طی دهه های گذشته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی جهت جلوگیری از فرسایش بادی و آبی  و ممانعت از تخریب بیشتر خاک عرصه های ملی در مناطق بیابانی  اقدام به کشت درختچه های تاغ در سطوح گسترده و با هزینه های هنگفت نموده است.

کنترل ۹۸ درصدی آفت ملخ کوهاندار در تاغزار منابع طبیعی خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، زارع رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: آفات مختلفی از جمله ملخ کوهاندار ،شپشک  و... بروی این درختچه ها فعال میباشندکه در بعضی از سالها به دلایل مختلف بروی درختچه های تاغ برخی از مناطق یک و یا چند آفت به حالت طغیانی درآمده و در صورت عدم کنترل مناسب آنها خسارات جبران ناپذیری را وارد می نمایند.
وی افزود: در سال زراعی جاری (۱۴۰۲-۱۴۰۱) آفت ملخ کوهاندار تاغ در بعضی از شهرستانها مانند سبزور – ششتمد – گناباد – مه ولات و... به حالت طغیانی درآمده است که اقدامات موثری در خصوص کنترل آفت مذکور شامل پیش آگاهی ،پایش و کنترل انجام شده است. 
زارع ادامه داد پیش آگاهی در سطح بیش از ۳۰۰ هزار هکتار، شناسایی مناطق آلوده بیش از ۳۰ هزار هکتار، شناسایی کانون  های طغیانی در سطح ۶۰۰۰ هکتار ، در شش شهرستان استان اقدام گردید است.
وی یادآور شد: عملیات کنترلی جهت کاهش جمعیت آفت مذکور بصورت مستمر طی دوماه با بکارگیری دستگاههای مختلف سمپاشی شامل پشتی موتوری اتو مایزر – پشت تراکتوری ، سرلانسی و ... و با استفاده از ترکیب های شیمیایی محلول در آب با ماندگاری نسبتا کم انجام و نتایج بسیار مناسبی حاصل گردیده است.
بطوریکه در حال حاضر جمعیت آفت در اکثر تاغزارهای استان در حد بیش از ۹۵ درصد کنترل و وضعیت فعلی عرصه های تاغزار نسبتا مناسب گزارش گردیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.