در این مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، درباره الزامات تأسیسات آب شرب در ساخت و ساز صحبت می‌شود و به همه موارد در تأسیسات ساختمان اشاره شده؛ اما متأسفانه هیچ نظارتی در این زمینه نیست و دست‌کم در مورد مدیریت مصرف آب نگاه نظارتی وجود ندارد.

هدر رفت آب، در سایه نبود نظارت بر مقررات ساخت و ساز

به گزارش قدس خراسان، مقررات ملی ساختمان، مجموعه‌ای از حداقل‌های مورد نیاز و بایدها و نبایدهای ساخت و ساز است که باتوجه به شرایط فنی و اجرایی و توان مهندسی کشور و با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای روز ملی و بین‌المللی و برای آحاد جامعه کشور، تهیه و تدوین شده است.

در مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان به تأسیسات بهداشتی شامل لوله‌کشی و ذخیره‌سازی آب مصرفی، لوله‌کشی فاضلاب بهداشتی، لوله‌کشی هواکش فاضلاب، لوازم بهداشتی و لوله‌کشی آب باران اشاره شده است.

همچنین مصالحی که در تأسیسات بهداشتی ساختمان به کار می‌رود باید طبق دستورالعملی نصب شود که در استاندارد مربوط به هر یک از این مصالح عنوان شده است.

یخبندان زمستان گذشته آب بسیاری را هدر داد

«در سرمازدگی و یخبندان زمستان گذشته به دلیل اصولی کار نشدن و رعایت نکردن استانداردهای مقررات ملی ساختمان در تأسیسات خانه‌ها خسارت‌های زیادی به لوله‌های آب وارد شد و حجم آب بسیاری هدر رفت». مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به این موضوع گفت: حدود یک سالی است با سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی و استانداری مکاتبات متعددی انجام داده‌ایم تا رعایت این موارد جدی دنبال شود. هر چند در سه یا چهار سال گذشته مصوبه شورای شهر را در این زمینه داشته‌ایم که الزاماتی را در این مورد تعریف کرده تا جلو هدررفت آب در ساختمان‌ها گرفته شود؛ اما جای خالی نظارت در رعایت مبحث ۱۶ در ساختمان‌سازی به خوبی احساس می‌شود.

حسین اسماعیلیان تصریح کرد: در آخرین مکاتبه انجام شده با معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی درباره مبحث ۱۶ مقرر شد حتماً سازمان نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی پای کار بیایند.

وی افزود: برخلاف همه پیگیری‌های انجام شده هنوز نتوانسته‌ایم رعایت مبحث ۱۶ را به مرحله اجرایی برسانیم و آن را الزامی کنیم. در این مبحث درباره الزامات تأسیسات آب شرب در ساخت و ساز صحبت می‌شود و به همه موارد در تأسیسات ساختمان از جمله کیفیت شیرآلات، طریقه اجرا و لوازم مورد استفاده اشاره شده؛ اما متأسفانه هیچ نظارتی در این زمینه نیست و دست‌کم در مورد مدیریت مصرف آب نگاه نظارتی وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت آبفا مشهد با اشاره به هدررفت آب‌های قابل بازچرخانی در ساختمان نیز عنوان کرد: در ساختمان‌ها اگر چاه‌ها یا تأسیساتی وجود داشته باشد می‌توان بخشی از فاضلاب تولیدی از جمله آب مورد مصرف در شست‌وشوی میوه و سبزیجات را دست‌کم برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی مورد استفاده قرار داد که متأسفانه هدر می‌رود و برنامه اجرایی در این زمینه نیست که اجرایی شدن آن نیازمند اقدام از طرف سازمان‌های متولی است.

وی تأکید کرد: باید به سمت الزامات سختگیرانه و ضوابط قانونی در این زمینه حرکت کنیم؛ زیرا آب یک مسئله کلی است و تنها مربوط به مشهد نیست. بنابراین باید به سمت مدیریت مصرف و بهینه‌سازی حرکت کنیم.

احساس کم‌آبی در شهر وجود ندارد

اسماعیلیان به نحوه تأمین آب فضاهای سبز مشهد اشاره کرد و گفت: تقریباً بخش عمده‌ای از تأمین آب فضای سبز و پارک‌های مشهد از منابعی است که در اختیار خود شهرداری قرار دارد. به عنوان مثال برای تأمین آب پارک ملت دو حلقه چاه وجود دارد و تأمین آب این پارک ربطی به آب شرب منطقه و مشهد ندارد.

وی با یادآوری میزان ۸ درصد آب مورد استفاده در فضای سبز مشهد عنوان کرد: این میزان آب از شبکه آب شرب شهری تأمین می‌شود که به مصرف سرویس‌های بهداشتی و شرب در پارک‌ها می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آبفا مشهد تأکید کرد: خیلی از مردم نمی‌دانند اگر فضای سبز در شهر وجود دارد، از منابع  غیر شرب برای نگهداری آن استفاده می‌شود و سبز بودن فضاهای شهری به مردم حس کم‌آبی در شهر را نشان نمی‌دهد که باید اقداماتی در این خصوص صورت گیرد.

اسماعیلیان به حذف چمن در فضای مربوط به شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد و ادامه داد: باید اقداماتی صورت گیرد که هم به مدیریت مصرف منتهی شود و هم اینکه به مردم نشان دهیم بی‌شک مشکل کم‌آبی وجود دارد. کاهش ۷۰درصدی بارندگی شوخی‌بردار نیست. باید تا اواخر اردیبهشت ماه حدود ۲۳۰میلیمتر بارش باران اتفاق می‌افتاد که مجموع بارندگی‌ها تا همین بازه زمانی تنها ۸۲میلیمتر بوده است.

کاهش ۵۵ درصدی بارندگی 

وی با مقایسه بارندگی در سال جاری آبی و سال قبل عنوان کرد: نسبت به سال گذشته که سال بسیار خشکی بوده ۵۵ درصد کاهش بارندگی داریم؛ اما مردم می‌بینند فضای سبز همان فضای سبز است و تغییری در شیوه آبیاری ایجاد نشده و فعالیت استخرها هم مانند گذشته است و شست‌وشوی خیابان‌ها هم وجود دارد. تمام این موارد سؤالات و ابهاماتی است که مردم در فضای شهری درباره کم‌آبی احساس می‌کنند.

مدیر عامل شرکت آبفا مشهد ضمن اشاره به اقدامات انجام شده تصریح کرد: بسته پیشنهادی آماده کرده‌ایم تا برخی از مفاهیم برای مردم در پیک‌های مصرف مورد توجه باشد. به طور مثال در یک مقطع زمانی فواره‌های پارک‌ها و فضاهای سبز و تفریحی کار نکنند تا اگر فواره کار نمی‌کند، مردم دلیل آن را کم‌آبی بدانند.

وی ادامه داد: به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم در محل‌هایی مانند بولوار وکیل‌آباد که با پساب در حال آبیاری است، با تابلو نشان داده شود تا شهروندان مطلع شوند این فضای سبز از طریق بازچرخانی آب، آبیاری می‌شود و این حس را داشته باشند که سبز بودن یک درخت از منابع غیر شرب است تا به نوعی مردم با الگوگیری از این اقدام در آبیاری فضای سبز پیرامون زندگی خود از آب قابل بازچرخانی استفاده کنند. باید جلو کارهایی که در سال‌های پرآبی انجام می‌شد، گرفته شود.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.