دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی از کمبود منابع قرض‌الحسنه و نیروی انسانی به عنوان دو مشکل بانک‌های استان خبر داد.

کمبود منابع قرض‌الحسنه مشکل بانک‌های خراسان جنوبی

به گزارش قدس انلاین، محمدعلی زرنگ ظهر امروز در نشست خبری، اظهار داشت: ۴۶ واحد تولیدی تاکنون به دلیل عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های استان تملک شده‌اند، اما در حال حاضر تعداد واحدهای تملک شده توسط بانک چهار واحد است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی تا اسفندماه ۱۴۰۰، ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان بوده که چهار هزار میلیارد تومان مازاد از منابع استفاده شده، افزود: در اسفندماه ۱۴۰۱ میزان این تسهیلات افزایش یافته است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی از نظر پرداخت تسهیلات سال گذشته در رتبه پنجم و از لحاظ میزان منابع هم در رتبه ۲۹ کشور قرار داشته‌ایم.

به گفته وی منابع بانکی استان در اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۴.۷ هزار میلیارد تومان بود که در اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۳۶.۳۸۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه ۲۹.۸ درصد رشد داشته است. 

زرنگ خاطرنشان کرد: منابع بانکی در چهار بخش بلند مدت، کوتاه مدت، جاری و قرض‌الحسنه و سایر منابع است که از منابع بانک‌های استان ۳۳ درصد منابع کوتاه مدت، ۲۹ درصد بلند مدت، ۲۰ درصد جاری و ۱۳ درصد قرض‌الحسنه و سایر منابع  است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه بانک‌ها مکلف هستند به میزان ۱۳ درصد منابع جاری و ۵۰ درصد منابع پس‌انداز خود تسهیلات پرداخت کنند، بیان کرد: در مجموع ۲۳ درصد از منابع جاری و پس‌انداز برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است.

زرنگ گفت: از اردیبهشت ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ حدود ۲۹.۸ درصد رشد منابع و ۳۶.۸ رشد مصارف در بخش اعتباری و تسهیلات داشته‌ایم.

به گفته وی ۲۸ درصد مصارف بانک‌های استان  توسط بانک کشاورزی انجام می‌شود و ۲۰ درصد مصارف در بخش صنعت و معدن و ۲۲ درصد در بخش مسکن و ساختمان، ۶ درصد در بخش بازرگانی و صادرات است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: بانک قرض الحسنه مهر بیشترین میزان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه را در استان داشته است و ۴۰ درصد برای وام ازدواج، شش درصد برای فرزندآوری، سه درصد مشاغل خانگی  و ۳۵ درصد هم برای رفع نیازهای ضروری کارکنان و غیره اختصاص یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با بانک‌های خصوصی که منابع استان را بدون پرداخت تسهیلات در استان جمع‌آوری می‌کنند، برخورد نمی‌شود، گفت: سال گذشته استاندار اعلام کرد که اگر این بانک‌ها  به فعالیت خود مانند گذشته در استان ادامه دهند، محدودیت‌های برای آنها ایجاد خواهیم کرد.

زرنگ افزود: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این راستا مکاتباتی را با این بانک‌ها انجام داده و قول‌های در این زمینه داده شده تا نمایندگان آنها با حضور در جلسات استان از عملکرد خود دفاع کنند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این بانک‌ها گزارش عملکرد خود را به ما ارائه نمی‌کنند و به کانون بانک‌های خصوصی ارائه می‌کنند.

وی گفت: از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۹.۸ درصد مبلغ تخصیصی به استان جذب شده و در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته‌ایم.

زرنگ با بیان اینکه کمبود منابع قرض‌الحسنه و نیروی انسانی دو چالش موجود در بانک‌های خراسان جنوبی است، خاطرنشان کرد: ۳.۲۶ درصد میزان مطالبات بانک‌های استان است که هر چند از استاندارد کشوری کم‌تر است، اما نسبت به میزان مصارف و منابع بانکی استان، میزان آن زیاد است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی عنوان کرد: مطالبات بانک‌های خراسان جنوبی به ویژه در زمینه تسهیلات خرد مددجویان امداد و بهزیستی خیلی کم است و بیشتر مطالبات مربوط به بنگاه‌های اقتصادی و حمایت‌های قانونی برای احیای واحدهای صنعتی است.

وی تصریح کرد: بعضی از افراد تولیدکننده‌نما که تخصصی در این زمینه ندارند و از ابزار لازم برای مدیریت انجام این کار برخوردار نیستند، بیشترین مطالبات را به بانک‌ها دارند.

زرنگ از تملک ۴۶ واحد تولیدی تاکنون توسط بانک‌های استان خبرداد و گفت: در حال حاضر تعداد واحدهای تملک شده چهار واحد است که بیشترین علت تملک این واحدها عدم پیگیری سرمایه‌گذار در این زمینه و در دسترس نبودن است و برای رفع مشکل موجود، بعضی از واحدهای مورد نظر به سرمایه‌گذار جدید واگذار شده‌اند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی افزود: یک ریال از تسهیلات پرداخت شده به کارکنان بانک‌ها از محل منابع بانک‌ها پرداخت نشده، بلکه از محل درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها پرداخت این تسهیلات انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.