گلوبال تایمز با انتقاد از نحوه پوشش خبری آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن توسط رسانه‌های آمریکایی نوشت که این رسانه‌ها برای نشان دادن احساسات خود، دست به تحریف واقعیت‌ها می زنند.

گلوبال تایمز: رسانه‌های آمریکایی سفر بلینکن را با تحریف حقایق پوشش دادند

به گزارش قدس آنلاین، کارشناسان چینی با اشاره به تغییر فیلتر عکس‌های رسانه‌های آمریکایی از هوای پکن در زمان ورود آنتونی بلینکن به پکن گفتند که رسانه‌های این کشور برای نشان دادن احساسات خود، از طریق تغییر فیلتر دوربین‌های عکاسی استفاده کرده‌اند.

هنگام ورود بلینکن به پکن، رسانه‌های آمریکایی با استفاده از فیلتر رنگ خاکستری، آسمان شهر پکن را با وجود هوای آفتابی، مه آلود و ابری به تصویر کشیدند.

این کارشناسان با بیان اینکه اقدام رسانه‌های آمریکایی در تضاد با ادعای بی طرفی این رسانه‌هاست، تاکید کردند که این رسانه‌ها تلاش دارند تا بر توسعه روابط پکن و واشنگتن سایه بیاندازند.

گلوبال تایمز می‌نویسد: این اولین باری نبود که رسانه‌های غربی چنین عملکردی نسبت به چین داشته‌اند و در زمستان سال ۱۴۰۰ شبکه بی‌بی‌سی در مستند «جاده بازگشت به ووهان» نشان داد که چگونه از مهارت‌های خود در استفاده از لنزها، می‌تواند از طریق بصری به فضاسازی علیه چین بپردازد. شهر ووهان در این فیلم مایل به خاکستری به نظر می‌رسد.

قبل از آن هم، ویدیوی دیگری از بی بی سی با عنوان «زندگی روزمره در ووهان چگونه تغییر کرده است» در دسامبر ۱۳۹۹ منتشر شد. نسخه های انگلیسی و چینی این ویدئو دقیقاً از محتوای مشابهی استفاده می کردند، اما جلوه های رنگی متفاوتی را نشان می دادند.

«شن یی» استاد دانشکده روابط بین الملل و روابط عمومی دانشگاه فودان چین در این خصوص گفت: این حرکت منعکس کننده یک کلیشه قدیمی از غرب و فیلتری است که توسط ایدئولوژی تثبیت شده در مورد چین شکل گرفته است. این یک غریزه عمیق است که در استخوان های آنها حک شده است.

بلینکن قبل از سفر خود به چین بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز برای مدیریت مسوولانه روابط آمریکا و جمهوری خلق چین برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی و درگیری تاکید کرده بود.

«لیو ویدونگ» محقق موسسه مطالعات آمریکایی آکادمی علوم اجتماعی چین هم در این رابطه به گلوبال تایمز گفت: هدف اصلی این سفر، شکستن وضعیت ناآرام بدون تبادلات سطح بالا بین دو کشور بود اما به نظر می‌رسد رسانه‌های غربی نسبت به چشم انداز روابط چین و آمریکا بدبین هستند.

لیو اظهار داشت: این تلاش‌ها، تاثیری منفی بر درک مردم آمریکا از چین دارد، زیرا مردم در واقع از طریق رسانه ها درباره چین می آموزند، رسانه هایی که گاهی چین را با عینک های رنگی گزارش می کنند. نارضایتی از چین وجود دارد و رسانه ها هم به شعله آتش آن می افزایند.

لیو تاکید کرد: من معتقدم که برخی از آمریکایی ها نیز چنین دیدگاهی خواهند داشت، هدف این رسانه ها این است که به طور ناخودآگاه القا کنند که چین به خوبی خودشان نیست. رسانه های آمریکایی سعی دارند بر توسعه آینده روابط چین و آمریکا سایه بیندازند.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.