رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به چین سفر کرده در سخنانی عنوان کرد که جهان عرب از آشتی ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.

از آشتی تهران و ریاض استقبال می‌کنیم/ رویکرد آمریکا ناعادلانه است

به گزارش قدس آنلاین، ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفتگو با تلویزیون مرکزی چین، ابراز امیدواری کرد که مقامات پکن در زمینه حل مساله فلسطین نقش‌آفرینی موثری داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش‌های چین در راستای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض، افزود: مساله ایران و عربستان سابقه طولانی دارد و هیچ کشوری تاکنون با موفقیت مشکلات بین این دو کشور را حل نکرده بود. اما چون «چین» حسن نیت دارد و به دنبال منفعت‌طلبی از این دو کشور نیست، توانست این اقدام معجزه گونه را محقق کند.

وی افزود: فکر می‌کنم که برقراری آشتی بین ایران و عربستان یک معجزه است و همه کشورهای عربی از آن استقبال می‌کنند، در واقع کل جهان عرب و همه مردم کشورهای عربی از تلاش‌های میانجی‌گرانه چین خوشحال هستند. من معتقدم به جز چین، هیچ کشوری قادر به ایجاد آشتی بین ایران و عربستان نبود.

ابومازن در ادامه چین را کشوری عدالت‌خواه توصیف کرد و گفت: امیدوارم چین در حل مساله فلسطین نیز نقشی موثر ایفا کند. به علاوه صمیمانه امیدواریم که چین برای تحقق این مساله سخت و دشوار تلاش کند. ما همچنین امیدواریم که رژیم صهیونیستی میانجیگری چین را بپذیرد. چرا که چین از این موضوع برای تحقق منافع خود استفاده نخواهد کرد، چین فقط می‌خواهد شاهد صلح در خاورمیانه و جهان باشد. اما بسیاری از کشورهای دیگر دنیا چنین رویکردی ندارند.

ابومازن حل بن بست کنونی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را مستلزم متقاعد نمودن تل‌آویو به پذیرش حق مردم فلسطین و در عین حال متقاعد کردن آمریکا در این زمینه دانست.

رئیس تشکیلات خودگردان تاکید کرد: نکته‌ای که می‌خواهم تاکید کنم این است که آمریکا تاکنون خواهان راه‌حلی برای مردم فلسطین نبوده و هیچ‌گاه فشار و میانجی‌گری بر اسرائیل برای پذیرش «راه حل دو کشور» اعمال نکرده است. ما تا زمانی که ایالات متحده راه‌حل دو کشور و حق مردم فلسطین را در این سرزمین به رسمیت نشناسد، در سرزمین خود همانطور که در تاریخ آفریقای جنوبی اتفاق افتاد، به مبارزه ادامه می‌دهیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: ایالات متحده رویکردی ناعادلانه در قبال مردم فلسطین اتخاذ کرده است. آمریکا دموکراسی و عدالت را در جاهای دیگر ترویج می‌کند، اما در مواجهه با مردم فلسطین هرگز به دموکراسی و عدالت اشاره نمی‌کند. ایالات متحده به طور لفظی از «راه حل دو کشور» حمایت می‌کند، اما آن را عملی نمی‌کند. اگر آمریکا تغییراتی ایجاد کند، مساله فلسطین و اسرائیل در اسرع وقت حل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.