عراقی‌ها نهمین سالروز تاسیس سازمان «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) را که مصادف با صدور فتوای جهاد کفایی آیت الله سید علی سیستانی از مراجع عالیقدر شیعه در سال ۲۰۱۴ در مبارزه با گروه تروریستی - تکفیری داعش است ، جشن گرفتند.

جشن مردم عراق در سالروز تاسیس حشد الشعبی

به گزارش قدس آنلاینق، مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس حشد الشعبی امروز در بسیاری از استان‌های این کشور برگزار شد و جمع زیادی از مردم عراق در حالی که سوار بر خودرهای شخصی بودند با به اهتزاز در آوردن پرچم حشد الشعبی با راه اندازی کارناوال‌های شادی این روز را گرامی داشتند.

حشد الشعبی از نیروهای نظامی عراق و بخشی از نیروهای مسلح این کشور هستند که تحت فرماندهی فرمانده کل نیروهای مسلح قرار دارند و حدود ۶۷ گروه تشکیل شده است.

جشن مردم عراق در سالروز تاسیس حشد الشعبی

حشد الشعبی پس از صدور فتوای جهاد کفایی از سوی مرجع عالیقدر آیت الله سید علی سیستانی پس از سیطره گروه تکفیری «داعش» بر مناطق وسیعی از استان‌های عراق تشکیل شد.

قانون تشکیل سازمان این نیروی نظامی مردمی در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با رأی اکثریت نمایندگان در مجلس عراق تصویب شد.

جشن مردم عراق در سالروز تاسیس حشد الشعبی

حشد الشعبی فعالیت خود را ۱۳ مارس ۲۰۱۴ پس از دیدار «نوری المالکی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح وقت عراق با فرماندهان تیپ‌های مسلح آغاز کرد و پس از آن گردان‌های این سازمان نظامی به فلوجه اعزام شدند تا از بغداد، سامرا و مناطق غرب عراق محافظت کنند.

جشن مردم عراق در سالروز تاسیس حشد الشعبی

این سازمان در ابتدا از گردان‌های حزب الله، عصائب اهل الحق، سازمان بدر و نیروهای شهید صدر تشکیل شد. سپس حشد الشعبی با اضافه شدن داوطلبانی که به فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی لبیک گفتند و اکثراً شیعه هستند توسعه یافت و پس از آن جوانانی از طوایف سنی از مناطق تحت کنترل داعش در استان‌های صلاح الدین، نینوا و الانبار به آن پیوستند و در ادامه هزاران نفر دیگر از مذاهب و قومیت‌های مختلف مانند مسیحی، ترکمن و کُرد نیز به صفوف حشد الشعبی اضافه شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.