مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با هدایت سیلاب‌های اخیر حدود ۳ تا ۵ درصد ‌تالاب گاوخونی پر شد اما این آب‌گیری مقطعی بوده و تنها راه‌حل احیای قطعی تالاب، جریان دائمی زاینده‌رود است.

فقط ۵ درصد تالاب گاوخونی آب‌گیری شد/ خسارت ۲۰۰ میلیاردی سیل به اصفهان

به گزارش قدس آنلاین، منصور شیشه‌فروش  با اشاره به بارندگی‌های فصلی اخیر و جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق استان، اظهار داشت: سامانه ناپایدار جوی هفته گذشته بیشتر مناطق شرق و شمالی استان از جمله بخش‌هایی از کلان‌شهر اصفهان، کوهپایه، جرقویه و پرند، نایین، خور و بیابانک و اردستان را تحت تاثیر قرار داده بود و منجر به بروز خسارت در مناطقی از شهرستان‌های نایین، اردستان و کوهپایه شد.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه رگبارهای فصلی و سیلاب اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت زده‌اند، افزود: این خسارت به بخش‌های مسکن، راه و کشاورزی وارد شده و همچنان در این زمینه ارزیابی ثانویه ادامه دارد و طی روزهای آینده گزارش آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: بارندگی‌های اخیر بسیار ناگهانی بوده و شدت زیادی داشت و حتی در برخی از مناطق بارش‌ها به صورت تگرگ اتفاق افتاد که خساراتی به بخش‌های کشاورزی از جمله باغات و مزارع وارد شد و حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تحت تاثیر قرار داد.

وی با اشاره به هدایت سیلاب جاری شده به تالاب گاوخونی و مناطق کویری استان، گفت: تالاب گاوخونی حدود ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد که تقریبا صدرصد آن خشک شده اما با ورود سیلاب حدود ۳ الی ۵ درصد تالاب آبگیری شد البته نباید فراموش کرد که این آب‌گیری مقطعی است چون بستر تالاب بسیار خشک بود و آب وارد شده به تالاب، به تدریج پایین می‌رود و قسمت‌های آبگیری شده پس از چند روز دوباره خشک خواهد شد.

شیشه‌فروش اضافه کرد: سال گذشته نیز پس از بارندگی‌های بهمن ماه، سیلاب جاری شده را به سمت تالاب گاوخونی هدایت کردیم اما آب وارد شده به تالاب پس از مدتی خشک شد و این آب‌های موقتی نمی‌تواند تالاب را زنده کند.

وی با اشاره به شروع هفته محیط زیست، خاطرنشان کرد: احیای تالاب گاوخونی یکی از مطالباتی است که از سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو داریم؛ تالاب گاوخونی در کنار شهرستان ورزنه قرار گرفته که به شهر تالابی معروف است و پتانسیل بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه تالاب گاوخونی نباید تبدیل به کویر شود، گفت: جریان دائمی زاینده‌رود تنها راه‌حل قطعی برای احیای تالاب گاوخونی است و باید حقابه قانونی و زیست‌محیطی تالاب رعایت شود،همان طور که دریاچه ارومیه دوباره احیا شد،برای احیای تالاب گاوخونی نیازمند یک اراده ملی از سمت وزارت نیرو و سازمان محیط زیست هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان متذکر شد: نباید اجازه داد که تالاب گاوخونی تبدیل به یک کانون گرد و غبار شود و برای استان شرایط ویژه‌ای را ایجاد نماید، در تالاب گاوخونی گونه‌های نادر گیاهی و حیوانی وجود داشتند و احیای تالاب به احیای سفره‌های زیرزمینی، بالا رفتن رطوبت و بهبود اکوسیستم گیاهی و جانوری منطقه کمک می‌کند.

وی افزود: در سالیان گذشته حدود ۲۵ هزار قطعه پرنده در تالاب شناسایی می‌شدند اما با خشک شدن تالاب تعداد پرندگان مهاجر به ۷۰۰ قطعه کاهش پیدا کرده و با توجه به شرایط خاص تالاب و اثرات زیست‌محیطی آن روی استان از جمله کاهش گرد و غبار و پر شدن سفرهای زیرزمینی، درخواست داریم که احیای تالاب گاوخونی در سطح کشور در دستور کار قرار بگیرد و وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست به صورت ویژه به این موضوع بپردازند، در غیر این صورت احیای تالاب مقطعی خواهد بود.

شیشه‌فروش با تاکید بر اهمیت لایه‌روبی مسیر زاینده‌رود گفت: مسیر زاینده‌رود باید لایه‌روبی و ساماندهی شود و علاوه بر این نیاز داریم تا در اطراف رودخانه‌ها سدبندهایی احداث شود تا در مواقع نیاز سیلاب‌ها به مسیر رودخانه‌ و تالاب هدایت شوند و به همین منظور وزارت نیرو باید اعتبارات لازم برای ساماندهی رودخانه‌های استان را تامین کند.

وی با بیان اینکه در حدود یک و نیم میلیون هکتار از اراضی استان مطالعات آب‌خیزداری انجام شده است، خاطرنشان کرد: ما برای اجرای طرح‌های آب‌خیزداری به تامین اعتبارات نیاز داریم، احداث طرح‌های آب‌خیزداری در مناطق بالادست می‌تواند به کنترل سیلاب‌ها کمک کند و استان اصفهان در این زمینه به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیلاب اخیر نشان داد که تصرفات انجام شده در حریم و بستر رودخانه‌ها، مسیر آنها را مسدود نموده و شرکت آب منطقه‌ای وظیفه بازگشایی، ساماندهی و لایه‌روبی مسیر رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دهد و ضمن شناسایی سازه‌های خطرپذیر در مسیر رودخانه‌ها، برای رفع تصرفات در مسیر آنها اقدام نماید.

شیشه‌فروش با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید به استان اصفهان اعتبارات ویژه‌ای برای کاهش مخاطرات سیل اختصاص دهد، گفت: احداث پل‌هایی که فاقد توان عبور آب هستند، موجب سیلاب خواهد شد و سازمان‌های راه و شهرسازی  و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید پل‌هایی که توان عبور آب را ندارند، اصلاح کنند تا میزان خطرات و خسارات احتمالی کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.