مقامات نظامی صهیونیست گفتند که عملیات تله و کمین نیروهای مقاومت که مملو از مواد منفجره بود، غافلگیر کننده و بسیار شبیه بمب‌های استفاده شده در جنوب لبنان توسط حزب‌الله و غزه توسط حماس بود.

چرا عملیات گردان های قدس در جنین، صهیونیست‌ها را آشفته کرد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فلسطین الیوم، تجاوز روز دوشنبه ارتش رژیم صهیونیستی به شهر جنین در کرانه باختری اشغالی همانند تجاوزات گذشته این رژیم نبود و این بار گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه گردان‌های قدس وابسته به گروه جنبش جهاد اسلامی توانستند ضربه دردناکی به دشمن وارد کنند.

دیروز دوشنبه نظامیان اشغالگر پس از تجاوز به اردوگاه جنین، با بمب‌های انفجاری مواجه شدند. گروه‌های مقاومت فلسطینی در جریان عملیات کمین توانستند خودروی زرهی ارتش رژیم صهیونیستی را با یک بمب منفجر نمایند که در نتیجه آن دستکم هفت نظامی صهیونیست زخمی شد.

همچنین در جریان این درگیری، سه فلسطینی از جمله یک کودک به شهادت رسیده و ۶۲ تن دیگر زخمی شدند که حال تعدادی از آنها به دلیل اصابت گلوله جنگی وخیم است.

رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی این رژیم گزارش دادند، بمبی که دیروز در جریان درگیری در جنین منفجر شد، ۴۰ کیلوگرم وزن داشت و خودروی زرهی صهیونیستی معروف به «ببر» را کاملاً نابود کرد.

وب سایت عبری واللا نیز در این باره نوشت بمب‌هایی که گروه‌های مقاومت در درگیری جنین به کار بردند، شبیه بمب‌های حزب الله و غزه است و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی اکنون به فکر استفاده از خودروهای زرهی جدید در کرانه باختری هستند.

شوک سنگین

افسران ارشد نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی درباره عملیات کمین دیروز (دوشنبه) گردان‌های قدس اعلام کردند که قواعد بازی تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار نظامی پایگاه اینترنتی عبری واللا، افسران ارشد ارتش اشغالگر اعلام کردند که آنچه صبح دیروز در اردوگاه جنین رخ داد، شوک سنگینی به آنها بود.

این افسران گفتند که عملیات تله و کمین نیروهای مقاومت که مملو از مواد منفجره بود، غافلگیر کننده و بسیار شبیه بمب‌های استفاده شده در جنوب لبنان توسط حزب‌الله و غزه توسط حماس بود.

آنها افزودند: «آنچه رخ داد نشان دهنده تغییر در قواعد درگیری است و ارتش این رژیم را ملزم به بررسی مجدد روش‌های یورش به جنین می‌کند، به ویژه اینکه، بمب منفجر شده در عملیات کمین جنین ۴۰ کیلوگرمی بوده و توانسته است خودروی زرهی پیشرفته موسوم به «ببر» که برای محافظت در برابر بمب و تیراندازی ساخته شده را منفجر کند.»

جزئیات درگیری جنین

نظامیان صهیونیست که دیروز (دوشنبه) به بهانه دستگیری چند نیروی مقاومت تحت تعقیب، به جنین یورش برده بودند، ناگهان خود را در کمین نیروهای مقاومت دیدند.

«گردان های قدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در جریان یک عملیات غافلگیر کننده موفق شده‌اند یک بمب در مسیر خودروی ارتش رژیم صهیونیستی را منفجر کنند و این خودرو را از کار بیندازند.

لحظاتی بعد، رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند نظامیان این رژیم در کمین نیروهای مقاومت به دام افتاده‌اند و پنج نفر از آنها زخمی شدند. اما به تدریج بر شمار زخمی‌های صهیونیست‌ها افزوده شد و به هفت نفر رسیدند.

در این بین، نیروهای دیگری نیز برای اطلاع از علت آتش سوزی و نجات نیرو و نظامیان مجروح مجبور به پیاده شدن از خودروهای نظامی شدند که با آتش شدیدی مواجه شدند. رژیم صهیونیستی برای مقابله با رزمندگان مقاومت، نیروهای پشتیبانی و تجهیزات بیشتری به محل درگیری اعزام کرد اما نتوانست، آتش درگیری آغاز شده را خاموش کند. سرانجام صهیونیست‌ها مجبور شدند تا برای نجات نظامیان خود، از بالگردهای نظامی استفاده کنند.

افسران فرماندهی مرکزی رژیم صهیونیستی در این باره اذعان داشتند که عملیات مذکور گردان‌های قدس، نشان داد که سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در تشخیص این عملیات و محل بمب‌ها عاجز بود و آنها نتوانستند منطقه عملیاتی را به خوبی شناسایی کنند.

