مراسم رونمایی از آثار علامه شهرستانی و تکریم و تجلیل از وی پنجشنبه صبح در مشهد برگزار می‌شود.

مجموعه ۲۳ جلدی آثار علامه محقق استاد شهرستانی رونمایی می‌شود/تکریم و نکوداشت یک عالم معاصر در مشهد

به گزارش قدس خراسان، نشست خبری آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش‌های علمی علامه محقق استاد سید علی شهرستانی صبح امروز در مشهد برگزار شد.

مدیر اجرایی موسسه کلامنا در ابتدای این نشست بیان کرد: این موسسه از سال ۹۷ تحت اشراف بزرگان در جهت تبیین معارف دینی تاسیس شده و اسم این موسسه از کلام امام رضا(ع) یعنی «لو علمو الناس معالم کلامنا» گرفته شده است.

فعالیت های موسسه در غالب های آموزشی و پژوهشی است

حجت‌الاسلام حسین منتظر درمورد فعالیت‌های این موسسه گفت: فعالیت‌های موسسه در قالب‌ها و بخش‌های گوناگونی اعم از آموزشی و پژوهشی صورت می‌گیرد. از سال گذشته موسسه کلمنا گام محکم و بزرگی در مسیر احیای آثار و شخصیت‌های علمی حوزه برداشته و سعی کرده با معرفی آثار و اندیشه این شحصیت‌ها به تجلیل از این‌ بزرگان بپردازد. نکته مهم و حائز اهمیت این اتفاق، تجلیل از بزرگان و شخصیت‌های معاصری است که در قید هستند تا مقام و شخصیت آن‌ها شناخته شود.

وی ادامه داد: اولین گام موسسه در این مسیر، نکوداشت علامه حکیمی بود که در تابستان سال ۱۴۰۱ همزمان با اولین سالگرد این شخصیت بزرگ برگزار شد. نکوداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی در مشهد و آیین رونمایی از یکی از آثار اعتقادی آیت‌الله مرتضوی از دیگر برنامه‌های موسسه بود. نکوداشت و گرامیداشت علامه شهرستانی و رونمایی از مجموعه کتاب‌های این شخصیت جدیدترین برنامه موسسه کلامنا است که در پایان دهه کرامت برگزار خواهد شد.

رونمایی از مجموعه ۲۳ جلدی کتاب‌های علامه شهرستانی

دبیر اجرایی آیین نکوداشت بعد از معرفی و نگاهی به شخصیت علامه شهرستانی بیان کرد: اخیرا مجموعه آثار ایشان توسط عتبه عباسیه چاپ شده و در مراسم آتی رونمایی خواهد شد. این مجموعه ۲۳ جلد بوده و شامل موضوعات قرآن، حدیث، موسوعه فقه کلامی، عقائدی و رد شبهات، تاریخی و علم لغت عرب است.

حجت‌الاسلام محسن تحقیقی، درمورد جزئیات برنامه نکوداشت علامه تحقیقی گفت: این مراسم در روز پنجشنبه ۱۱ خرداد از ۸:۳۰ تا ۱۱ صبح در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس باحضور ۵ سخنران برگزار می‌شود. آیت الله سید جعفر سیدان پیرامون اهمیت امامت پژوهی، آیت الله نجم الدین طبسی در مورد روش شناسی پاسخ به شبهات، دکتر محمد سبحانی در مورد اندیشه کلامی استاد شهرستانی، استاد ربانی بیرجندی و دکتر فرهنگ در مورد اندیشه حدیثی استاد سخنرانی خواهند شد.

وی افزود: نسبت به اندیشه‌های استاد شهرستانی برنامه‌های دیگری هم پیرامون اندیشه فقه کلامی ایشان در نظر داریم که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

نگاهی به زندگینامه آیت‌الله شهرستانی

علامه سیدعلی شهرستانی در سال ۱۳۳۷ در شهر کربلا متولد شد. اعضای خانواده او همه از علمای بزرگ شهر کربلا بودند. بعد از دوره متوسطه وارد حوزه علمیه  کربلا شده و در محضر اساتید مانند آیت‌الله بیضایی و...دروس ابتدایی حوزه را گذراند اما در سال ۱۳۵۶ به دلیل محدودیت‌های دولت بعث به مشهد مهاجرت کردند.

 وی در مشهد در محضر آیت الله صالحی، فلسفی و مرتضوی دروس را فراگرفته و پس از گذراندن علوم سطح وارد درس خارج آیت الله شمس فلسفی و مرتضوی شد و تقریرات این بزرگواران را به زبان عربی نوشته و فعالیت تالیف را شروع کرد.

جهاد تالیفی و علمی او با تالیف کتاب وضو النبی در سال ۱۴۱۳ قمری آغاز شد و در طی این ۳۰ سال فعالیت های وی متمرکز بر تالیف موضوعات مختلف از جمله فقه کلامی، قرآن، لغت و رد شبهات بوده است. شهرستانی در سال‌های جوانی نیز در مجلات دینی و علمی همچون «الإرشاد» در مشهد، مجله «تراثنا»و «المصباح» انتشارات آستان حسینی در کربلا و «مخطوطاتنا» انتشارات آستان علوی با نام واقعی یا مستعار، مقالاتی به رشته تحریر درآورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.