دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به نظر می‌رسد که گفتمان‌سازی لازم درباره سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها صورت نگرفته است چرا که بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها از وجود سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بی اطلاع اند

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در جلسه شورای مدیران وزارت علوم با اشاره به آغاز روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: نقشه جامع علمی کشور ۱۳ سال پیش نوشته شده و نیاز است که براساس تأکیدات مقام معظم رهبری به روزرسانی شود.

وی افزود: روزآمدسازی نقشه علمی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و لازم است که در نسخه جدید به رتبه علمی کشور و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه ویژه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتقاد برخی درخصوص توجه به مقاله گفت: بحث در این زمینه مغالطه است و اشکالاتی که مطرح می‌شود دقیق نیست چراکه نباید رتبه علمی کشور در تولید علم را کاهش دهیم، بلکه باید رتبه نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را ارتقا دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: خوشبختانه جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با جدیت از سوی وزیر علوم و اعضا دنبال می‌شود اما به نظر می‌رسد که گفتمان‌سازی لازم درباره این سند صورت نگرفته است چراکه بسیاری از رؤسای دانشگاه‌ها از وجود آن بی‌اطلاع هستند. لازم است در این زمینه جلسات مباحثه‌ای با حضور رؤسای دانشگاه‌ها صورت بگیرد تا آشنایی لازم با این سند ایجاد شود.

وی درباره الگوی حکمرانی علم و فناوری تأکید کرد: سه نوع حکمرانی هرمی، شبکه‌ای و بازاری در دنیا مطرح است باید مدل حکمرانی در علم و فناوری را مشخص کنیم، اگر این‌گونه نشود در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. باید مدلی برای حکمرانی انتخاب شود که اعضای هیئت علمی بیشترین مشارکت را داشته باشند، این‌گونه موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمرانی را دارای سه رکن سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری دانست و بیان کرد: متأسفانه هم‌اکنون استادان دانشگاه‌ها فقط در تصدی‌گری ایفای نقش می‌کنند در صورتی که باید بتوانند در سیاستگذاری و تنظیم‌گری مشارکت داشته باشند.

خسروپناه پیشنهاد داد که هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی یا منطقه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت استادان تشکیل شود تا از طریق این هیئت‌ها اقداماتی نظیر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نباید وحدت حوزه و دانشگاه منحصر به یک هفته و برگزاری همایش‌ها باشد بلکه نیاز است تشکیلاتی با عنوان کانون حکمت و علم و دین ایجاد شود که ثمرات علمی و کاربردی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت خود را با تشکیل مراکز یکپارچه آموزش عالی در استان‌ها اعلام کرد و ادامه داد: این مراکز می‌توانند موضوع ادغام‌های مراکز دانشگاهی را دنبال کنند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، خسروپناه در پایان با انتقاد از توسعه نیافتن رشته‌های هنر در دانشگاه‌های کشور گفت: مقطع تحصیلات تکمیلی برای بسیاری از رشته‌های بومی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی نشده است، باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.

وی در این نشست درباره تصمیماتی که در زمینه سازمان ملی سنجش صورت گرفته نظراتی ارائه داد و بیان کرد: این موضوع در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود و اگر نظرات اصلاحی در این زمینه وجود دارد می‌توان از آن طریق پیگیری کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.