دکتر شیخ الاسلامی معتقد است: اگر بخواهیم منظومه نگاه اسلام به زن را به‌طور منصفانه به دست آوریم، باید تمام آیات قرآن را کنار هم بگذاریم که درنهایت به این نتیجه می‌رسیم رویکرد اسلام به زن از نگاه هر مکتب و مذهبی در دنیا برتر است.

رمز برتری "نگاه اسلام به زن" نسبت به مکاتب و مذاهب دنیا

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ الاسلامی، پژوهشگر قرآن کریم و کارشناس سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: بسیاری اوقات این تهمت به قرآن و باور شیعی زده شده که تشیع نسبت به زنان رویکرد درستی ندارد و حقوق زنان به درستی ادا نمی‌شود.

پژوهشگر قرآن کریم یادآوری کرد: اشکالات متعددی به این ادعا وارد است. از جمله اینکه وقتی می‌خواهیم نگاه دین به موضوعی از جمله موضوع زنان را به دست آوریم، باید کل آیات قرآن را خوانده و فهم کنیم که نگاه قرآن نسبت به زن چیست. نه اینکه با یکی دو آیه قضاوت کنیم؛ این کار کمال بی‌انصافی است.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: ما، مبلغان دینی، موظف هستیم طبق فرموده مقام معظم رهبری، ایده تهاجمی اسلام نسبت به مسئله زنان را در دنیا مطرح کنیم. چنانکه تصریح فرمودند: ما نسبت به مسئله زنان مطالبه‌گریم.

محقق قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 32 سوره نساء  می‌فرماید هر انسانی رزقی دارد و رزق افراد مشخص است. پس به جای سؤال درباره دارایی دیگران، از فضل خدا روزی بخواهید: «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا» در آیه اشاره می‌فرماید مرد و زن هر وقت کار اقتصادی انجام دهند، آنچه به دست می‌آورند برای خود آنهاست و اختیار آن را دارند، با این تفاوت که یک مرد موظف است قبل از هر گونه خرجی، تمام آنچه برای زندگی خانواده لازم است را کنار بگذارد؛ بعد می‌تواند برای خود چیزی تهیه کند. اما یک خانم در زندگی خانوادگی هر نوع فعالیت اقتصادی داشته باشد، تمام درآمد برای خود اوست و همسرش هیچ ولایتی بر درآمد زن ندارد.

کارشناس سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: در غرب که ادعا می‌شود حقوقی به زن داده شود (و گویا چنین قاعده‌ای نبوده و این‌ها می‌خواهند ایجاد کنند) این اندازه در مورد حقوق زن حساس نیستند. در حالی که در اسلام باور این است که اگر یک زن شاغل بود -چه دختر خانواده باشد و چه همسر یا مادر- تمام درآمدش متعلق به خود اوست و اختیار خرج آن را دارد.

پژوهشگر قرآن کریم با تأکید بر اهمیت اسلام به مقام زن یادآوری کرد: تمام آیات مانند «اَلرِّ‌جَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ» باید با این مفهوم فهمیده شود که تمام درآمد زن کاملاً حق خود اوست و همسرش حق هیچ اجباری در خرج آن ندارد. به این ترتیب هر مردی که ازدواج می‌کند باید با این پیش فرض به سمت تشکیل خانواده برود که تمام مخارج خانواده در حد معقول، بر عهده اوست.

شیخ الاسلامی این نکته را تنها نمونه‌ای از حقوق زن در اسلام عنوان کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم منظومه نگاه اسلام به زن را به دست آوریم، منصفانه این است که تمام آیات را کنار هم بگذاریم تا به این نتیجه برسیم که نگاه اسلام به زن با نگاه هیچ مکتب و مذهبی در دنیا قابل مقایسه نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.