استاندار خراسان‌شمالی گفت: پرورش اسب اصیل ترکمن، ظرفیتی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان است که باید بیش از گذشته به این صنعت توجه شود.

استاندار: اسب ترکمن ظرفیتی برای رونق اقتصادی خراسان‌شمالی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حسین نژاد روز جمعه در حاشیه جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در بجنورد اظهار کرد: پرورش و صادرات اسب اصیل ترکمن از ظرفیت های اقتصادی استان است که تاکنون توجه زیادی برای بهره گیری از آن نشده است.

وی افزود: افراد زیادی بویژه در شهرستان مرزی رازوجرگلان علاقه مند به پرورش اسب ترکمن هستند که باید این صنعت با هدف صادرات در این منطقه گسترش یابد.

حسین نژاد ادامه داد: صادرات اسب سبب ایجاد ارزش افزوده برای فعالان پرورش اسب می شود و گام موثری برای رونق اقتصادی و اشتغال در استان برداشته خواهد شد.

وی با تاکید بر برگزاری جشنواره های زیبایی اسب اصیل ترکمن در استان، گفت: بی تردید برگزاری این گونه رویدادها، نه تنها موجب انگیزه فعالان پرورش اسب می شود بلکه نقش موثری در معرفی بهتر خراسان شمالی به گردشگران خواهد داشت.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری این جشنواره نشاط اجتماعی را افزایش خواهد داد.

حسین نژاد با تاکید بر تکمیل پیست اسبدوانی بجنورد، گفت: راه‌اندازی بزرگترین پیست اسبدوانی شمالشرق کشور می تواند تاثیر چشمگیری در توسعه این صنعت داشته باشد.

به گزارش قدس آنلاین، هفدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن امروز (جمعه) با شرکت ۲۰۰ راس اسب از سراسر کشور به میزبانی بجنورد برگزار شد.

بیش از سه هزار سر اسب در خراسان شمالی وجود دارد که یک هزار و ۷۰۰ سر آن اسب اصیل ترکمن است.

اسب ترکمن دارای سه نژاد آخال تکه، یموت و چناران است و کارشناسان مرتبط با این حوزه بر این باورند که آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی‌ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه نیز بیشتر در ایران و ترکمنستان است.

استان خراسان شمالی به عنوان یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیکی اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده اما این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.