کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای گفتند که آماده همکاری و تعامل فعال با پرونده هسته‌ای ایران هستند، ولی در عین حال می‌خواهند که در همه مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه حضور داشته باشند.

«شورای همکاری»: آماده همکاری در زمینه پرونده هسته‌ای ایران هستیم

به گزارش قدس آنلاین، شورای همکاری خلیج فارس بعد از ظهر امروز یکشنبه درباره جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات لغو تحریم‌ها بیانیه منتشر کردند و بر همکاری در این زمینه تأکید کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این شورا گزارش داد، کشورهای عضو شورا، آماده همکاری و تعامل فعال با پرونده هسته‌ای ایران هستند، ولی در عین حال می‌خواهند که «در همه مذاکرات، رایزنی‌ها و نشست منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه مشارکت داشته باشند».

این شورا در عین حال مدعی شد که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد و از میزان غنی‌سازی اورانیوم که برای اهداف مسالمت‌آمیز است، فراتر نرود. بر خلاف این ادعا، تهران بارها تأکید کرده است که از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌کند و قصد ندارد بمب اتمی بسازد.

در ادامه این بیانیه آمده است، باید مذاکرات هسته‌ای، شامل همه مسائل و دغدغه‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد؛ به نحوی که این مذاکرات در تحقق اهداف و منافع مشترک در راستای احترام به حاکمیت، سیاست‌های حسن همجواری و پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی باشد.

این نهاد عربی، مطابق معمول، ادعاهای همیشگی درباره جزایر سه‌گانه را مطرح و ادعا کرد: مواضع و تصمیمات شورای همکاری ثابت و در رد اشغال جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها بارها در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، تأکید کرده است که جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران دارد و هرگونه مداخله در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران مردود است.

پیش از این، سعید خطیب زاده سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه مشابه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران تأکید کرده بود شورای همکاری باید بداند که درخواست‌های غیر قابل قبول، ایراد اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و تکرار مکررات نخ نماشده، راه حل مشکلات منطقه و این کشورها نبوده و منطقه نیازمند تغییر پارادایم از وابستگی بیرونی به تعامل سازنده درون‌منطقه‌ای و شمول‌گرایی به جای رویکرد حذفی است.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.