یک متخصص بیماری های داخلی می گوید: گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن به هر دلیل نتواند گرمای اضافی را دفع کند که این موضوع در آقایان بیشتر شایع است.

یک متخصص بیماری‌های داخلی در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین: بیماران زمینه‌ای بیشتر در معرض گرمازدگی هستند

دکتر ایرج خسرونیا اضافه می کند: گرمازدگی شرایطی است که دراثر گرمای بیش ازحد بدن شما ایجاد شده و معمولاً درنتیجه قرار گرفتن طولانی مدت بدن در دماهای بالا اتفاق می افتد.

وی در گفت و گو با قدس آنلاین، با اشاره به اینکه گرمازدگی را می‌توان به نوعی خطرناک ترین و اورژانسی ترین اختلال ناشی از گرما به حساب آورد، می افزاید: گرمازدگی یا غش کردن براثر حرارت، هنگامی روی می دهد که مکانیزم های خنک کننده بدن مانند عرق به دلیل افزایش بسیار زیاد دما و رطوبت هوا متوقف شود و بیماری هایی همچون بیماری دیابت، کلیوی، عفونی، چاقی، سوء تغذیه و خستگی زمینه را برای گرما زدگی فراهم می‌کند.

وی با تأکید براینکه گرمازدگی شدید درصورتی که دمای بدن به ۴۰ درجه سانتی گراد و یا بالاتر برسد ایجاد می شود که این وضعیت در تابستان شایع تر است، ادامه می دهد:گرمازدگی احتیاج به رسیدگی و درمان سریع دارد، درغیراین صورت می تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه ها و عضلات شما آسیب برساند. تأخیر طولانی در درمان ممکن است منجر به آسیب بیشتر و عوارض جدی تر شود.

این متخصص بیماری های داخلی تپش قلب و خشکی دهان و مقداری عرق ریختن را از دیگر علایم گرمازدگی عنوان می کند و ادامه می دهد: وقتی عرق ریختن افزایش پیدا می کند مقداری از سدیم و پتاسیم خون دفع می شود و کمبود الکترولیت های بدن موجب ضعف عمومی، سرگیجه، بیحالی و تهوع می شود و اگر شخص بیشتر در معرض گرما قرار گیرد احتمال بیهوشی وجود دارد که در این صورت باید سریعاً به بیمارستان منتقل شود.

خسرونیا اظهار می دارد:گرچه ممکن است دراین حالت در هر فردی علایم متفاوتی بروز کند، اما درمجموع شایع ترین علایم گرمازدگی شامل سردرد، سرگیجه، عدم قدرت تمرکز و گیجی، خستگی، گرما و خشکی پوست که قرمز می‌شود،‌ افزایش شدید حرارت بدن، از دست دادن هوشیاری،‌ تند شدن ضربان قلب و حالت توهم است.

وی با تأکید بر اینکه قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم در گرمازدگی کلاسیک و قرار گرفتن در دماهای بالا می تواند منجر به بالا رفتن دمای مرکزی بدن شود، ادامه می دهد: این نوع گرمازدگی معمولاً با قرار گرفتن در هوای گرم و مرطوب، بخصوص در مدت زمان های طولانی، ایجاد می شود، این اتفاق معمولاً در سالمندان، زنان باردار یا افرادی که دچار بیماری های زمینه ای هستند بیشتر رخ می دهد.

خسرونیا در مورد نحوه برخورد با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند، می گوید: نکته نخست در کنترل علایم افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند انتقال فرد به محیطی خنک تر است و سپس اینکه سطح هوشیاری وی بررسی شود که درصورت کاهش آن باید با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفت تا بیمار خدمات درمانی اولیه را پیش از انتقال به بیمارستان دریافت کند.

ابتدا باید سطح هوشیاری بیمار را بررسی کرد و درصورت هوشیاری باید به بیمار آب و یا تخم شربتی داده شود؛ زیرا آب جذب شده تخم شربتی جذب بدن می‌شود و تنها نوشیدنی است که می‌توان در کنار آب به فرد گرمازده کمک کند.

وی تأکید می کند: فرد گرمازده را باید در اسرع وقت به محیطی سردتر انتقال دهید و با خارج کردن تمام لباس‌ها و با استفاده از آب خنک و اسفنج و یا یخ، دمای بدن بیمار را کاهش داد که برای اینکار شستن سر و گردن، زیر بغل و کشاله ران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین به افرادی که مجبوربه انجام فعالیت‌های شدید درخارج از منزل بویژه در روزهای گرم هستند، بویژه ورزشکاران  توصیه می کند که مقادیر زیادی مایعات بنوشید واز نوشیدن چای، قهوه،خودداری کنند، چرا که این مایعات می‌توانند به از دست رفتن آب بدن کمک کنند.

این متخصص همچنین با توصیه به پوشیدن لباس‌های سبک با بافت ریز و رنگ روشن، می گوید: ورزشکاران انجام فعالیت‌های شدید و ورزشی را به ساعت‌های خنک‌ تر درطول روز موکول کنند و سالمندان از بدن خود با استفاده از کلاه و عینک آفتابی و نیز یک چتر آفتابی، در برابر نور خورشید حفاظت کنند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.