یکی از دلایلی که انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست، دلایلی نظیر شخصیت فردی امام بود، که لازمه گفتمان‌ و اجماع‌سازی است.

فاصله انداختن بین امام و امت؛ محور تلاش رسانه‌های بیگانه

به گزارش قدس آنلاین، در برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت‌وگو با حضور دکتر سیدمحمد رضا مرندی(عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی) و مصطفی نظری(کارشناس و فعال حوزه رسانه) به موضوع « بررسی فرآیند تحریف و تهدید گزاره‌های انقلاب و تفکرات امام (ره) توسط رسانه‌های بیگانه» پرداخته شد.

امام شخصیتی محوری در انقلاب اسلامی ایران

دکتر سیدمحمدرضا مرندی (عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی) در پاسخ به سؤال کارشناس مجری برنامه در ارتباط با تبار شناسی اندیشه های امام خمینی (ره) توسط رسانه های بیگانه گفت: انقلاب اسلامی ایران همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند بی نام امام خمینی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و در حقیقت پدیده ای است که همواره همراه با نام امام است حتی برخی از صاحب نظرانی که در این راستا نظریه پردازی کردند که انقلاب پدیده ای است که شرایط آن را به وجود می آورد و افراد خودشان معلول شرایط هستند اذعان می کنند که اگر هم این گونه باشد انقلاب اسلامی ایران استثنا است.

وی در ادامه با تأکید بر این که شخصیت امام پشتوانه نظریه علمای اسلام بالاخص علمای شیعه در حوزه های مختلف کلامی و فقهی است، افزود: امام شخصیتی ممتاز و جامع الاوصاف است یعنی علاوه بر این که فردی فیلسوف، عالم و سیاست مدار است در بعد عملی نیز شخصیتی زاهد، دنیا گریز و ساده زیست است و به همین جهت شخصیتی کاریزماتیک دارند و همه این ها در کنار همش و ذکاوت سیاسی ایشان موجب شکل گیری انقلاب اسلامی ایران شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی همچنین عنوان کرد: این موارد موجب شد تا امام به شخصیتی محوری در انقلاب اسلامی ایران تبدیل شود و انقلاب اسلامی نیز با نام امام خمینی (ره) عجین شود.

امام خمینی(ره)، قطب‌نمای جریان انقلاب

مصطفی نظری(کارشناس و فعال حوزه رسانه) در ارتباط با این که رسانه های بیگانه چگونه و با چه تکنیکی به مواجه با شخصیت کاریزماتیک و همه جانبه گرا امام راحل به جنگ با ایشان رفتند، گفت: ما باید حضرت امام را قطب نما انقلاب در نظر بگیریم و خیلی از افکار خودمان را در مواجه  با دشمن و کارکرد درونی خودمان را با حضرت امام (ره) مقایسه کنیم.

وی افزود: محور بودن امام در انقلاب اسلامی با پشتوانه فکری که ایشان برای برپایی انقلاب اسلامی داشتند دشمن برنامه ریزی کرد و ابتدا نیز با ابزار سخت ورود کرد که ما جنگ ۸ ساله را تجربه کردیم و پس از آن زمانی که دید نمی تواند با این ابزار بین امام و امت فاصله بیاندازد اقدام به تحریف امام کردند چرا که حضرت امام (ره) در زندگی خود نقطه سیاهی نداشتند که دشمنان انقلاب بتوانند از آن بهره ببرند و در گفتمان انقلاب اسلامی خللی ایجاد کنند بر همین اساس پروژه تحریف را برنامه ریزی کردند و به آن نیز برد رسانه ای دادند و به اشکال مختلف رسانه ای نظیر اقناع سازی و اقدامات ادراکی و شناختی که می توان تحریف کرد در فواصل زمانی مشخص و کوتاه اقدام به تحریف کردند.

