رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه عراق تا ۱۰ سال آینده بزرگ‌ترین کشور در منطقه برای سرمایه گذاری خواهد بود، گفت: فرصت خوبی برای حضور ما در عراق است، باید به بازار عراق نگاه بلندمدت داشت و راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشترک در برقراری روابط تجاری با این کشور را در نظر گرفت.

بررسی همکاری‌های مشترک ایران و عراق در سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری‌

به گزارش قدس آنلاین، یحیی آل‌اسحاق امروز در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط دوجانبه ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به دیپلماسی اقتصادی کشور آنچه امروز در جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد در حوزه‌های مختلف غیر از فضای چند روز، چند هفته، چند ماه و چند سال قبل است و آثار آن را در اجزا اقتصادی کشور می‌بینیم که در حال اتفاق است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: مفهوم این است که آثار دیپلماسی اقتصادی برای همه قابل لمس است و از جمله این آثار می‌توانیم به تغییر نرخ ارز، تغییر قیمت‌ها و همچنین امید که در بین مردم ایجاد شده اشاره کرد، بنابراین امیدوار هستیم با توجه به رویکرد دولت در دیپلماسی اقتصادی به نتایج عملیاتی دست یابیم.

وی اظهار داشت: از نتایج مهم دیپلماسی اقتصادی می‌توان به حضور ایران در اجلاس شانگهای اشاره کرد که این موضوع گام بسیار بزرگی بود. همچنین به زودی حضور ما در بریکس محقق خواهد شد و اقداماتی از جمله رابطه ما با عربستان و یا رابطه ما با کشور مصر و کشورهای عربی نتایج دیپلماسی اقتصادی دولت است، اما تحقق تمام اهداف دیپلماسی اقتصادی نیازمند اقدامات عملیاتی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران نزد عراق، گفت: این موضوع نیز نتایج دیپلماسی اقتصادی کشور است که آثار آن بلافاصله ملاحظه شد، ضمن اینکه وزیر اقتصاد نیز روز گذشته اعلام کرد که امکان استفاده از دارایی‌های بلوکه شده محتمل است و لذا این مسائل نشان می‌دهد که فضا دیپلماسی کشور فضای جدیدی است.

آل اسحاق بیان داشت: سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم و قطعاً این میزان صادرات قابل افزایش است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه جایگاه ایران و عراق در روابط، روشن است، گفت: شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط دوجانبه ایران و عراق قدم‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور برداشته است اما لازمه استفاده از آن رصد کردن و تصمیم‌گیری به موقع در سیاست‌ها است.

وی اظهار داشت: آتیه روابط ایران و عراق بسیار روشن است زیرا شرایط و اقتضائات و ظرفیت‌هایی که ما داریم و هم چنین شرایطی که عراق دارد و فضایی که در این کشور و منطقه حاکم است و همچنین امکانات مالی کشور عراق بیانگر این موضوع است که روابط ایران و عراق در مجموع دارای مزیت است.

آل اسحاق اظهار داشت: تا ۱۰ سال آینده عراق بزرگ‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری در این منطقه به شمار می‌رود و لذا کسانی که برای حضور در این کشور اقدام می‌کنند، برنده هستند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: هر چقدر شرایط عراق آرام‌تر باشد رقبای جهانی ما در این منطقه بیشتر وارد می‌شوند بنابراین اکنون فرصت خوبی برای حضور ما در عراق است، البته‌ باید کمی برای این حضور ریسک کرد.

وی افزود: ‌مسؤولان عراقی معتقدند که نباید فقط واردکننده باشند لذا راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشترک در برقراری روابط تجاری با این کشور باید در نظر گرفته شود و باید به بازار عراق نگاه بلندمدت داشت تا این بازار را از دست ندهیم.

آل اسحاق گفت: آثار روابط ایران و عراق فقط اقتصادی نیست و نتایج آن در امنیت ملی و روابط بین‌المللی نیز نمود خواهد داشت بنابراین می‌شود با دید ملی و بلندمدت به بازار عراق نگاه کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.