۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 877685

سیل جمعیت «ماهیدشت» را پوشانده و سیاه چادرهای عشایر پیدا نیست. در دشت وسیعی که عشایر کوچ نشین ایل کلهر در روستای جامه شوران، چادرهای خود را علم کرده‌اند، امروز خبر متفاوتی دهان به دهان می‌چرخد.

سیاه چادرهای ماهیدشت زیر سایه خورشید

به گزارش قدس آنلاین، امروز بزرگ مردان ایل، به جای رفتن به سر گله‌ها، در تدارک پذیرایی از میهمان‌ها هستند. جوانترها به محل اتراق گله رفته و پیران قوم، سیاه چادرها را برای پذیرایی آماده می‌کنند.

بر تیرک چادرها، پرچم متفاوتی نصب می‌شود. زن‌های قوم گاه به زبان کردی به گویش کلهری و گاه به گویش زنگنه‌ای، با هم همفکری می‌کنند تا چگونه از میهمان‌ها پذیرایی کنند. بزرگ قوم با دیگران مشورت می‌کند که چند گوسفند و گاو قربانی کنند و چگونه به پیشواز کاروان خورشیدی بروند که از مشهد الرضا(ع) و شرق ایران به راه افتاده و قرار است از غرب ایران طلوع کند.

ماهیدشت، به عنوان یکی از بخش‌های شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه، روز گذشته به پیشواز «کاروان زیر سایه خورشید» رفته بود. سیل جمعیت عشایر کوچ نشین ساعت‌ها پیشتر از آنکه کاروان به ماهیدشت برسد، به پیشواز رفته بودند.

زن‌های عشایر چادرنشین، با لباس کُردی و مندیلی که از زیر روسری کُردی به پیشانی بسته بودند، یاد و خاطره یکی از قدیمی‌ترین اقوام کُرد را در اذهان زنده می‌کردند.

پیران قوم ضمن خوش آمدگویی به کاروان، چند رأس از دام‌های خود را زیر پای میهمان‌ها قربانی کردند و در میان ذکر صلوات و نام ائمه معصومین(ع)، توسل به امام رضا(ع) شنیده می‌شد.

کاروان زیر سایه خورشید در هشتمین روز از حرکت خود به ماهیدشت رسید تا دورترین روستاهای غرب ایران هم بتوانند ولو از راه دور، توسلی به امام هشتم شیعیان داشته باشند و با زیارت پرچم متبرکی که از سوی کاروان حمل می‌شود، زیر سایه خورشید عالم تاب، امام رضا(ع) را زیارت کنند. پرچم سبزی که نام ثامن الحجج با نخ‌های زربفت بر آن گلدوزی شده است.

خانوارهای دیگر روستاهای اطراف جامه شوران، همگی به ماهیدشت آمده‌اند تا در این ثواب و زیارت از راه دور شریک باشند و در میان فضای معطر ایجاد شده به نام امام رضا(ع)، دل و جان خود را به نورانیت امام هشتم صفایی دوباره بخشند و دردهای دل خود را نجواگونه با امام رضا(ع) واگویه کنند.

حالا اما با حضور کاروان زیرسایه خورشید، شور و هیجانی در ماهیدشت پیچیده است. شور وصف نشدنی از حضور غریبه‌هایی که حامل پرچمی از امام غریبان هستند.

نزدیک به دو دهه از فعالیت‌های فرهنگی ویژه برنامه‌های دهه کرامت و حرکت «کاروان‌های زیر سایه خورشید» از پایتخت فرهنگی ایران زمین به سمت دیگر شهرهای کشور می‌گذرد. کاروان‌هایی که به نام حضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در دهه کرامت تلاش دارند نام ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) را در سراسر ایران عطرآگین نمایند. کاروانی حامل پرچمی متبرک شده به ضریح امام رضا(ع) که با سفر به دورترین نقاط کشور، تلاش دارد بخشی از محرومیت‌های اقوام مختلف ساکن در ایران را برطرف نماید.

از سال ۱۳۸۷ که حرکت کاروان‌های زیر سایه خورشید براه افتاد، جمعی از خدام حرم رضوی به نام امام غریبان، حضرت امام رضا(ع)، به سراسر ایران ‌می‌روند تا آن‌هایی که توان و یا امکان رفتن به مشهد و زیارت امام رضا (ع)را ندارند، بتوانند از راه دور زیارت کنند و از همان فاصله دور دل‌های خود را به پنجره فولاد گره بزنند به این‌امید که گشایشی در گره زندگی‌شان رخ دهد.

سیاه چادرهای ماهیدشت زیر سایه خورشید

در دهه کرامت امسال «کاروان زیر سایه خورشید» به 2هزار نقطه از ایران می‌رود و 11هزار رویداد فرهنگی زیر سایه خورشید برگزار می‌شود. حضور در میان عشایر سیاه چادر نشین روستای جامه شوران در بخش ماهیدشت اسلام آباد غرب واقع در استان کرمانشاه یکی از این برنامه‌ها بود.

اما این تنها ویژه برنامه کاروان زیر سایه خورشید در اسلام آباد غرب نبود. روز گذشته 8خردادماه، پرچم «یاعلی ابن موسی الرضا(ع)» با حضور خیل مشتاقان به زیارت امام رضا(ع) در میدان مرکزی اسلام آباد غرب به اهتزاز درآمد. آن هم در میان شور وصف ناپذیری از هیجان و در میان مارش نظامی که نواخته می‌شد و سرودهایی اشعارش منتسب به امام رضا(ع) است.

از دیگر برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در اسلام آباد غرب، حضور در گلزار شهدای گمنام این شهر بود که عطر معنویت را دو چندان نمود. عیادت از بیماران بستری شده در بیمارستان اسلام آباد غرب و حضور در چند روستای دور افتاده از این شهرستان، از دیگر برنامه های هشتمین روز از حرکت کاروان زیر سایه خورشید به استان کرمانشاه بود.

سیاه چادرهای ماهیدشت زیر سایه خورشید

سیاه چادرهای ماهیدشت زیر سایه خورشید

سیاه چادرهای ماهیدشت زیر سایه خورشید

سیاه چادرهای ماهیدشت زیر سایه خورشید

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.