مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: نسخه اصلی، قطعی و شفابخش رهائی از اعتیاد، توصیه‌ها و آموزه‌های اسلامی است.

نسخه اصلی رهائی از اعتیاد توصیه‌ها و آموزه‌های اسلامی است

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی کتابخانه های خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر در آئین رونمایی از کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» ضمن تبریک حلول ماه ذی الحجه و سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س)، اظهار کرد: امیدوارم تقارن این آئین با هفته مبارزه با مواد مخدر بتواند کمک شایانی در مسیر تبلیغ، تبیین و ترویج آن به عنوان یک راه کار مناسب در حوزه ترک و درمان اعتیاد نماید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه اعتیاد یک بلای خانمانسوز با مخاطرات فراوان است، افزود: روانشناسان بر این اعتقادند که اعتیاد یک مسابقه برای رسیدن فرد به هلاکت است. وجود مواد مخدر صنعتی نیز این رقابت را نرم و آرام کرده است. طبق نظریه روانشناسان و با توجه به اقدامات فراوان انجام شده این مسئله به اثبات رسیده که مسائلی همچون استرس، اضطراب و وسواس از بین نمی‌روند بلکه باید با مدیریت صحیح آن را کنترل کرد در حالیکه اعتیاد، مسئله‌ای است که قابل درمان و از بین رفتن است.

وی ضمن معرفی کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر»، اظهار کرد: اگر متولیان امر در حوزه اعتیاد به این درسنامه توجه کنند، بدون شک شاهد رشد چشمگیر رهایی و آزادی مردم از دام اعتیاد خواهیم بود. این کتاب قابلیت این مسئله را دارد که به عنوان یک مدل در شهرستان مشهد پیاده سازی و به عنوان یک الگو به سراسر کشور انتقال داده شود.

سبزیان خاطر نشان کرد: هر اقدامی نیازمند یک اثر برای پایه‌گذاری حرکت در مسیر موردنظر است و این کتاب می‌تواند این نقش مهم را در حوزه اعتیاد ایفا نماید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه پیرامون هر خانواده‌ای یک فرد مبتلا به اعتیاد وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود متولیان این حوزه در خصوص تبلیغ، تبیین وترویج این اثر پیش رو و پیشگام باشند.

وی ادامه داد: اگر بنا داریم طبق بیانیه گام دوم انقلاب جامعه را به رشد و شکوفائی برسانیم باید به ابعاد مختلف جامعه اعم از اعتیاد، جرم، بزه کاری و ... نیز توجه داشته باشیم؛ چرا که امروز دشمنان سعی در غفلت و تخریب جوانان با این بلای خانمانسور دارند.

 سبزیان اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد برکات این رونمائی در حوزه ترک اعتیاد در جامعه باشیم.

نوع نگاه به دین اسلام، قرائت حداقلی است

در ادامه سیدمحمدمحسن دعائی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» آن را ادله‌ای محکم در راستای اثبات رهنمودهای اسلام در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: مکتب مبین اسلام، مکتب دینی، اسلامی، جامع و کامل است. خداوندی که اسلام را دین کامل و پایانی برای بشر معرفی کرده، ظرفیت هدایت انسان را نیز در همه جوانب در آن قرار داده است.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه متاسفانه نوع نگاه به دین اسلام، قرائت حداقلی است، اظهار کرد: نگاه رایج تنها شامل احکام، آداب و ... است. در حالیکه پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بر مبنای اعتقاد به توانمندیهای این دین برای مدلسازی در حوزه‌های مختلف سیاسی و مملکتی شکل گرفت. امروز وظیفه داریم که ظرفیتهای این دین کامل را برای جامعه آشکار کنیم و این کتاب گامی کوچک در این مسیر است.

