۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 881636

قلعه خیابان؛ مهیای گام دوم

حسین کمیلی، مسئول نهاد آبادانی و پیشرفت حاشیه شهرمشهد

قلعه خیابان، ایران کوچک است؛ رنگین کمانی است از اقوام مختلف ایرانی؛ حداقل، اقوام شرق ایران را می توان به راحتی در قلعه خیابان یافت و این اقوام چند دهه است که دارند در کنار هم زندگی می کنند.

اگر بیانیه گام دوم، مهمترین سند برای کشور در چهل سال آینده باشد، «قلعه خیابان» یا همان شهرک شهید باهنر مشهد، جایگاه ویژه تری از بسیاری محلات شهری مشهد در تحقق ماموریت ها و اهداف این سند خواهد داشت چون:

  1. قلعه خیابان، ایران کوچک است؛ رنگین کمانی است از اقوام مختلف ایرانی؛ حداقل، اقوام شرق ایران را می توان به راحتی در قلعه خیابان یافت و این اقوام چند دهه است که دارند در کنار هم زندگی می کنند. البته اگر حضور مهاجرین افغانستانی در این محله را نیز به ظرفیت ها و ویژگی های قلعه خیابان اضافه کنیم؛ محله را از بعد ملی فراتر برده و ظرفیت های منطقه ای و جهانی آن را نمایان می کند. گام دوم، گام حرکت به سمت «تمدن سازی اسلامی» است و بدون اجرای الگوهای فراگیر زندگی در بین اقوام و مذاهب و ملل مختلف مسلمان، به تمدن سازی نزدیک نخواهیم شد لذا قلعه خیابان محله ویژه ای برای تمرین و تحقق و شکوفایی ظرفیت های تمدنی است و به همین خاطر یک محله مهم در گام دوم انقلاب به حساب می آید.
  2. قلعه خیابان، یک سری ویژگی های اصیل مشهدی دارد که به همین خاطر از برخی محلات، متمایز می شود؛ مثلا در قلعه خیابان، «خدمت» به زوار، یک ویژگی نسبتا جمعی است که بخش بزرگی از اهالی را درگیر می کند؛ آخر ماه صفر که می شود، برای استقبال از زوار پیاده حضرت رضا علیه السلام، یک فضای محلی از نذر و کمک تا اختصاص خانه ها برای اسکان زوار تا موکب پذیرایی و... شکل می گیرد؛ خب اگر محله ای در مشهد برای خدمت به زوار، همت نداشته باشد؛ چه فرقی می کند که این محله در مشهد باشد یا شهرهای دیگر؟! حالا به این ویژگی، اهمیت تاریخی و معنوی، عبور حضرت رضا علیه السلام از مرو و سپس سرخس تا توس را هم اضافه کنید که جاده سرخس فعلی که قلعه خیابان هم در ابتدای آن قرار دارد، متبرک به این ویژگی است. مشهد به شهادت حضرت رضا علیه السلام است که «مشهد» است لذا هر آنچه به ایشان منتسب باشد اهمیت دارد. لذا اهمیت دوم قلعه خیابان در گام دوم انقلاب، نقشی است که در تقویت «اخلاق و معنویت» ایفا خواهد کرد.
  3. در قلعه خیابان، الگوهایی از حیات و زندگی به چشم می خورد که ممکن است در بسیاری از محلات مشهد رنگ باخته باشند و از حیث مشهد بودن و شهر اسلامی بودن و زندگی اسلامی بودن، این ویژگی ها مهمند. احترام به بزرگترها، قناعت، سطوحی از همکاری و همسایگی حقیقی، صله ارحام، حیا و نجابت و غیرت و... در قلعه خیابان وجود دارند. یکی دیگر از اهدافی که گام دوم به دنبال آن است تحقق «سبک زندگی» دینی است که گوشه هایی از آن هم اکنون در قلعه خیابان محقق است و اتفاقا بسیاری از دیگر محلات هستند که دیگر اثری از روابط همسایگی اسلامی و همکاری و... در آنها مشاهده نمی شود و به آنها نمی شود محله شهر امام رضا(ع) گفت! لذاست که اگر با شاخص های درست نگاه کنیم، قلعه خیابان برای تبدیل شدن به محله اسوه گام دومی مهیاتر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.