وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تمامی کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از راه‌ها و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛ پیشنهاد ایران برای سرمایه گذاری در بخش لجستیک منطقه

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد بذرپاش امروز با شرکت در پنل "کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، تقویت همکاری‌ها" که به ریاست الکساندر میشارین رئیس آمکادمی حمل ونقل روسیه برگزار شده بود، اظهار داشت: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین دارا بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژه‌های زیرساختی، و فرصت‌های برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها اعم از جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب می‌شوند به نحوی که، کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حمل‌ونقل در منطقه و در سطح بین‌المللی نیز، از این مزیت‌های پرشمار، بهره‌مند شوند.

در این پنل که علاوه بر وزیر حمل ونقل، نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشورهای پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده‌ای IRU در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بین المللی حمل ونقل جاده‌ای حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان داشت: فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل‌ونقل با روان‌سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم، به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی و مهم محسوب می‌شود و تمامی کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از راه‌ها و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب می‌گردد. البته در مقوله حمل‌ونقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوماً به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمی‌شود؛ و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکه‌های ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه‌ی ترانزیتی خود می‌داند. البته پیشبرد این برنامه‌های همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساخت‌ها صورت نمی‌گیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.

بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان دو رکن اساسی کریدور شمال – جنوب؛ همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده اند. این نوع همکاری‌ها و تعاملات، به ویژه در دو سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حمل‌ونقل تمام‌ریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ ۱۷ می سال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب گشوده شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال می‌کند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامه‌های مشترک ایران و روسیه اعلام نموده‌اند، که این درخواست‌ها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفته اند.

بذرپاش در ادامه سخنانش پیشنهاد مشارکت سرمایه‌گذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکت‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکت‌های مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط، توسعه فناوری‌های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل ونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانه‌های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از دیگر پیشنهادها است.

تسهیل در حضور شرکت‌های لجستیکی بین المللی روسیه در ایران، مشارکت طرف‌ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک در این زیرساخت‌ها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی شامگاه چهارشنبه تهران را به مقصد سن پترزبورگ در روسیه به منظور شرکت در بیست وششمین نشست بین المللی اقتصادی و مذاکرات با مقامات روسیه و دیگر کشورها ترک کرد.

در این سفر پیش بینی شده است وزیر راه و شهرسازی با معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه، رئیس کمیسیون دائمی مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری، معاون نخست وزیر روسیه در حوزه ساخت و ساز، وزرای حمل ونقل و ساخت وساز روسیه و دیگر مقامات روس دیدار داشته باشد.

همچنین جلسه مشترک با استانداران آستاراخان، چلیابیتسک، ولگوگراد، اولیانوفک و داغستان از دیگر برنامه‌های نماینده جمهوری اسلامی یاران در این سفر است.

بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنت‌پترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، رؤسای جمهور کشورهای مشترک المنافع، نخست وزیران و وزرای اقتصادی بیش از یکصد و بیست کشور جهان برگزار می‌شود.

همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تازه‌ترین دستاوردهای صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان نیز برگزار می‌شود.

برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راههای تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی، از محورهای مهم بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنت‌پترزبوزگ خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.