کارشناس بیماری های غیرواگیر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد: بروز بیماری "تیروئید" در استان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.

افزایش بیماری "تیروئید" در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش قدس انلاین، "محمدطاهر پاراد" با اشاره به نامگذاری هفته جهانی اطلاعی رسانی تیروئید در چهارم تا دهم خرداد اظهار کرد: بروز تیروئید در نوزادان در کشور ۳.۵ مورد در هزار تولد و در کهگیلویه و بویراحمد ۶ مورد در هزار تولد است‌.

پاراد با اشاره به کنترل پذیری این بیماری گفت: در صورت تشخیص به موقع بیماری "تیروئید" در کودکان، درمان برای آنها بسیار ساده است و نیاز به امکانات خاص و پیچیده‌ای ندارد.

"تیروئید" غده‌ای است به شکل پروانه در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوان‌های تَرقُوه که ۲ نوع هورمون به نام های T۴ و T۳ ترشح می‌کند و کار این هورمون‌ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.

کم‌کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست. از آنجا که هدف اصلی هورمون تیروئید "تنظیم متابولیسم بدن" است، درواقع مبتلایان به این بیماری علائم مرتبط با کم شدن متابولیسم بدن را دارند.

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاون بهداشت به خانواده‌ها توصیه کرد برای تشخیص به موقع بیماری تیروئید سه تا پنج روز بعد از تولد برای انجام آزمایش تیروئید به مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش جهت نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان مراجعه کنند.

پاراد هشدار داد: در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود منجر به عوارض زیادی از جمله عقب ماندگی ذهنی، اختلال در رشد و اختلال در یادگیری می‌شود بنابراین با تشخیص به موقع قابل درمان است.

وی یادآور شد: کلیه متولدین هر سال برای تشخیص کم کاری تیروئید غربالگری می شوند و سالانه حدود ۸۰ بیمار در استان تشخیص داده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند.

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاون بهداشت تصریح کرد: این بیماری گذرا یا دائمی است، یعنی پزشک برای مدت زمان محدود و مشخصی استفاده از دارو را توصیه می کند و بعد از آن نیاز به مصرف دارو نباشد، اما در نوع دائمی کودکان از بدو تولد تا آخر عمر باید دارو مصرف کنند که دراین صورت درمان هم ساده و اثرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.