آنها همچنین مدعی شدند که شاباک و ارتش رژیم اشغالگر ورود مواد با کاربرد دوگانه به جنین را کنترل کرده بودند تا گروه‌های مقاومت جنین نتوانند بمب‌های انفجاری بسازند و اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا بمب‌های عملیات دیروز جنین، دست ساز بوده یا اینکه به صورت قاچاقی به این منطقه وارد شده‌اند؟

برهم خوردن معادلات

حسن لافی، تحلیلگر سیاسی، با تاکید بر اینکه بمب‌های انفجاری جنین، محاسبات «اسرائیل» را بر هم زد، گفت که دولت نتانیاهو با توجه به شکست مذاکرات در مورد اصلاحات قضائی و احتمال شروع دوباره تظاهرات اعتراضی، تلاش کرد تا به با یورش به جنین و شمال کرانه باختری، یک موضوع امنیتی جدید را در دستور کار خود قرار دهد تا از این طریق بتواند رسانه‌ها و افکار عمومی داخل رژیم صهیونیستی را منحرف سازد.

لافی خاطرنشان کرد که صهیونیست‌ها گمان می‌کردند که در جنین کار راحتی خواهند داشت به راحتی می‌توانند به پیروزی‌های نظامی در آنجا برسند که در خدمت اهداف دولت و نخست‌وزیر آن، نتانیاهو باشد.

وی گفت: برآوردهای رژیم صهیونیستی اشتباه درآمد و آنها تصور نمی‌کردند که گروه‌های مقاومت جنین به چنین پیشرفت‌هایی در ساخت بمب‌های منفجره و کاشت آنها در اماکن دقیق رسیده باشند.

لافی افزود: استفاده از بالگردهای نظامی برای اولین بار پس از سال‌های انتفاضه الاقصی، منفجر شدن دو خودروی زرهی و جراحات شدید نظامیان صهیونیست، و تبدیل عملیات دستگیری معمولی به یک جنگ خیابانی، همگی شاهدی بر شکست برآوردهای رژیم صهیونیستی از مقاومت در جنین و در شمال کرانه باختری است.

وی در ادامه گفت: حتی اگر عملیات جنین برای انحراف افکار عمومی از مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی صورت گرفته باشد، پیامدهای امنیتی آن برای صهیونیست‌ها در تمام سرزمین‌های اشغالی بسیار بزرگ خواهد بود و تمام محاسبات داخلی این رژیم را برهم خواهد زد.

عملیات غیرمنتظره

مصطفی ابراهیم، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، آنچه در جنین اتفاق افتاد را غافلگیرکننده توصیف کرد و گفت: آنچه که گروه‌های مقاومت فلسطینی در جنین انجام دادند، از محاصره نظامیان صهیونیستی و انفجار خودروی زرهی آنها گرفته تا مجبور کردن ارتش اشغالگر به استفاده از بالگردها برای نجات نظامیان خود، شوک بزرگی به این رژیم بود.

ابراهیم با بیان اینکه در تجاوز دیروز، ارتش اشغالگر انتظار مجروح شدن ۶ نظامی خود را نداشت، افزود: سیاستمداران، مقامات امنیتی، ارتش و رسانه‌های صهیونیستی نسبت به قدرت بازدارندگی گروه‌های مقاومت جنین ابراز تعجب کردند.

ابراهیم افزود: ارتش اشغالگر همه روزه به فلسطینی‌ها و به ویژه جنین تجاوز می‌کند، فلسطینی‌ها حق دارند از خود در برابر این تجاوزات دفاع کنند.

دشمن باز هم اشتباه محاسباتی کرد

در این راستا، شریف الحلبی، تحلیلگر و نویسنده گفت: رژیم صهیونیستی از هفته‌ها قبل تجاوز وحشیانه ای را علیه جنبش جهاد اسلامی و بازوی نظامی آن، گردان‌های قدس آغاز کرده است و تعدادی از فرماندهان نظامی آن را در غزه و کرانه باختری مورد هدف قرار داد.

الحلبی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی گمان می‌کرد که می‌توان عملیات گردان‌های قدس را مهار کرد، اما عملیات دیروز جنین نشان داد که این رژیم نمی‌تواند گروه‌های مقاومت را خلع سلاح کند و بر آنها پیروز شود.

وی افزود: نتانیاهو تصور می‌کرد که با تجاوز به جنین هم می‌تواند گروه‌های مقاومت را شکست دهد و از این طریق امتیازاتی بگیرد و هم اینکه افکار عمومی را منحرف سازد، اما بار دیگر ارزیابی‌های نادرستی کرد و ضربه دردناکی به نظامیان صهیونیستی وارد شد.

وی افزود: بنا به گفته‌های دشمن، قواعد درگیری با جهاد اسلامی تغییر کرده است و آنچه دشمن به آن به عنوان فرصت نگاه می‌کرد، به تهدیدی واقعی تبدیل شده و بحران داخلی رژیم صهیونیستی را عمیق‌تر کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.