رئیس پزشکی قانونی کشور از تولید بومی نسخه جدید کیت ژنتیک و دستگاه نمونه گیر خودکار خبر داد.

رئیس پزشکی قانونی کشور:  ۵۷۱۲ پزشک به دلیل قصور پزشکی محکوم شدند

عباس مسجدی در نشست خبری اظهار داشت: هفتمین همایش سراسری طب و قضا با هدف ارتقا تعامل بین قضات و پزشکان قانونی، چهارم و پنجم تیر سال جاری در تهران برگزار می‌شود که محورهای این همایش واکاوی پزشکی، حقوقی و فقهی عوامل مؤثر در مسمومیت و فوت و بررسی و واکاوی پزشکی، حقوقی و فقی مسائل نوین پزشکی و جبران خسارات مصدومان است.

وی با اشاره به اینکه پزشکان قانونی و کارشناسان سازمان، رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها برخی مقامات قضائی و اجرایی، حقوقدانان و وکلا و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله افرادی هستند که در این همایش حضور خواهند داشت گفت: مسئولیت مدنی کیفری و حقوقی در خطاهای پزشکی، چالش‌های موجود در دعاوی پزشکی همچنین مسئولیت مدنی کیفری و حقوقی در ارتباط با تجهیزات و ملزومات پزشکی بیمارستانی و خدمات پاراکلینیکی از محورهای این همایش است.

مسجدی اظهار داشت: ارزیابی دیدگاه مقنن در قبال جنایات بر منافع، واکاوی دیدگاه مقنن در قبال صدمات وارد بر اعضا و چالش روان پزشکی در قانون مجازات اسلامی نیز از دیگر محورهای این همایش است.

به گفته وی هدف از برگزاری همایش‌های طب و قضا ارتقای تعامل بین قضات و پزشکان قانونی و تقریب نظرات آنان به یکدیگر است که آثار مثبت این همایش و نتایج قابل توجهی آن در مواردی همچون بازنگری قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۹۲ مشهود است.

رئیس پزشکی قانونی کشور همچنین در ادامه از افتتاح ۶ پروژه عمرانی به مناسبت هفته قوه قضائیه در سال جاری اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی مرکز معاینات و تشریح در ماهدشت شرق تهران، نیشابور، نیک شهر، کرمانشاه و… از جمله این افتتاحیه‌ها است.

بومی سازی دستگاه نمونه گیر خودکار

مسجدی گفت: بومی سازی دستگاه نمونه گیر خودکار یکی از خدماتی است که مرکز تحقیقات پزشکی قانونی طی سال جاری آن را به انجام رسانده است این دستگاه از جمله تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی به شمار می‌رود و قابلیت نصب بر روی دستگاه‌های مختلف را دارد به طوری که این دستگاه قابلیت تزریق ۱۲۰ نمونه را به‌صورت خودکار داشته که این میزان تا ۵۰۰ نمونه قابل افزایش بوده و توانایی کار کرد تا ۸ روز پیاپی را دارد.

وی بیان داشت: رونمایی از دستگاه‌های جدید پزشکی قانونی مانند ۴ نسخه جدید کیت‌های ژنتیک و مواد مصرفی نیز در هفته جاری رونمایی می‌شود که این کیت‌ها بسیار کیفیت بالاتری نسبت به کیت آمریکایی دارد و متناسب با ژنتیک ایرانیان است.

اظهارنظر صادقانه، عادلانه و توأم با عدالت در پزشکی قانونی

مسجدی خاطر نشان کرد: سازمان در مرز علمی و دانش روز در حوزه نظری و مهارتی در حال حرکت است و نیروی انسانی کارآمد نیز اجرا شده و به سوی بهبود هر چه بیشتر رفته است.

رئیس پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه این سازمان اظهارنظر صادقانه، عادلانه و توأم با عدالت دارد و این موضوع در حوادث اخیر مشخص بود، گفت: عدم تأثیر پذیری از صاحبان ثروت و قدرت از مؤلفه‌های دیگر در این سازمان است.

ارجاع سالانه ۲.۵ میلیون پرونده به سازمان پزشکی قانونی

وی از ارجاع سالانه ۲.۵ پرونده به این سازمان خبر داد و گفت: از تحریم‌های ظالمانه استفاده و بومی سازی تجهیزات را مد نظر قرار دادیم همچنین دانشکده پزشکی قانونی ان شالله بزودی پس از رفع موانع راه اندازی می‌شود.

در ۱۵۰ شهرستان پزشکی قانونی نداریم

مسجدی بیان داشت: در ۱۵۰ شهرستان پزشکی قانونی نداریم و جذب پزشک به دلیل سختی کار مشکل شده هم حقوق نامناسب انگیزه را کاهش داده و با همکاری وزارت بهداشت برنامه‌هایی در جهت جذب نیرو داریم.

محکومیت ۵۷۱۲ پزشک به دلیل قصور پزشکی

وی درباره آمار قصور پزشکی گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۴۴۵ پرونده قصور پزشکی ثبت شده که در این رابطه ۵۷۱۲ نفر محکوم و ۶۷۳۳ نفر تبرئه شده اند همچنین آمار پرونده‌ها ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

رئیس پزشکی قانونی کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ بیشترین شکایات ثبت شده از پزشکان در حوزه دندانپزشکی با ۱۱۶۶ مورد، جراحی عمومی با ۹۷۰ مورد و سپس شکایت از جراحان زنان، زایمان و نازایی با ۸۲۶ مورد بوده است.

مسجدی یادآور شد: سال گذشته یک میلیون و ۷۸۱ هزار و ۲۶۶ مورد معاینات بمنظور اظهار نظر کارشناسی در پزشکی قانونی صورت گرفته و بیش از ۷۴ هزار معاینه اجساد صورت گرفته است

فوت ۶۴۴ نفر به دلیل مسمومیت الکلی

وی اعلام کرد: سال گذشته ۶۴۴ نفر به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را در کشور از دست داده اند که رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است. همچنین در ماجرای اخیر البرز تاکنون ۱۰ نفر جان باخته‌اند.

۵۵۲۸ مورد فوتی ناشی از اعتیاد

مسجدی گفت: همچنین ۵۵۲۸ مورد فوتی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر در سال گذشته داشتیم که ۳.۸ درصد افزایش یافته است.

۸۷۳ مورد متقاضی تغییر جنسیت

رئیس پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: همچنین سال گذشته ۸۷۳ مورد متقاضی تغییر جنسیت داشته ایم که ۶۱۱ نفر متقاضی تغییر جنسیت زن به مرد و ۲۶۲ نفر متقاضی مرد به زن بوده‌اند.

آمار غرق شدگی و مسمومیت با گاز منوکسید کربن

مسجدی اعلام کرد: سال گذشته ۹۱۳ مورد فوتی مسمومیت با گاز منوکسید کربن ثبت شده که ۸.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. همچنین ۱۱۵۲ مورد فوتی به علت غرق شدگی ثبت شده است. همچنین ۵۹۱ هزار و ۸۰۷ پرونده نزاع داشته ایم که ۹ دهم درصد رشد داشته است.

بررسی سالانه حدود ۱۲ هزار پرونده سقط جنین

وی اعلام کرد: سالانه حدود ۱۲ هزار پرونده سقط جنین داریم که سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار و ۸۶۳ مورد مجوز صادر شده که ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.