مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در کشور سالانه حدود یک درصد کل قارچ‌های خوراکی تولید شده از نوع قارچ‌های خاص است و در استان نیز حدود ۰.۲ درصد تولید کل استان معادل حدود ۲۲ تن در ۸ واحد تولیدی قارچ‌های خاص انجام می‌شود.

تولید سالانه ۲۲ تن انواع قارچ‌های خاص در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، احمد نادری در خصوص وضعیت تولید قارچ در خراسان رضوی اظهارکرد: خراسان رضوی پس از استان‌های تهران، البرز و اصفهان رتبه چهارم کشور را در تولید قارچ به خود اختصاص داده است. به طور کلی ظرفیت تولید حقیقی استان حدود ۱۲ هزار تن قارچ در سال است که در حال حاضر میزان تولید سالانه استان حدود ۱۰ هزار تن است.

وی افزود: بنابراین میزان تولید قارچ در سال جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و از طرفی کاهش تقاضا به واسطه کاهش توان مالی مردم روند کاهشی داشته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره تعداد واحدهای تولیدی قارچ استان تصریح کرد: طبق آخرین آمار موجود ۲۸۸ واحد تولید قارچ در استان موجود است که ۲۴۰ واحد در تمام طول سال فعال بوده که از این تعداد ۶۲ واحد دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان است و بقیه شامل واحدهای خرد و خانگی بوده که عمدتا دارای مجوز از نظام صنفی کشاورزی است.

نادری با بیان اینکه در حال حاضر مصرف سرانه قارچ در استان ۱.۵ کیلوگرم است، افزود: افزایش قیمت‌ قارچ نیز همانند سایر بخش‌های تولیدی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید شامل مواد اولیه از جمله بذر یا اسپان ، خاک پوششی ، کمپوست ، نیروی کارگری و ... است.

وی درخصوص قیمت قارچ عنوان کرد: در شرایط حال حاضر قیمت قارچ  درب واحد تولیدی کیلویی ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان است که نسبت به زمان مشابه در سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر ماهانه حدود ۲۵ تن قارچ در استان عرضه می‌شود که حدود ۷۰ درصد آن از تولید داخلی استان و مابقی آن از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

نادری خاطرنشان کرد: در کشور سالانه حدود یک درصد کل قارچ‌های خوراکی تولید شده از نوع قارچ‌های خاص است و در استان نیز حدود ۰.۲ درصد تولید کل استان معادل حدود ۲۲ تن در ۸ واحد تولیدی قارچ‌های خاص انجام می‌شود و خراسان رضوی از جمله استان‌های پیشرو و صاحب نام در تولید قارچ‌های خاص خوراکی و دارویی نظیر شیتاکه، یال شیر، صدفی، شاه صدفی، انوکی و ...است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.