعتبار آن را پایین آورده است. در این میان فدراسیون کشتی با فرا خواندن همه بضاعت خود در کشتی آزاد تا حدودی توانست جذابیت را به مسابقات برگرداند چهره هایی همچون حسن یزدانی، امیر حسین زارع، مجتبی گلیج، رضا اطری، یونس امامی و تقریبا تمام بضاعت کشتی آزاد ایران منهای کامران قاسم پور و رحمان عموزاد در این رویداد حاضر بوده و تماشاگران زیادی را به سالن غدیر ارومیه کشاندند.نکته حاشیه ای و منفی این مسابقات اشتباهات متعدد داوری و اعتراض شدید تیم ها و تماشاگران حاضر در سالن بود که با پرتاب بطری آب و ... نسبت به اتفاقات رخ داده و اشتباهات داوری صورت گرفته عکس العمل نشان دادند.درگیری های به وجود آمده و بگومگوی هایی که چهره کشتی را باز هم به سمت فضای جاهلی و نا پسند گذشته های دور برد، نه در شان و شخصیت اسطوره ای همچون جهان پهلوان تختی بود و نه در شان کشتی ایران که در جهان کشتی از جمله مطرح ترین کشور هاست.

وقتی صحبت از چهل و سومین دوره یک تورنمنت می شود طبیعتا انتظار برگزاری بی کم و کاست و بی عیب و نقصی می رود اما مسابقات ارومیه با همه زحمات و میزبانی خوبی که هیات کشتی آذربایجان غربی داشت از حیث اداره و اجرا، در اندازه های نام تختی و کشتی ایران نبود.

برای اینکه این رشته از فضای داش مشتی گری و گنده لاتی جدا شده و به سمت افتادگی و جوانمردی سوق پیدا کند، افراد و گروه های زیادی تلاش کرده و سالها مشغول تعمیر این خرابی ذهن مخاطبان کشتی بوده اند. گوش شکسته اهل کشتی شاید یک روز و روزگاری مترادف با خشونت و درگیری و گردن کلفتی بود اما دیر زمانی است که اخلاق مداری و فروتنی چهره زیبایی به ورزش اول ایران داده است. درست نیست که این چهره را مخدوش کرده و دوباره به سمت و سویی ببریم که مورد پسند هیچ ورزش دوست و علاقمند به کشتی و پهلوانی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.