رئیس محیط‌زیست شهرستان تربت‌جام گفت: فعالیت واحدهای تولید زغال به روش سنتی ممنوع بوده و اگر برای اخذ مجوزهای لازم اقدامی نکنند از ادامه فعالیت‌شان جلوگیری می‌شود.

فعالیت واحدهای تولید زغال به روش سنتی ممنوع است

به گزارش قدس خراسان، جواد دامن‌پاک  از توقف فعالیت یک واحد تولید زغال در داخل بافت مسکونی شهر تربت‌جام خبر داد و افزود: توقف فعالیت یک واحد تولید زغال به روش سنتی در پی شکایت مردمی توسط اداره حفاظت محیط‌زیست انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم شهری در تربت‌جام ضرورتی انکار ناپذیر است که باید اجرایی شود، به انتقاد از یک دهه تلاش بی‌نتیجه در راستای ساماندهی این صنوف در تربت‌جام پرداخت و اظهار کرد: ضرورت دارد برای افراد سودجو و قطع درختان در مناطق روستایی برای کارگاه‌های تولید زغال تصمیمات سخت‌گیرانه‌ای اعمال شود تا این درختان کهن برای حفظ طبیعت به قیمت ناچیز فروخته نشوند.

رئیس محیط‌زیست شهرستان تربت‌جام با تأکید بر اینکه بر اساس ضوابط محیط‌زیست تولید کوره زغال نباید داخل شهر باشد، گفت: این واحد تولید زغال در قالب واحدهای کارگاهی در داخل شهر مستقر شده بود که به دلیل آلایندگی و شکایت مجاورین از فعالیت آن جلوگیری شد.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در داخل شهر دیگر هیچ واحد سنتی تولید زغال نیست ولی در دیگر مناطق چند واحد فعال شناسایی شده‌اند که اخطاریه‌های لازم به آن‌ها داده شده است.

دامن‌پاک با بیان اینکه فقط یک واحد تولید زغال در شهرک صنعتی شهرستان دارای مجوز است، گفت: سه واحد دیگر به روش سنتی هستند که اخطارهای لازم داده شده تا در یک مدت زمانی مشخص یا تعیین تکلیف شوند و یا فعالیتشان را تعطیل کنند. همچنین دو واحد هم درخواست مجوز داشتند که در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند نظارت بر تأمین مواد اولیه تولید زغال با منابع طبیعی است ولی اگر به صورت صنعتی باشند مجوزهای لازم از محیط‌زیست هم باید اخذ شود و اگر سنتی فعالیت داشته باشند فاقد مجوز بوده و باید تعیین تکلیف شوند.

رئیس محیط‌زیست شهرستان تربت‌جام تأکید کرد: کارگاه‌های تولید زغال اگر به همان روش سنتی بخواهند ادامه دهند از فعالیتشان جلوگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.