وی با اشاره به نقش دشمنان در توزیع و ساخت مواد مخدر سنتی و صنعتی با هدف نابودی نسل بشریت، گفت: در ایران بالغ بر ۴میلیون نفر مبتلا به اعتیاد هستند. وقتی انسان به این مسئله آلوده می‌شود ضریب نفوذ آسیب را در روح و روان خود بالا برده و باعث سقوط خود به منتهای بشریت می‌شود.

دعائی با اشاره به مقدمه کتاب، افزود: این مسئله نه تنها خود فرد بلکه جامعه او را نیز در سطوح مختلف درگیر می‌کند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان این پرسش که آیا دین اسلام می‌تواند آسیبهای ناشی از اعتیاد را در انسان از بین ببرد و او را به زندگی سالم برگرداند، ابراز کرد: شاید برخی بر این باور باشند که آسیبهای اجتماعی چه ارتباطی با دین دارد و این باور ظلم بارز به دین و آداب آن است.

وی در خصوص روند تولید کتاب، گفت: روش پژوهش در خصوص موضوع این کتاب به تفصیل توسط محققین بیان شده است، اما ما در موسسه به دنبال کشف سوالات و راه حل مناسب بودیم. تمامی مقالات مربوط به این حوزه مطالعه و با کارشناسان امر به تبادل نظر و گفتگو پرداخته شد. در ادامه به دنبال شناسایی متغیرهای اصلی و رسیدن به شبکه سوالات بودیم. این شبکه سوالات را به کلید واژه‌های علمی تبدیل و پس از آن با مراجعه به آیات قرآنی به دنبال کشف سوال بودیم. نتیجه این روند کتابی شد که برای دستیابی به مدل راهبردی مفید و در بخشهایی ده‌ها راه حل برای ترک اعتیاد عرضه می ‌کند.

دعائی با بیان اینکه اسلام بهترین جواب و کاملترین بسته برای ایجاد یک زندگی سالم و زدایش از پلیدیها است، تاکید کرد: بنابراین باید از اسلام برای به‌سازی،درمان دردها و آسیبهای اجتماعی و معماری جامعه کمک بگیریم. این بدین معنا است که ما امروز وظیفه داریم که قرآن را از انزوا و صرف قرائت خارج کنیم.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به آمارهای موجود در حوزه اعتیاد، گفت: گردش مالی این حوزه در دنیا بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است. سالانه در کشور افغانستان بیش از ۶هزار تن مواد مخدر طبیعی تولید و صادر می‌شود. در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۰۰ تن مواد مخدر در ایران کشف شده است و طی ۲۲ سال گذشته بالغ بر ۱۴هزار تن مواد کشف و امحاء شده است. توجه داشته باشید که کشور ما یکی از اهداف اصلی دشمنان است، آنان در تلاش هستند تا با درگیر کردن جوانان، خانواده‌ها و جامعه ایرانی صدمه جدی به نظام و کشور بزنند.

وی ادامه داد: سن پائین اعتیاد و آنچه در زیرپوست شهرها می‌گذرد، تاسف برانگیز است. طبق آمار مستند سالانه ۱۸۳هزار نفر به واسطه مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. ۳۸۴۶ شهید و ۱۲۵۰۰ جانباز در مسیر مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم. ۶۵% همسرآزاریها، ۵۵% طلاقها، ۲۰% منکرات و ۲۱% خشونتها ناشی از مصرف مواد مخدر است و این در حالیکه است که ۲۰% افراد مبتلا به اعتیاد تحصیلکرده هستند. در مقطعی که حوزه مبارزه با مواد مخدر بصورت جدی وارد مسائل پیشگیرانه و برخورد با این معضل شد، شاهد کاهش ۹۰درصدی جرائم در جامعه بودیم.