این کارشناس و فعال حوزه رسانه ادامه داد: در چند سال پیش که برنامه انقلاب ۵۷ شبکه من و تو پخش می شد شاهد این بودیم که در این برنامه مدیریت ضعیف شاه را قوی جلوه می دهد و آن را در داخل مدیریت انقلابی حضرت امام ارائه می دهد و ذهن مخاطب افکار عمومی را در یک دوگانگی رفتاری قرار می دهند تا قدرت تشخیص خود را از دست دهند و به این ترتیب بتوانند افکار عمومی را مدیریت کنند.

ناکامی اپوزیسیون در به چالش کشیدن اسلام سیاسی

مرندی در راستای تحریف در گفتمان رسانه های بیگانه و تلاش این رسانه ها برای به چالش کشیدن اسلام سیاسی و نقش اپوزیسیون خارج نشین ایران در تحریف شخصیت امام گفت: اگر به اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ که اوج تلاش اپوزیسیون برای براندازی بود نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که این ها نتوانستند کاری از پیش ببرند در حالی که امام خمینی سال ۵۷ توانست.

وی در این خصوص افزود: یکی از دلایلی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی به ثمر نشست دلایلی نظیر شخصیت فردی امام داشت، لازمه گفتمان سازی اجماع سازی است و لازمه اجماع نیز ایجاد ایدئولوژی فراگیر و سعه صدر است.

مرندی تصریح کرد: شخصیتی مانند امام شهصیتی بود که در ذیل نظریه پرداز ها قرار داشت در حالی که در جریان اپوزیسیون رخ داده نظریه پردازی نمی توان دید، رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و منافقین هیچکدام در زمره نظریه پردازان قرار نمی گیرند.

وی افزود: حتی ما شاهد این بودیم که در کنار امام خمینی شخصیت هایی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله خامنه ای، در ان زمان آقای هاشمی رفسنجانی، مهندس بازرگان حضور داشتند که هر کدام می توانستند یک انقلاب را رهبری کنند، اجماع بگونه ای بود که حتی نظریه پردازان با دیدگاه های مختلف در ذیل ایشان قرار می گیرند در حالی که در اجماع اپوزیسیون می بینیم هیچکدام دیگری را قبول ندارد.

عدم وجود نقطه ایجابی مشترک در اپوزیسون غرب

این عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: این گروه های مختلف و این اجماع ظاهری تنها یک وجه اشتراک دارند که جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارند و تنها در داشتن دشمن مشترک هم عقیده هستند و نقطه ایجابی مشترکی ندارند.

مرندی عنوان کرد: در جریان اغتشاشات سال گذشته علیه نظام پهلوی نیز شعار داده شد در حالی که یکی از جریان های مشارکت کننده در اغتشاشات جریان پهلوی بود و تنها نقطه اشتراک آن ها ضدیت با اصل اسلام است چرا که امام خمینی (ره) نماینده اصل اسلام بود .

وی در با بیان این که در حال حاضر اپوزیسیون غرب همه تلاشش را روی تخریب یکدیگر متمرکز کرده است افزود: در انقلاب ۵۷ امام حتی اجازه ندادند علیه ارتش شعار داده شود و تمام اقشار را به سمت خودشان جذب کردند در حالی که اپوزیسیون غرب به صورت گروهک گرچهک در آمده و علیه هم شعار می دهند، همچین اپوزیسیونی در ایران هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید و تنها در مخالفت کردن توانمند هستند.

ایجاد استحاله فرهنگی توسط رسانه‌های بیگانه

نظری در ارتباط با معرفی نمادهای مربوط به میراث امام خمینی (ره) به عنوان نمادهای قرون وسطایی و جایگزین کردن نمادهای مدرن و مغایر با اندیشه امام توسط رسانه های بیگانه گفت: ما برای این که بتوانیم در این پروژه موفقیت ها و دستاورد های بیشتری داشته باشیم باید سرمایه های معنوی و نرم افکار عمومی جامعه انقلابی ایران را به تدریج زیر سوال ببریم، یعنی نوعی استحاله فرهنگی به کار بردند و در ان نیز ارزش های اصیلی نظیر خانواده و پوشش زنان را مورد هدف قرار دادند.

