مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: با وجود برخورداری این استان از تنوع حیات وحش دریایی، طبیعی و پرندگان اما از نظر شمار نیروهای محیط‌بان برای حفاظت از این عرصه‌ها با کمبود نیرو روبرو است.

استان بوشهر با کمبود محیط‌بان روبرو است

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحمن مرادزاده  اظهار کرد: براساس استاندارندهای جهانی هر یک‌هزار هکتارعرصه تحت مدیریت محیط زیست به یک محیط‌بان نیاز دارد این درحالی است که استان بوشهر با ۷.۵ هکتار وسعت مناطق حفاظت شده تنها ۸۰ نفر نیروی محیط‌بان دارد.

وی افزود: وسعت منطقه حفاظت شده حله ۴۴ هزار هکتار است که طبق استانداردها ۴۴ محیط بان نیاز دارد که در حال حاضر تنها با ۶ محیط بان اداره می‌شود.

به گفته مرادزاده با توجه به ضرورت تکمیل استانداردهای حفاظتی جهانی، نیاز است در استخدام‌های آتی با جذب نیرو بحث کمبود محیط بان در استان بوشهر جبران شود.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به فراوانی اسلحه‌های مجاز و غیرمجاز؛ موضوع شکار همچنان بعنوان یکی از موارد و چالش‌های محیط زیست به شمار می‌آید که لازم است شمار نیروهای محیط بان برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش متناسب با وسعت منطقه باشد.

وی با بیان اینکه براساس استاندارد جهانی ۱۷ درصد وسعت هر کشور باید به مناطق حفاظت شده اختصاص یابد و این رقم در ایران ۱۱.۵ درصد است، اظهار کرد: در سال جاری تلاش‌هایی برای تبدیل و ارتقا یکی از مناطق شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده استان آغاز شده و انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول برای رسیدن استان به استانداردهای کشوری و جهانی همکاری لازم را در این زمینه با محیط زیست داشته باشند.

مرادزاده ارتقا سطح حفاظت از عرصه‌های طبیعی را از جمله سیاست‌های اداره کل محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد.

وی یادآور شد: حفاظت از ذخیره‌گاه‌ها تنها مربوط به امروز نیست بلکه برای نسل آینده است.

مرادزاده شمار مناطق حفاظت شده استان بوشهر را هشت منطقه عنوان کرد و گفت: این مناطق شامل ۲ پارک ملی دریایی نایبند و پارک ملی دریایی دیر – نخیلو، ۲ اثر طبیعی ملی کوه نمک و جزیره خارگو، پناهگاه حیات وحش خارگ بعنوان زیستگاه آهوی ایرانی و سه منطقه حفاظت شده حله، موند و کوه بیرمی است.

به گفته مرادزاده افزون براین چهار منطقه شکار ممنوع با محدوده مشخص شامل منطقه شکار ممنوع کوه مُند بین تنگستان و دشتی، کوه سیاه در دشتستان و تنگستان، تنگه باهوش و شاهزاده ابراهیم بین تنگستان و دشتستان و ارم در دشتستان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.