اگر دولتمردان ما اهمیت صنایع دستی را درک کنند باید توجه ویژه به بخش تجاری و صادرات این صنعت داشته باشند.

علی اصغر مونسان: مهمترین چالش صنایع دستی، بی‌توجهی به آن در قوانین مجلس و آیین‌نامه‌های دولتی است

وزیر پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز صنایع دستی به "قدس آنلاین" گفت: صنایع دستی و میراث فرهنگی دوبال پرواز صنعت گردشگری هستند؛ یعنی برای توسعه صنعت گردشگری کشور که یکی از سود آورترین صنایع روز دنیا محسوب می شود و می تواند برای کشور درآمد زایی داشته باشد و ایجاد اشتغال کند باید به میراث فرهنگی و صنایع دستی توجه ویژه داشته باشیم.

علی اصغر مونسان افزود: صنایع دستی ما تلفیقی از صنعت و هنر و نشأت گرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است و چیزی نیست که کشوری بتواند به راحتی آن را بدست آورد یا برای خود ایجاد کند، زیرا ریشه در تاریخ ما دارد که از گذشته های دور تا کنون نقش مهمی در ایجاد اشتغال مردم کشورمان ایفا کرده و همواره در دوره های مختلف ارزش افزوده و سود دهی بالایی داشته است.

مونسان ادامه داد: صنایع دستی با تلفیق صنعت و هنر توانسته است با کمترین سرمایه گذاری برای تعداد قابل توجهی از جوانان و دانش آموختگان بیکار رشته های مختلف دانشگاهی شغل ایجاد کند و تا حدی مشکل اشتغال بسیاری از آن ها را برطرف سازد. بنابراین حمایت از صنایع دستی به معنای حمایت از کسب و کارهای کوچک است و این کسب و کارها همان بخشی هستند که می توانند مشکل بیکاری جوانان را که یکی از بزرگترین چالش کشور محسوب می شود برطرف کنند.

به گفته مونسان مهمترین چالشی که در حوزه صنایع دستی می توان برشمرد بی توجهی به این مهم در قوانین مجلس شورای اسلامی و آیین نامه های دولتی است و به رغم حمایت هایی که از سال ۱۳۹۶ تا کنون از این بخش شده است، هنوز در مقایسه با صنایع بزرگ جای کار بسیاری دارد.

محدودیت هایی که مانع اشتغال فعالان صنایع دستی می شود

آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از انحلال این سازمان، در خصوص محدودیت هایی که برای فعالان این حوزه وجود دارد گفت: جوانان ما در حوزه صنایع دستی نیازمند حمایت و سرمایه اولیه هستند و با حداقل امکانات می توانند فضایی برای اشتغال فراهم کنند و مشغول به کار شوند. به طوری که اگر دولت مشابه همان حمایتی که از بخش دانش بنیان کرده است را به عنوان حمایت از فعالان صنایع دستی درنظر بگیرد و مجوز صادرات چمدانی( بدون درنظر گرفتن این موضوع که این صادرات برای گمرک و دولت درآمد ندارد ) برای فعالان این حوزه  و با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان و ارزآوری برای کشور صادر کند، به طور حتم صادرات این حوزه در سال از رقم یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد و تعداد قابل توجهی کسب و کار کوچک برای جوانان ایجاد می شود که بخش قابل توجهی از آن ها را بانوان  تشکیل می دهند که در محیط امن خانه مشغول به کار هستند.   

تولیدکنندگانی که تجارت بلد نیستند 

وزیر پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: اگر دولتمردان ما اهمیت صنایع دستی را درک کنند باید توجه ویژه به بخش تجاری و صادرات این صنعت داشته باشند. زیرا در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان با وجود تولیدات بسیار ارزنده ای که دارند، تجارت بلد نیستند. البته طی سال های گذشته تلاش های زیادی برای آموزش فروش به تولیدکنندگان صورت گرفته است تا بتوانند از فضای مجازی به عنوان بازاریابی استفاده کنند که البته تا حد قابل توجهی موفق بودند و هم اکنون مجموعه های بزرگ تجارت صنایع دستی در کشور ایجاد شده است؛ اما این کافی نیست و باید به مرحله ای برسیم که هر فعال صنایع دستی بتواند با کسب آموزش های لازم در حوزه بسته بندی و بازاریابی یک صادرکننده کوچک صنایع دستی باشد و تولیدات خود را از طریق پست به دورترین نقاط جهان صادر کند و اینگونه نباشد که تولیدات تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار داخلی روی دست آن ها بماند.

ضرورت حمایت مجلس و دولت از فعالان صنایع دستی

مونسان تصریح کرد: قبل از سال ۱۳۹۶ در حوزه بسته بندی و بازاریابی صنایع دستی وضعیت نامطلوبی داشتیم که با تلاش وزارتخانه و ارائه آموزش های لازم به فعالان این حوزه، به حد استاندارد رسیده ایم، اما هنوز تا رسیدن به ایده آل های مورد نظر فاصله زیادی داریم و رونق تجارت صنایع دستی نیازمند حمایت مجلس و دولت از فعالان این بخش است.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۲۷۰ رشته هنری در حوزه صنایع دستی فعال است که نشان می دهد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بضاعت اندکی که داشته رسالت خود در بخش صنایع دستی را به خوبی انجام داده و با راه اندازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و هنرهای سنتی بخش قابل توجهی از هنرها، ابزار و دستگاه های قدیمی را احیا و با بهینه سازی دستگاه ها و ابزار قدیمی، آموزش های لازم را به فعالان این حوزه ارائه کرده است، اما این اقدامات کافی نیست؛ چرا که هرچه به این بخش امکانات داده شود به همان نسبت به ایجاد اشتغال در بخش  کسب و کارهای کوچک کمک می شود و به درآمد جوانان افزوده خواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.