۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 884129

هم اکنون بیش از ۲۰۰ واحد صنفی کافی شاپ و قهوه سرای بدون مجوز و پروانه در استان قم در حال فعالیت هستند که از این تعداد پرونده ۷۰ واحد متخلف رسیدگی و آماده برخورد قانونی و پلمب است.

رشد قارچ گونه کافه ها در خیابان های قم

به گزارش قدس آنلاین،  این روزها در کمتر خیابانی در شهر قم می‌توان قدم گذاشت که کافه‌ای در آن نباشد، این در حالی است که بسیاری از آنان فعالیت بدون مجوز رسمی دارند و بروز چالش‌های فرهنگی از جمله استفاده از دخانیات و گاهاً مواد اعتیاد آور از تبعات فعالیت‌های این کافه‌های غیر مجاز است.

کافه‌ها زمانی کارکرد اجتماعی و حتی سیاسی داشتند و محل گفتگو و تبادل نظر بودند و به عبارتی در جایگاه رسانه قرار داشتند؛ اما امروزه با گسترش چشمگیر فضای مجازی و سایر رسانه‌های جمعی چنین کارکردی را نمی‌توان برای کافه‌ها متصور شد.

کافه نشینی این روزهای نوجوانان و جوانان، بیشتر برای وقت گذراندن و طی کردن اوقات فراغت در کنار دوستانشان و یا حتی به تنهایی است و بر خلاف ده‌های ۳۰ و ۴۰، کافه‌های امروزی کارکرد و ماهیت به خصوص اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی ندارند و کمتر کافه‌ای در قم وجود دارد که با یک محوریت تخصصی دایر شده باشد به عنوان نمونه کافه کتاب، کافه سینما، کافه تئاتر.

برخی‌ها معتقدند کافه‌ها نسبت به فرهنگ فعلی جامعه مکانی برای رسیدن به یک نوعی تعادل، آرامش و گسترش ارتباط اجتماعی هستند و برخی‌ها هم فرهنگ کافه نشینی را با فرهنگ مطلوب ایرانی زاویه دار و با فاصله می‌دانند که جای خالی خانواده‌ها، استفاده از نمادهای غربی و دکوراسیون نامتعارف، استفاده زیاد سیگار و مواد دخانی و گاهی نوع پوشش نامناسب برخی مراجعان از جمله آنان است.

متأسفانه در استان قم واحدهای صنفی بسیاری بدون مجوز و فاقد پروانه، در حال فعالیت هستند که همین امر موجب شده تا از چتر نظارتی دستگاه‌های مسئول خارج باشند که سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و نیز اداره نظارت بر اماکن عمومی قم متولی برخورد با این واحدهای صنفی متخلف هستند.

پرونده ۷۰ واحد متخلف رسیدگی و آماده برخورد قانونی و پلمب است

روح الله قربانیان رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ استان قم  گفت: در حال حاضر و بر اساس آماری که تا پایان فروردین ۱۴۰۲ داریم؛ تعداد ۳۱ واحد کافی شاپ پروانه دار و ۹۰ واحد قهوه سرای پروانه دار و تعداد ۵۰ واحد خورده فروشی پروانه دار در استان قم به صورت قانونی فعالیت دارند.

وی عنوان داشت: با بررسی و بازرسی‌هایی که در اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ استان قم انجام شده در حال حاضر بیش از ۲۰۰ واحد صنفی کافی شاپ و قهوه سرا بدون مجوز و پروانه در حال فعالیت هستند که از این تعداد؛ پرونده ۷۰ واحد متخلف رسیدگی و آماده برخورد و پلمب قانونی است.

رشد قارچ گونه کافه ها در خیابان های قم

رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ استان قم تاکید کرد: با توجه به اینکه تمام مشکلات و ناهنجاری‌ها از واحدهای بدون پروانه و مجوز قانونی فعالیت است؛ از اعمال ماده ۲۷ و پلمب واحدهای بدون پروانه استقبال می‌کنیم و تلاش می‌شود تا اجرای قانون برای این دسته از واحدهای صنفی متخلف عملیاتی شود.

وی بیان داشت: هدف اتحادیه حمایت همه جانبه از اعضای خود است و بر اساس قانون با واحدهای صنفی که به رعایت قوانین و مقررات اهتمام لازم را ندارند برخورد خواهد شد.

قربانیان گفت: با وقوع تخلف‌هایی همانند استعمال دخانیات و برگزاری جشن‌های تولد نامتعارف و سایر ناهنجاری‌ها در کافی شاپ ها برخورد خواهد شد.

لزوم برخورد با آن دسته از کافی شاپ هایی که فعالیت‌های غیرمجاز دارند

مدیرکل فرهنگی استانداری قم نیز  اظهار داشت: رواج قارچ گونه کافه‌ها با فعالیت‌های غیر قانونی و بدون مجوز در سالهای اخیر افزایش یافته است که عرضه مواد اعتیادآور و دخانیات در این کافه‌ها به راحتی صورت می‌گیرد.

صادق بیطرفان ابراز داشت: حضور نوجوانان و جوانان در کافه‌ها تبعات ناخوش آیندی برای سلامت روح و جسم آنان خواهد داشت و خانواده‌ها در این زمینه باید مراقبت داشته باشند.

وی عنوان داشت: با آن دسته از کافی شاپ هایی که فعالیت‌های غیرمجاز دارند و با اقدامات خلاف قانون سبک زندگی سلامت محور جامعه را به چالش می کشند و موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شوند برخورد خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی استانداری قم عنوان داشت: دستگاه‌های نظارتی با فعالیت‌های کافه‌ها و کافی شاپ‌های بدون مجوز فعالیت؛ برخورد خواهند کرد و از آنجا که اقدامات خلاف قانون متعددی از سوی کافه‌های بدون مجوز صورت می‌گیرد که تبعات اجتماعی در پی دارد جمع آوری کافه‌های غیر مجاز و قانون شکن در دستور کار نهادهای نظارتی است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.