دبیر انجمن صنایع تبدیلی و کشاورزی خراسان رضوی گفت: کوچکترین افزایش قیمت در رب گوجه فرنگی موجب جریمه واحدهای تولیدی می‌شود

کوچکترین افزایش قیمت در رب گوجه فرنگی موجب جریمه واحدهای تولیدی می‌شود

به گزارش قدس خراسان، محسن الهی اظهار کرد: کارخانه‌ها باید بر اساس هزینه تولید قیمت گذاری کنند و این قیمت‌ها باید منطقی و مستند باشد.

دبیر انجمن صنایع تبدیلی و کشاورزی خراسان رضوی درباره تولید رب گوجه فرنگی در خراسان رضوی بیان کرد: طی یکسال گذشته و با اجرای طرح اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها محصولاتی همانند رب و تن ماهی که مشمول قیمت‌گذاری پیشینی هستند امکان افزایش قیمت بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار را ندارند، اما این در حالی است که قیمت مواد اولیه این محصولات مدام افزایش دارد.

وی افزود: اگرچه در سال گذشته قیمت رب گوجه فرنگی افزایش یافت و به ۴۵ هزار تومان رسید، درحال حاضر نیز قیمت گوجه فرنگی، قوطی، حمل و نقل، انرژی و... افزایش داشته است.

الهی ابراز عقیده کرد: در کشور بالغ بر ۲۵۰ واحد تولید کننده رب گوجه فرنگی وجود دارد اما واحدهای تولید کننده تن ماهی کمتر بوده و به همین دلیل در حال حاضر برای قیمت به توافق رسیده‌اند، اما کوچکترین افزایش قیمت در رب گوجه فرنگی موجب جریمه واحدهای تولیدی می‌شود.

دبیر انجمن صنایع تبدیلی و کشاورزی خراسان رضوی افزود: جلساتی توسط سندیکای صنایع کنسرو ایران، برای بررسی افزایش قیمت رب گوجه فرنگی برگزار شده اما تاکنون این جلسات بازخوردی نداشته است.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی ۵۰ واحد تولید کننده رب گوجه فرنگی وجود دارد، بیان کرد: تقریبا متناسب با تورم ۴۰ درصدی، هزینه تمام شده تولید نیز برای  واحدها رشد داشته است. به دلایلی همچون افزایش هزینه‌ها در دو تا سه سال گذشته حدود ۱۰ واحد تولید رب گوجه فرنگی در استان از گردونه تولید خارج شده‌اند و سایر واحدها نیز از ۵۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند؛ این مشکلات اکثرا به واسطه بحث قیمت گذاری دستوری است.

الهی افزود: نباید به صورت دستوری برای رب گوجه فرنگی قیمت‌گذاری شود، بلکه باید عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند. زمانی رب گوجه فرنگی فراوان است، قیمت تمام شده ارزان است و خود به خود قیمت محصول پایین می‌آید اما وقتی قیمت گوجه فرنگی بالا است هزینه تمام شده افزایش دارد. کارخانه‌ها باید بر اساس هزینه تولید قیمت گذاری کنند و این قیمت‌ها باید منطقی و مستند باشد.

دبیر انجمن صنایع تبدیلی و کشاورزی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر به این دلیل که فصل تولید گوجه فرنگی نیست کارخانه ها تولید سال گذشته را به فروش رسانده و برای تولید جدید مهیا می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.