رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:در تعهدات آب منطقه ای درباره انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد به مشهد، انتقال آب از نقطه صفر مرزی است. 

الزام محیط زیست بر انتقال آب هزار مسجد از نقطه صفر مرزی

مهدی اله پور در گفتگو با قدس خراسان ظهر امروز در حاشیه نشست بررسی و تعیین تکلیف آب‌های مرزی هزار مسجد در محل اداره‌ کل دیوان عدالت اداری استان خراسان رضوی اظهار کرد: براساس قانون توزیع عادلانه آب، متولی تامین و توزیع وکلیه موارد در حوزه آب های سرزمینی شامل آب های زیرزمینی و سطحی  وزارت نیرو است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطر نشان کرد: براساس حق آب هایی که بر آب ها متمرکز است، وزارت نیرو نسبت به تخصیص اقدام می کند و در موضوع انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد از سال ٩۵ و ١۴٠١ شروع شده است و که محیط زیست در این سال طبق شروط و شرایطی از آب منطقه ای تعهداتی خواسته است.

وی ادامه داد: در این تعهدات درباره انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد به انتقال آب از نقطه صفر مرزی اشاره دارد و ما حق آبه شرب، محیط زیست، کشاورزی و توسعه پایدار کلات و حوزه کلات و حوزه آبریز هزار مسجد را اولین موضوع می دانیم.

اله پور ضمن اشاره به جلسه برگزار شده تصریح کرد: جلسه خوبی امروز برگزار و موضوعی که دغدغه مندانه پیگیری شد بحث اقناع جوامع محلی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: براساس اصل ۵٠ قانون اساسی، در هر منطقه ای افرادی که ساکن هستند قطعا مهمترین حافظان آن منطقه به شمار می روند و این افراد جزء محافظان اول محیط زیست به شمار می روند.

وی گفت: قطعا ضرورت اقناع سازی براساس تاکیدات وجود دارد و از تعهدات آب منطقه ای به استانداری و محیط زیست اقناع سازی مردم است. 

اله پور ادامه داد: اگر به مباحث مطرح شده خللی وارد شود در هر مرحله از پروژه نسبت به جلوگیری آن برابر قانون، محیط زیست موظف به اقدام است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به مطالعات انجام شده درپروژه انتقال آب از هزار مسجد اشاره کرد و گفت: در مطالعات انجام شده، پیوست های اجتماعی و محیط زیستی وجود دارد که مربوط به سنوات قبل است و آخرین پیوست مطالعاتی ارائه شده توسط محیط زیست به آب منطقه ای مربوط به سال ١٣٩۶ است و قرار شد بررسی مجددی بر منابع آبی هزار مسجد انجام شود و درباره  هر گونه تغییرات در حوزه مطالعات اعلام نظر خواهد شد.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.