دعائی این کتاب را یک اثر گرانقدر علمی و دینی دانست و افزود: این کتاب حجت الهی را برای دست اندرکاران حوزه مواد مخدر از جمله: شبکه قوه قضائیه و زندانها، شهرداری و کمپهای تحت پوشش آنان، بهزیستی و ... تمام کرد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی گفت: انتظار می‌روند سازمانها و مراجع ذیربط از این کتاب به عنوان یک مدل عملیاتی برای آگاه سازی و اقدامات موثر در این حوزه استفاده کنند. همچنین در خصوص اعزام نیروهای متخصص و آگاه در این حوزه به سایر مراجع ذیربط اعلام آمادگی می‌کنیم.

باید با کمک دین اسلام دریچه‌ای موثر برای درمان روح و روان انسان باز کنیم

در پایان حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی، نویسنده کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» نیز گفت: این کتاب پیش فرضی دارد که با بررسی مجموعه منابع دینی، می‌توان به این اطمینان رسید که دین اسلام در حوزه تربیت کارآمد است و اینگونه نیست که خداوند آن را دینی کامل اعلام کند، اما رهنمودی برای زندگی نداشته باشد. در واقع دین اسلام یک منبع راهبردی عملیاتی و کامل دینی برای انسان است.

نویسنده کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» با بیان اینکه اعتیاد ابعاد مختلفی دارد، افزود: اگر در اعتیاد به درمان قطعی نرسیدیم به واسطه عدم مدیریت آن، نگاه تک بعدی و عدم ارائه راه کار مناسب است. طبق آمار در بهترین حالت ضریب موفقیت در مسیر ترک اعتیاد به صورت کامل ۵% است که این آمار در مقایسه با هزینه‌های هنگفت ترک آن، بسیار ناچیز است.

وی اظهار کرد: در جواب به این سوال که آیا راهی برای درمان قطعی و بازگشت حداقلی به مواد وجود دارد باید گفت، برای رسیدن به این مهم باید به تمامی ابعاد اعتیاد اعم از درمان جسمی، نوع مواد، جامعه پیرامون فرد و .... توجه کرد. مهم‌ترین وجه آن نیز اثر لذت بخشی مواد مخدر است. این لذت به قدری زیاد است که انسان نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کند و دوباره به آن باز می‌گردد. پس نباید به صرف درمان جسمی بسنده کنیم بلکه می‌باست با کمک دین اسلام دریچه‌ای موثر برای درمان روح و روان انسان در این حوزه باز کنیم.

وکیلی با اشاره به احادیثی از پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) ، تصریح کرد: راهبرد دیگر، محبت درمانی و چشاندن لذت و شیرینی زندگی از طریق مسائل عرفانی برای افراد و ارائه راه حلهای مناسب برای مقابله با وسوسه‌های شیطانی است. در این کتاب تلاش کرده‌ایم به این مسائل توجه و از تکنیکهای عملیاتی استفاده کنیم؛ لذا اگر انسان در این مدار قرار گیرد، پیوندهای اجتماعی بهبود و عزت نفس و کرامت انسانی حفظ می‌شود.

نویسنده کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» مخاطب این کتاب را راهنمایان و مسئولین حوزه اعتیاد دانست و افزود: اگر این کتاب الگوی جامعه قرار بگیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که آمار ترک قطعی اعتیاد به ۷۰%  برسد. شاید این مسئله را یک ادعا بدانید اما با توجه به مستندات عقلی و نقلی موجود در این اثر می‌گویم که راه کارهای آن ارزش پایلوت گذاری را دارد؛ لذا خردمندانه است این نوع مدلها نیز در جامعه امتحان و ارزیابی شوند.

گفتنی است؛ کتاب «درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به مواد مخدر» بر اساس دروس خارج فقه استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی به تدوین سید شهاب‌الدین دعایی در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی شهرستان مشهد در ۲۵۶ صفحه به چاپ رسیده است.

شایان ذکر است؛ آئین رونمایی از کتاب و پوستر برنامه و جلسه پرسش و پاسخ نیز انجام و بخشهایی از کتاب توسط ماریه رحیمی، کارشناس مسئول منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خوانش شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.