رئیس جمهور قرقیزستان با مدیرکل یونسکو که در یک سفر رسمی وارد این کشور شده دیدار و در مورد تغییرات اقلیمی گفت‌وگو کردند.

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با مدیرکل یونسکو

به گزارش قدس آنلاین، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «آدری آزولای» مدیرکل یونسکو که در یک سفر رسمی وارد این کشور شده است، دیدار کرد.

طرفین در خصوص همکاری در زمینه پیشگیری از پیامدهای تغییرات اقلیمی، حفظ و توسعه میراث فرهنگی و تاریخی تبادل نظر کردند.

جباراف خاطرنشان کرد که قرقیزستان برای همکاری با این سازمان به ویژه گسترش ارتباطات بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی اهمیت زیادی قائل است.

وی با توجه به تغییرات مثبت در کشور خاطرنشان کرد: قرقیزستان در سال‌های اخیر جایگاه شایسته‌ای را در جامعه جهانی به خود اختصاص داده است. اقدامات گسترده‌ای برای تضمین ثبات سیاسی و اقتصادی کشور، توسعه اجتماعی و فرهنگی آن و اصلاح نظام آموزشی در حال انجام است.

رئیس جمهور قرقیزستان اضافه کرد: این کار با هدف ارتقای کیفیت آموزش، توسعه سواد فناوری و مهارت‌های عملی، تربیت متخصصان و گسترش فرصت‌های آموزشی برای همه شهروندان قرقیزستان انجام می‌شود.

جباراف یادآور شد که طی دهه‌های گذشته قرقیزستان حامی فعال منافع کشورهای کوهستانی در عرصه بین‌المللی برای رسیدگی به مسائل توسعه پایدار و پیامدهای تغییرات آب و هوایی بوده است.

به گفته وی، توسعه همکاری قرقیزستان و یونسکو در اجرای طرح‌های ارتقای تنوع زیستی و زمین‌شناسی، تحقیقات علمی، پیش‌بینی به حفظ اکوسیستم‌های کوهستانی و توسعه پایدار مناطق کوهستانی از طریق استفاده منطقی و دقیق از منابع طبیعی کمک می‌کند.

رئیس جمهور قرقیزستان در راستا موضوع تغییر اقلیم با خرسندی از بازدید مدیرکل یونسکو از یخچال‌های طبیعی «آدیژن » و«گولوبین» یاد کرد که پاسخ به دعوت جباراف در جلسه‌ای در نیویورک از آزولای بود تا از این کشور بازدید و شخصاً کاهش مساحت یخچال‌های طبیعی را مشاهده کند.

آزولای به نوبه خود از مهمان نوازی رئیس جمهور قرقیزستان تشکر و خاطرنشان کرد که برای وی افتخار بزرگی بود که برای اولین بار به این کشور سفر کرده است.

وی با خرسندی بر جایگاه فعال این کشور در همکاری با یونسکو در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی بشر تاکید کرد.

علاوه بر این، مدیرکل یونسکو میراث ناملموس گسترده و متنوع در قرقیزستان را تشریح و به اهمیت حفظ آثار تاریخی و فرهنگی این کشور برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

در پایان این دیدار آزولای گواهی درج نسخه خطی حماسه «ماناس» در نسخه مناشی «ساگیمبای اوروزباکوف» در فهرست میراث ناملموس را به رئیس جمهور قرقیزستان اهدا کرد.

طرفین آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های این کشور و سازمان و همچنین برنامه ریزی‌های بیشتر برای اجرای برنامه‌های مشترک اعلام کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.