۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 884917

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت که رشد تولیدات صنعتی از ۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است که رشد ۲.۳ برابری را نشان می‌دهد.

رشد تولیدات صنعتی در طول یکسال ۲.۳ برابر شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد مهدی برادران اظهار کرد: رشد تولیدات صنعتی در سال ۱۴۰۰ از ۳.۳ درصد به ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده که حد نصاب جدیدی در ۱۰ سال گذشته است.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، به گفته وی این رشد در ۸ سال دولت قبل رقم ۱.۶ درصد بوده است.

گفتنی است؛ از جمله هدف‌گذاری‌های برنامه هفتم، رشد هشت درصدی اقتصاد است و برای رسیدن به این هدف، متوسط نرخ رشد بخشی در حوزه صنعت ۸.۵ درصد تعیین شده است.

وزارت صمت نیز رشد ارزش افزوده بخش صنعت را ۸.۲ درصد و بخش معدن را ۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته و برای رسیدن به این اهداف پنج دسته ساز کار و تعدادی پروژه تعریف کرده است.

در برنامه ششم توسعه نیز  هشت درصد هدف‌گذاری شده بود، اما برای رسیدن به این هدف، متوسط نرخ رشد بخشی در حوزه صنعت ۹.۳ درصد تعیین شده بود.

اما این برنامه فقط در سال ابتدای اجرا به هدف رسید. در اصل رشد بخش صنعت در سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ترتیب ۹.۹، منفی ۸.۲، ۰.۷، ۱.۸ و ۳.۱ درصد ثبت شده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بخش صنعت به دلیل شرایط بین‌المللی خاص کشور و بازگشت تحریم‌ها از سال ۱۳۹۷ و به تبع آن افزایش هزینه‌های تامین مواد اولیه و واسطه، دخالت دولت در بازار و قیمت‌گذاری دستوری کالاها و تغییرات مکرر مقررات و دستورالعمل‌ها با چالش‌های مختلف و کاهش ارزش افزوده مواجه شد. اما از سال ۱۳۹۸ با اجرای برخی سیاست‌های حمایتی، مجددا ارزش افزوده این بخش از رشد مثبت برخوردار شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.