مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: پیشنهاد واگذاری ۲۰۰ هکتار از اراضی تربت حیدریه به بخش خصوصی جهت کشت توتستان به فرماندار تربت‌حیدریه ارایه شده‌ است.

پیشنهاد واگذاری ۲۰۰ هکتار از اراضی تربت حیدریه به بخش خصوصی جهت کشت توتستان ارائه شد

به گزارش قدس خراسان، محسن فنودی روز دوشنبه در حاشیه برپایی رزمایش اطفای حریق جنگل و مرتع اظهار کرد: با توجه به سابقه نوغان‌داری در این شهرستان و آب و هوای مساعد برای پرورش درخت توت، پیشنهاد واگذاری اراضی به بخش خصوصی جهت کشت توتستان به فرماندار تربت‌حیدریه ارایه شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: اتخاذ این تصمیم در راستای اجرای سیاست‌های منابع طبیعی و آبخیزداری مبنی بر توسعه و تقویت پوشش گیاهی در مراتع بوده است.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی منبع اصلی تامین پروتئین (چرای دام) برای انسانها است، افزود: در عین حال هنگام طغیان سیلاب، همین پوشش گیاهی ضمن آنکه جلوی تخریب مراتع را می‌گیرد، ریشه گیاهان آب را به داخل زمین هدایت و سفره‌های آب زیرزمینی نیز بین طریق تقویت می‌شود.

فنودی تصریح کرد: ارزش ساخت سازه‌های آبخیزداری آنهم با اعتبارات زیاد، تنها در حد یک مُسکن عمل می‌کند و ظرف ۲ سال پر شده و کارایی لازم را ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: بر این اساس با آن دسته از کارافرینان و بومیان منطقه که دارای طرح و برنامه انجام یک فعالیت اقتصادی و درآمدزا برای مراتع منطقه خود باشند، در زمینه تولید گیاهان دارویی یا زراعت چوب، وارد عقد قرارداد می‌شویم.

وی با بیان اینکه نیاز کم به آب و همزیستی با محیط پیرامون ویژگی منحصر به فرد گیاهان دارویی است، بیان کرد: زراعت چوب نیز بسیار سودآور و بعد پنج سال به ازای هر هکتار در ماه پنج، میلیون تومان درآمد برای صاحبش به همراه خواهد داشت.

فنودی تصریح کرد: اکنون در سطح استان خراسان رضوی در حوزه کشت گیاهان دارویی در شهرستان‌های کلات، کاخک گناباد و مشهد قراردادهایی منعقد شده‌ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.