وی افزود: در حال حاضر رسانه های بیگانه به این رسیده اند که اگر پروژه فاصله انداختن بین امام و امت را پیگیری کنند باید از پایه هلی اصلی جامعه یعنی خانواده شروع کنند و فرعی تر از آن نیز بحث حجاب در جامعه است، حجاب پیش از این که مسأله‌ای دینی باشد که اهمیت بسزایی نیز دارد مصونیت برای بانوان ایحاد می کند، غرب می خواهد امتیت روانی و شخصی زنان در جامعه ایرانی را مخدوش کند و با زیر سؤال بردن ارکان اصلی خانواده نیز فضا را برای زیر سوال بردن بحث ولایت فقیه در جامعه آماده کنند.

این کارشناس و فعال حوزه رسانه عنوان کرد: ما در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۰‌ دیدیم که شعار پیشنهادی از این رسانه ها شعار زن ، زندگی ، آزادی بود که از این طریق بتوانند به این موضوع برسند که انقلاب اسلامی می خواهد رشته بسط دهنده میان این سه را از هم بپاشند، لذا یکی از مهمترین ارزش های اساسی جامعه اسلامی ایران را که بحث حجاب است را زیر سوال می برند بدین طریق که حادثه ای طرح ریزی شده را ایجاد می کنند و در کنار آن نیز با شبهه سازی فرهنگی به آن دامن می زنند.

نظری خاطرنشان کرد: در این اتفاق نیز موضوع گشت ارشاد را پر رنگ می کنند و زیر سوال می برند تا به آرامی جامعه و افکار عمومی را به این سمت می برند که ابتدا حجاب زیر سوال می رود و بعد نیز ولایت فقیه در ادامه آن زیر سوال خواهد رفت.

ابعاد جنگ ترکیبی علیه ایران چه بود؟!

مرندی در پاسخ به سوال مجری که نظام اسلامی و افکار امام خمینی (ره) چه سرمایه اجتماعی و فرهنگی به جامعه می دهد تا در پرتو آن بتوان امنیت روانی داشت، گفت: جنگ ترکیبی که از اول انقلاب اسلامی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، شامل چهار بعد نظامی، سیاسی و امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بود، در بعد نظامی شاهد این بودیم که جنگ تحمیلی علیه ایران آغاز سد که نتوانست به نتیجه برسد و پس از آن نیز تهدید های نظامی از سال ۸۲ علیه ایران آغاز شد و در سال های ۹۷، ۹۸ به پایان رسید.

این عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در ادامه عنوان کرد: نقطه اوج تهدید های سیاسی و امنیتی که توسط غربی ها در این سال ها صورت گرفت را می توان اغتشاشات اخیر دانست که نتوانستند به ثمر برسانند اگرچه سر و صدای زیادی داشت اما فراگیری نداشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما با دو تهدید جدی مواجه هستیم یکی تهدید اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی است و مورد بعدی نیز بعد فرهنگی است که اگر سابقه آن را تبار شناسی کنیم خواهیم دید در بحث فرهنگی پدیده ای تحت عنوان جهانی شدن یا جهانی سازی را از ۱۹۸۰ میلادی و پس از وقوع انقلاب اسلامی در دنیا شاهد هستیم که در ۲۵ سال اخیر با گسترش ماهواره ها و گسترش فضای مجازی هوشمند توانستند به افکار عمومی رسوخ کنند.

مرندی افزود: ما حکمرانی بر فضای مجازی را خودمان در دست نگرفتیم و مدارس ما برخلاف همه جای دنیا به فضای مجازی سپرده شدند در حالی که در فرانسه نیز مدارس نعطیل نشدند.

مکتب انقلاب زیر ذره بین رسانه‌های بیگانه

نظری ضمن اشاره به این که رسانه های بیگانه امام خمینی (ره) را شخصبتی درون گرا معرفی می کنند و در مورد تبارشناسی شخصیت امام خمینی در رسانه های بیگانه گفت: دشمنان انقلاب اسلامی ایران در بعد تعریف تصویر سازی از شخصیت حضرت امام (ره) دارند و بیش تر مشکلات جامعه امروزی ایران را می خواهند به گفتمان و مکتب انقلاب ربط دهند و در تلاش هستند تا تفکرات امام را با تصویر سازی تحریف گونه ای که دارند تفکر امام را زیر سوال ببرند به همین دلیل ناکارآمدی های موجود را به نوعی به گفتمان امام ربط می دهند و به شخصیت وی وابسته می کنند در صورتی که اگر مدیریت حضرت امام را در مقوله اقتصاد بالاخص اقتصاد مقاومتی بررسی کنیم خواهیم دید بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این اتفاق رخ نمی دهد گفت: به این دلیل که آن ها دارند به شدت و با فشاری رسانه لی فکضا را از وجود این تفکر خالی می کنند و اجازه نمی دهند تفکر امام که تفکری کاربردی و مشکل گشا است را در جامعه هویدا شود، برنامه های مختلفی توسط این رسانه ها ساخته شده که خانواده ایشان را به خانواده ای هندی الاصل منسوب می کنند.

انقلاب از امام خمینی (ره) جدا نیست

مرندی گفت: انقلاب اسلامی ایران از امام خمینی (ره) و ایشان از انقلاب جدا نیستند و کسی اگر بخواهد انقلاب اسلامی ایران و ثمره این انقلاب که جمهوری اسلامی ایران است را از امام جدا کند موفق نمی شود لذا اگر جریان استکبار یا نظام سلطه در فضای مجازی یا ماهواره سعی در تخریب شخصیت امام دارند به این دلیل است که می خواهند انقلاب اسلامی ایران را نخریب کنند.

وی افزود: عناصر اصلی انقلاب اسلامی ایران پ جمهوری در اندیشه امام است همانند اسلام سیاسی و ولایت فقیه از همین رو نیز روی امام حساسیت نشان می دهند و تلاش می کنند تاذابعاد مختلف شخصیت عملی و نظری امام را تخریب کنند.

مرندی گفت: ما امروز شاهد هستیم که دشمن از قدیم الایام نگاه شناختی به نبردی شناخای را پیگیری می کرده و الان نیز به آن شدت می بخشد.

وی با اشاره به کلام امام باقر علیه السلام گفت: ایشان می فرمایند من در کربلا شاهد این بودم افرادی که به آقا ابی عبدالله تعرض می کردند و ضربه بر پیکر نثچقدس ایشان وارد می کردند با قصد قربت الی الله این کار را انجام می دادند و در روایات آمده است حتی بعد از این حادثه غمناک کربلا ۱۲۰ مسجد به افتخار این قضیه در اسلام آن زمان ساخته شد.

مرندی گفت: این نشان دهنده جنگ روایت ها است که مردم را از امامشان جدا می کند و حتی مردم را در مقابل امام خودشان قرار می دهند نکته ای که از آن زمان ما باید عبرت بگیریم این است که روایت هایی را ایجاد می کند که پایه و اساسی ندارد اما به دلیل تمرار فراوان و بیان از بلندگو های متعدد رسانه ای در جامعه برجسته می شود و باعث می شود که مردم روایت های اصلی، بنیادی و عقیدتی خود را نشنوند و روایت های تحریف شده دشمن را بشنوند.

وی افزود: ما باید جهاد تبیین را جدی بگیریم و شبهات را نیز پاسخ دهیم ودر کنار آن نیز اصل ماجرا و گفتمان انقلاب اسلامی و رویکرد انقلابی که نوفق بوده و الان به جایی رسیده که دنیای استکبار ، امپریالیسم ، نظام سلطه به مقابله با ما برخواسته است ما باید جاذبه ها، توانمندی ها و دستاورد عای انقلاب اسلامی ابران را به مردم معرفی کنیم.

 برنامه  «امواج شبهه» گفت‌وگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌ شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌ زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است ،روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.